Persetujuan kaum yang dicapai dalam
Perlembagaan Merdeka adalah bertunjangkan kepada kompromi kaum yang diasaskan
oleh parti Perikatan. Kompromi kaum telah membawa kepada persetujuan untuk
menerima kedudukan istimewa orang Melayu, kedudukan bahasa Melayu sebagai
bahasa kebangsaaan, Islam sebagai agama Persekutuan dan hak kerakyatan yang telah
dimaktubkan dalam Perlembagaan Merdeka untuk diakuri.
Pembentukan persetujuan yang bertunjangkan kompromi antara kaum mula dicapai pada tahun 1955
yang dimanifestasikan melalui Manifesto Perikatan dalam pilihan raya Persekutuan 1955. Persetujuan
pada tahap ini dianggap sebagai asas atau tapak kepada persetujuan yang lebih
konkrit dicapai pada tahun-tahun berikutnya. Manifesto Parti Perikatan dianggap
sebagai persetujuan bertulis yang awal dapat dicapai oleh tiga komponen Parti
Perikatan yang mewakili kaum Melayu, Cina dan India terhadap empat perkara di
atas. Walaupun terdapat bantahan kecil daripada kaum Cina (umpamanya pertubuhan
Jiaozong) terutama berhubung
kedudukan bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi, namun Tunku Abdul Rahman telah
dapat menyelesaikan bantahan tersebut dengan jaminan perlindungan terhadap
survival bahasa dan kebudayaan kaum lain.
Persetujuan kaum yang dicapai kemudiannya
diperkukuhkan lagi pada tahun 1956 melalui penyediaan satu memorandum yang
disepakati bersama oleh Parti Perikatan yang mewakili kaum masing-masing
sebelum diserahkan kepada pihak Suruhanjaya Reid. Di samping memorandum Parti
Perikatan, pihak Suruhanjaya Reid turut menerima memorandum daripada pelbagai
pihak yang memaparkan bahawa pembentukan Perlembagaan Merdeka adalah mengambil
kira pandangan pelbagai kaum. Suruhanjaya Reid telah menjadikan memorandum
Parti Perikatan sebagai rujukan utama mereka dalam penyediaan laporan mereka
disebabkan Parti Perikatan dianggap lebih mengutarakan kehendak semua kaum di
Tanah Melayu. Walau bagaimanapun, sebelum keputusan bersama dapat dicapai,
beberapa isu komunal yang berkaitan dengan soal kerakyatan, bahasa, agama dan
hak keistimewaan orang Melayu menjadi bahan perbincangan dan perdebatan yang
hebat di kalangan orang Melayu dan bukan Melayu.
Parti Perikatan telah berjaya mengharungi
cabaran dan menyelesaikan tuntutan kaum sehingga dapat menyediakan sebuah
memorandum yang disepakati bersama setelah dibuat penyelarasan dan kompromi.
Walaupun persetujuan dan kompromi antara kaum telah dapat dicapai, namun
setelah laporan Suruhanjaya Reid dikeluarkan pada 21 Februari 1957, kebimbangan
antara kaum terhadap implikasi laporan tersebut terhadap survival bangsa tetap
wujud.
Tahap
terakhir pembentukan Perlembagaan Merdeka ialah apabila Laporan Suruhanjaya
Reid dinilai oleh Badan Kerja (Working
Party) yang diwakili oleh wakil-wakil daripada Raja-raja Melayu, kerajaan
Perikatan dan kerajaan British. Peranan Badan Kerja ini adalah untuk memastikan
Perlembagaan baru yang ingin digubal adalah selaras dengan bentuk pemerintahan
di Tanah Melayu dan turut membincangkan empat perkara utama. Terdapat beberapa
perubahan yang dilakukan terhadap Laporan Suruhanjaya Reid berhubung kedudukan
Islam sebagai agama rasmi, kedudukan hak istimewa orang Melayu tanpa sempadan
masa dan penolakan multi-lingualisme dalam Dewan Perundangan Persekutuan. Walaupun
perubahan tersebut bertujuan untuk mengukuhkan kedudukan orang Melayu namun
sebagai kompromi terhadap tuntutan kaum bukan Melayu, UMNO telah mengugurkan
cadangannya untuk mewajibkan calon yang ingin bertanding dalam pilihan raya
mesti menguasai bahasa Melayu dan Inggeris serta perlindungan terhadap
penggunaan bahasa kaum bukan Melayu dalam urusan awam dan bukan rasmi.
