Friday, February 6, 2009

Alhamdulillah, kita masih hidup hari ini kerana rahmat dan kJustify Fullasih sayang dari Allah. Tanpa rahmat dan kasih sayangNya mampukah kita hidup hari ini?. Tapi sayangnya, manusia selalu terlupa akan hakikat bahawa satu masa nanti kita akan kembali kepadaNya jua.
Kita juga selalu terlupa bermuhasabah diri, apakah amalan yang telah kita lakukan semasa kita masih hidup ini sudah cukup untuk mendinding diri kita dari azabNya dan meraih rahmat, nikmat dan keampunanNYa?.

Pernahkah kita bayangkan, saat ketika diri ini menempuh sakaratu maut iaitu ketika roh mahu berpisah dari jasad?.
Syukur alhamduillah, kita masih diberi oleh Allah masa sebelum detik itu berlaku. Marilah kita mempertingkatkan amal ibadat dan membuat sebanyak mungkin kebaikan walaupun kebaikan itu sebesar zarrah sekalipun.
Hakikatnya, tiada peluang kali kedua atau ketiga takala manusia sudah menempuh detik tersebut, kerana Allah menyebutkan apabila datang ajal seseorang itu tidaklah Dia mendahulukan atau menangguhkan walau sesaat juapun.
Kita amat bersyukur, kerana Allah masih meminjamkan masaNya kepada kita. Allah juga masih menempatkan roh dalam jasad kita untuk membolehkan kita meneruskan kehidupan ini.
Sementara usia yang masih berbaki, gunakan tempoh masa tersebut dengan melibat ganda amalan soleh, mengasihi orang yang terdekat, saudara kita, mensyukuri nikmat yang diberikan, bertaubat dan sebagainya.
Kematian adalah rahsia Allah bagi menguji manusia, siapkah yang terbaik amalannya. Maut akan datang juga menjenguk kita, entah bila....hari ini...esok ...lusa ...tetapi yang pasti ia akan datang jua...ia tetap menjadi rahsia Allah...Allahua'lam.

No comments:

PEMBAHARUAN SISTEM PENDIDIKAN TRADISIONAL ISLAM DAN GERAKAN ISLAMISASI ILMU

PEMBAHARUAN SISTEM PENDIDIKAN  TRADISIONAL ISLAM DAN GERAKAN ISLAMISASI ILMU                    Oleh Prof Madya Dr. Abdul Halim Ram...