Wednesday, February 11, 2009

Perkembangan Komunalisme Dari Perspektif Sejarah

Kewujudan masyarakat majmuk selepas kedatangan golongan imigran Cina dan India menyumbang kepada perkembangan komunalisme (perkauman). Menurut Dahana (2002,41), komunalisme mempunyai ciri antaranya ialah setiap kelompok kaum mempunyai saluran sendiri dalam mengungkap pandangan sosial, ekonomi dan politik masing-masing. Saluran itu diwarnai oleh etnisiti yang sangat kuat. Hakikat tersebut diakui oleh Milne & Manzy (1980) yang menyebutkan semua kenyataan hidup masyarakat Malaysia didominasi oleh pertimbangan-pertimbangan kaum. Faktor yang menyebabkan komunalisme dominan antaranya disebabkan sikap Inggeris sendiri yang memperlakukan kaum bukan Melayu sebagai orang asing yang dianggap pedagang, tukang dan pekerja yang bermanfaat kepada kepentingan ekonomi kapitalis Barat. Ditambah lagi dengan penjajahan Jepun yang dasarnya dikatakan pro Melayu dan menindas kaum Cina. Apabila Inggeris meninggalkan negara ini akibat dari serangan Jepun, beberapa organisasi Cina di bawah payung Parti Komunis Malaya (PKM) dan Kuomintang menjadi elemen terpenting menghadapi tentera Jepun. Kerana itu, ketika Inggeris mengatur serangan bersenjata, mereka memilih Malayan People’s Anti-Japanese Army (MPAJA) sayap militer PKM sebagai sekutunya. Apabila Jepun kalah dalam tahun 1945, orang Cina yang menjadi korban kekejaman Jepun telah membalas dendam terhadap orang yang bekerjasama dengan Jepun. Orang Melayu telah menjadi sasaran balas dendam mereka sehingga mencetuskan konflik perkauman terburuk sejarah negara dalam tahun 1945 (Dahana 2002,44-45). Apabila Inggeris kembali berkuasa di negara ini, beberapa dasar baru yang diperkenalkannya seperti gagasan Malayan Union pada tahun 1946 turut mempertajamkan lagi jurang antara kaum. Orang Melayu melalui UMNO yang ditubuhkan pada tahun yang sama telah menjadi medan gelombong kebangkitan nasionalisme Melayu yang menentang dasar Malayan Union antaranya yang memberi kerakyatan yang mudah kepada kaum bukan Melayu. Inggeris telah memberikan kewargenegaraan kepada sesiapa sahaja yang lahir di Malaya tanpa memandang latar belakang etnik mereka. Pemberiaan hak kewargenegaraan kepada sesiapa saja yang tinggal di Malaya amat mengelisahkan kaum Melayu. Kegelisahan itu mempunyai asas kerana ia akan mengancam kedudukan istimewa orang Melayu di samping kecemasan orang Melayu terhadap jumlah populasi kaum bukan Melayu yang makin bertambah dan perbezaan tipis jumlah kaum Melayu dengan kaum bukan Melayu (Dahana 2002,46).
Komunalisme yang menjadi ciri masyarakat di Tanah Melayu bukan sahaja disebabkan faktor sejarah, taburan populasi antara kaum, perbezaan antara kaum tetapi disebabkan oleh faktor-faktor lain. K.J. Ratnam (1965) dalam bukunya Communalism And The Political Prosess In Malaya telah memberikan empat faktor wujudnya komunalisme di negara ini. Pertama, ketiadaan kesatuan budaya atau homogeniti budaya kerana setiap kaum memiliki agama, bahasa, tradisi dan kebiasaan masing-masing. Keadaan ini menurut Ratnam menjadi penghalang kepada penyatuan antara kaum. Contohnya, masalah bahasa menjadi satu isu politik yang amat sulit di Malaya ketika itu. Kedua, perbezaan fizikal atau wilayah atau tempat tinggal di antara kaum Melayu dan bukan Melayu. Kebanyakan orang Melayu tertumpu di negeri-negeri pantai timur dan utara yang kurang maju, sedangkan kaum bukan Melayu tertumpu di negeri-negeri pantai barat yang lebih maju. Keadaan ini menimbulkan kecemburuan intra kaum apabila kaum Melayu melihat kaum Cina yang kebanyakannya tinggal di pantai barat lebih menikmati kemajuan hidup berbanding orang Melayu yang tinggal di pantai timur dan utara negara. Ketiga, ketiadaan kesetaraan pemusatan kekuatan politik dan ekonomi antara kaum. Kaum Melayu lebih mendominasi kekuatan politik manakala kaum Cina mendominasi bidang ekonomi. Realiti ini telah menimbulkan tawar menawar kaum yang menjadi ciri penting masyarakat Malaysia sebelum merdeka. Keempat, konflik antara dakwaan kedududukan kaum Melayu sebagai penduduk pribumi yang seharusnya diberikan dan dijaga hak-hak keistimewaan mereka dengan tuntuan kaum bukan Melayu yang kebanyakan daripada yang dilahirkan di negara ini dan menjadi warganegara Persekutuan. Mereka boleh menerima kedudukan istimewa orang-orang Melayu tetapi kedudukan itu adalah sementara sahaja. Justeru itu, mereka mendesak supaya diadakan peningkatan bertahap terhadap hak-hak mereka sebagai warganegara. Terdapat di kalangan kaum Melayu yang mempertahankan kedudukan istimewa mereka sebagai satu yang abadi dan tidak boleh diberikan kepada kaum lain. Manakala terdapat kalangan kaum bukan Melayu yang berusaha untuk menghapuskan hak-hak keistimewaan orang Melayu. Senario ini menurut Ratnam telah menjadi tema utama hubungan antara kaum Melayu/bukan Melayu dan juga dalam proses politik di Persekutuan Tanah Melayu (Ratnam 1965, 1-3).