Perdebatan dan perbahasan terhadap isu-isu di
atas berlangsung dalam semua peringkat, iaitu dari rakyat, media massa,
parti-parti politik di luar Perikatan, di kalangan ahli-ahli parti Perikatan,
Jawatankuasa ad-Hoc Perikatan, ahli
Majlis Tertinggi Parti Perikatan, Majlis Kebangsaan Parti Perikatan, ahli
Suruhanjaya Reid, ahli Working Party,
Konferensi London 1957 dan diakhiri melalui perbahasan dalam Dewan Undangan
Persekutuan pada bulan Julai 1957 sebelum draf Perlembagaan diterima dan
diluluskan sebagai Perlembagaan negara yang sah dan diterima oleh semua kaum
pada 11 Julai 1957. Walaupun persetujuan tersebut lebih tertumpu dalam
konteks parti politik yang menganggotai Parti Perikatan, namun ketiga-tiga
parti politik, iaitu UMNO, MCA dan MIC dianggap telah mewakili pandangan tiga
kaum terbesar di Tanah Melayu sebelum dan selepas merdeka.
Isu yang diperdebatkan
Antara
isu yang paling panas diperdebatkan antara kaum ialah kedudukan hak istimewa
orang Melayu. Orang Melayu sebelum merdeka telah berjuang untuk mempertahankan
kedudukan hak tersebut dan memastikan kedudukan tersebut terpasak kukuh dalam
Perlembagaan. Orang Melayu mempunyai alasan sejarah untuk mewajarkan penerimaan
kedudukan tersebut sebagai asas persetujuannya dengan beberapa tuntutan kaum
bukan Melayu. Kedudukan istimewa orang Melayu bukan sahaja telah diiktiraf secara
sah oleh British melalui Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu 1948 (di bawah
Perkara 19 (1) (d)), tetapi juga berdasarkan hakikat sejarah bahawa orang
Melayu adalah kaum Bumiputera yang memerlukan perlindungan bukan sahaja
daripada aspek politik tetapi juga ekonomi. Bahkan sebelum kedudukan istimewa
orang Melayu dimaktubkan dalam Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu 1948,
beberapa perkara yang dianggap sebagai hak istimewa orang Melayu seperti Tanah
Rezab Melayu dan sistem kuota dalam Malayan
Civil Service (MCS) telah diwujudkan oleh British sebelum Tanah Melayu
mencapai kemerdekaan.
Berdasarkan hakikat tersebut, kedudukan istimewa orang Melayu kemudian
diakui melalui persetujuan yang dicapai melalui Jawatankuasa Hubungan Antara
Kaum (CLC) 1949, dijadikan Testamen Politik Perikatan dalam Manifesto mereka
pada pilihan raya 1955, diperincikan dalam Memorandum Perikatan kepada
Suruhanjaya Reid, diperakukan oleh Laporan Suruhanjaya Reid dengan
menjadikannya sebagai salah satu daripada terma rujukan dan dimaktubkan ke
dalam Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu melalui Perkara 153.
Begitu juga dengan kewajaran penerimaan pelbagai kaum terhadap kedudukan
bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan dan rasmi tunggal dalam Perlembagaan Merdeka
mempunyai justifikasinya dari sudut sejarah. Penerimaan kedudukan tersebut
berkait rapat dengan kedudukan, peranan dan taraf bahasa Melayu sebagai lingua franca sebelum kedatangan
penjajah Barat ke negara ini. Begitu juga selepas kedatangan British, terutama
sebelum Perang Dunia Kedua, bahasa Melayu telah digunakan secara meluas dengan
tujuan rasmi di negeri-negeri Melayu sebelum secara beransur-ansur digantikan
oleh bahasa Inggeris melalui pelaksanaan sistem pendidikan Inggeris dengan
nilai ekonomi yang diberikan ke atas sistem pendidikan tersebut.
Menjelang Tanah Melayu mencapai kemerdekaan beberapa perbincangan telah
dilakukan di antara pemimpin Melayu dengan pemimpin kaum bukan Melayu untuk
memartabatkan kedudukan bahasa Melayu. Kaum bukan Melayu tidak menunjukkan
penentangan mereka terhadap cadangan untuk menjadikan bahasa Melayu sebagai bahasa
Kebangsaan dan rasmi. Namun wujud juga kecenderungan daripada beberapa
pertubuhan sosial Cina yang memperjuangkan dasar multi-lingualisme yang
menuntut supaya bahasa ibunda mereka diiktiraf sama sebagai bahasa rasmi. Walau
bagaimanapun, keinginan golongan ini mendapat bantahan daripada orang
Melayu. Tunku Abdul Rahman walaupun
mengakuri desakan daripada orang Melayu untuk menjadikan bahasa Melayu sebagai
bahasa rasmi yang tunggal tetapi masih berpegang kepada dasar liberalisme
bahasa, terutama penggunaan bahasa Inggeris, bahasa Mandarin dan Tamil dalam
sistem pendidikan vernakular serta mengiktiraf bahasa tersebut dalam urusan
bukan rasmi. Pendekatan ini dilaksanakan Tunku bagi mengimbangi antara desakan
orang Melayu dengan tuntutan kaum bukan Melayu mengenai isu bahasa.
Memorandum Perikatan mengenai kedudukan bahasa Melayu merupakan satu
kompromi yang telah dicapai antara pemimpin Melayu dan bukan Melayu dalam
Perikatan. Justeru itu, Memorandum Perikatan hanya mencadangkan supaya bahasa
Melayu dijadikan bahasa kebangsaan tunggal namun bahasa Inggeris masih dipakai
di Tanah Melayu dalam tempoh 10 tahun selepas merdeka. Suruhanjaya Reid telah
mengambil cadangan daripada Perikatan mengenai kedudukan bahasa Melayu dan
bahasa bukan Melayu yang lain. Kompromi kaum tersebut telah mengangkat kedudukan
bahasa Melayu diangkat sebagai bahasa Kebangsaan dan dinyatakan dalam Perkara
152 (1) Perlembagaan Persekutuan yang tidak menghalang kaum lain dari mengguna,
mengajar atau belajar bahasa lain.
Kedudukan Islam sebagai agama bagi Persekutuan seperti dinyatakan dalam
Perkara 3(1) Perlembagaan Persekutuan 1957 turut mempunyai justifikasinya dari
sudut sejarah. Negeri-negeri Melayu sama ada sebelum atau selepas kedatangan
British telah menjadikan Islam sebagai agama rasmi bagi negeri secara bertulis
atau tidak bertulis. Walaupun wujud beberapa triti antara Sultan Melayu dengan
pihak British seperti Perjanjian Pangkor 1874, namun British mengekalkan
dasarnya yang tidak campur tangan dalam urusan agama dan adat istiadat Melayu.
Dasar tidak campur tangan tersebut sentiasa diikuti oleh British
sehinggalah British memperkenalkan gagasan Malayan
Union pada tahun 1946 yang membolehkan Gabenor Malayan Union campur tangan dalam perkara tertentu berhubung agama
Islam. Orang Melayu bangkit menentang aturan tersebut yang boleh menyebabkan
Sultan Melayu kehilangan kuasa pertuanan dan melemahkan kedudukan mereka.
Kedudukan Sultan Melayu sebagai ketua agama bagi negeri-negeri Melayu telah
dikembalikan melalui Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu 1948. Kedudukan agama
Islam seperti yang sedia ada tidak dibantah oleh kaum bukan Melayu yang bukan
beragama Islam. Kefahaman inilah yang mendorong wujudnya kompromi di antara
pemimpin Parti Perikatan untuk mencadangkan dalam Memorandum Parti Perikatan
kepada Suruhanjaya Reid agar agama bagi Malaysia hendaklah agama Islam.
Walaupun pada mulanya wujud bantahan daripada Raja-raja Melayu dengan cadangan
tersebut tetapi akhirnya Raja-raja Melayu telah menerima cadangan tersebut setelah
diyakini bahawa kuasa mereka sebagai ketua agama bagi negeri-negeri Melayu
tidak akan terjejas.
Kaum bukan Melayu tidak membantah peruntukan tersebut bukan sahaja disebabkan
mereka memahami peranan Islam dalam sejarah dan kehidupan orang Melayu tetapi
kerana wujudnya jaminan dalam perundingan pembentukan Perlembagaan bahawa hak
warganegara bukan beragama Islam untuk menganut dan mengamalkan kepercayaan
masing-masing akan dilindungi. Walau bagaimanapun, yang menimbulkan kebimbangan
kaum bukan Islam ialah implikasi peruntukan tersebut yang boleh membawa makna
bahawa Tanah Melayu adalah sebuah negara teokratik. Pemimpin UMNO khususnya
Tunku Abdul Rahman telah menyakinkan mereka, bahawa peruntukan tersebut adalah
sekadar satu simbol dan membawa makna bahawa Tanah Melayu adalah sebuah negara
sekular. Kefahaman inilah yang melatarbelakangi beberapa siri perbincangan
dalam Working Party sama ada di Tanah
Melayu atau di London pada tahun 1957 walaupun wujud desakan daripada
sebahagian orang Melayu khususnya Parti PAS bahawa kedudukan tersebut bukan
sekadar simbol tetapi harus bererti pelaksanaan Islam secara menyeluruh.