4 comments:

AnDeH said...

entry arkib yang menjadi sejarah negara..Menarik untuk dikongsi..

-Andeh-

Md. Ishak Said said...

seronok dapat membaca pemikiran kawan lama dalam blog ini...

AnDeH said...

Salam MauliduL Rasul 1430H..
Hayati perjuangan ikuti teladan sebarkan keperibadian Nabi Junjungan..
Smg kehidupan dalam ketenangan...

-Andeh-

D'Rimba said...

salam mudahan murah rezeki, teruskan perjuangan pensyarah sekalian kerana sesungguhnya anakbangsa di ambang kekeliruan dan kesamaran. terpesona dengan acuan barat sini sana segala dan sedang mengalami kekeliruan yg maha dahsyat kesan dari penjajahan semua sistem barat hinggakan bahasapun barat syarat untuk maju katanya. tidak sedarkah mereka kesan ceduk begitu sahaja buku2 rujukan barat yg semestinya ditambah nilai2 barat menjauhi nilai kita sendiri yg mengakrabi Islam menuju kesempurnaan. terjemahan ilmu2 yg banyak amat diperlukan dalam pelbagai bidang ke dalam bahasa dengan penerapan nilai2 melayu dan Islam itu sendiri bagi mengangkat martabat Islam dan bangsa tu sendiri seluruhnya. tidakkah kita sedar kesan dan akibatnya makin jelas lagi nyata. teruskan perjuanganmu sekalian pensyarah sebagai pendidik anakbangsa tidak semata mengajar mengikut sukatan pelajaran semata tetapi berjaya menambah nilai Islam dan bangsa itu sendiri dalam setiap hati kami anakbangsa

PEMBAHARUAN SISTEM PENDIDIKAN TRADISIONAL ISLAM DAN GERAKAN ISLAMISASI ILMU

PEMBAHARUAN SISTEM PENDIDIKAN  TRADISIONAL ISLAM DAN GERAKAN ISLAMISASI ILMU                    Oleh Prof Madya Dr. Abdul Halim Ram...