Selepas Perang Dunia Kedua, peningkatan pertambahan bilangan kaum migran bukan
Melayu, penguasaan mereka dalam bidang ekonomi dan perjuangan mereka untuk menuntut
hak kerakyatan dan kesaksamaan hak telah meningkatkan kesedaran politik orang
Melayu. Orang Melayu telah bangkit mempertahankan hak mereka terutama setelah
British melaksanakan gagasan Malayan
Union pada tahun 1946 yang memberi kesan besar kepada penghakisan dan
ancaman terhadap hak ketuanan orang Melayu. Penentangan tersebut bukan sahaja
disebabkan Sultan Melayu akan kehilangan kuasanya tetapi kedudukan istimewa
orang Melayu tidak disebutkan dalam gagasan tersebut. Momentum penentangan
orang Melayu bukan sahaja membawa orang Melayu menubuhkan UMNO pada Mac 1946,
tetapi menyebabkan British membubarkan Malayan
Union dan menggantikannya dengan Persekutuan Tanah Melayu 1948.
Penubuhan Persekutuan Tanah Melayu 1948 memberi makna yang besar kepada
pengiktirafan kedudukan istimewa orang Melayu dengan Pesuruhjaya Tinggi British
bertanggungjawab dari segi Perlembagaan menjaga kedudukan istimewa orang Melayu
dan kepentingan sah kaum lain. Bagaimanapun, kaum bukan Melayu telah menentang
kuat Persekutuan Tanah Melayu 1948 bukan sahaja disebabkan syarat kerakyatan
diperketatkan tetapi wujud kebimbangkan terhadap kedudukan istimewa orang
Melayu yang dilindungi oleh Perlembagaan yang akan menghalang kaum bukan Melayu
mendapat hak yang sama, terutama dalam perkhidmatan kerajaan. Ternyata
kedudukan istimewa orang Melayu sudah mula menimbulkan bibit-bibit rasa tidak
puas hati di kalangan kaum bukan Melayu yang mahukan layanan yang sama ke atas
semua kaum yang sah menjadi warganegara melalui peruntukan Perlembagaan yang
ada. Walaupun wujud penentangan daripada kaum bukan Melayu terhadap Persekutuan
Tanah Melayu yang dianggap sebagai pro-Melayu, namun Persekutuan Tanah Melayu
telah mengiktiraf kaum bukan Melayu sebagai rakyat Tanah Melayu melalui syarat
kerakyatan yang bermatlamat untuk membentuk common
citizenship dan rakyat yang setia terhadap negara ini.
Walaupun disedari wujud rasa tidak puas hati kaum bukan Melayu terhadap
kedudukan istimewa orang Melayu, namun orang Melayu tetap mahu hak tersebut
diiktiraf dan diterima oleh semua kaum. Menjelang Tanah Melayu menuju ke arah
kemerdekaan, kedudukan istimewa orang Melayu telah menjadi tawar menawar di
antara orang Melayu dengan kaum bukan Melayu. Parti MCA dan MIC dalam Perikatan
tidak banyak menyanggah kedudukan istimewa orang Melayu kerana UMNO telah
bersetuju dengan syarat kerakyatan yang liberal bermula dengan pembentukan
Testamen Politik Perikatan 1955.
Memorandum Perikatan kepada Suruhanjaya Reid tidak menyebutkan batasan masa
untuk pelaksanaan kedudukan istimewa orang Melayu. Penyemakan kedudukan
istimewa orang Melayu selepas 15 tahun merdeka
mula ditimbulkan oleh Tun Razak pada 27 September 1957 ketika sesi perbincangan
dengan ahli Suruhanjaya Reid berlangsung. Justeru itu, dalam Laporan Suruhanjaya Reid telah
dinyatakan bahawa kedudukan tersebut akan disemak selepas 15 tahun merdeka.
Batasan masa tersebut ternyata telah menimbulkan kemarahaan orang Melayu sama
ada di dalam UMNO atau di luar UMNO. UMNO terpaksa akur dengan desakan orang
Melayu untuk menghapuskan tempoh masa tersebut dengan mengemukakan cadangan
dalam mesyuarat Jawatankuasa Ad Hoc
Perikatan pada 5 Mei 1957 supaya kedudukan istimewa orang Melayu menjadi satu
peruntukan yang kekal dalam Perlembagaan dalam masa yang sama memberi
perlindungan dan jaminan terhadap hak kaum bukan Melayu. Perubahan tersebut
telah disokong oleh pemimpin Parti Perikatan walaupun terdapat segelintiran
pemimpin MCA tidak meyetujuinya. Bagaimanapun kaum bukan Melayu dinasihatkan
untuk menerima hakikat tersebut dan bersikap toleransi demi untuk mencapai
kemerdekaan.
Satu hakikat yang tidak boleh dinafikan bahawa hak kerakyatan kaum bukan
Melayu merupakan satu persetujuan yang diberikan oleh orang Melayu terhadap
penerimaan mereka terhadap kedudukan istimewa orang Melayu, kedudukan Islam
sebagai agama bagi Persekutuan dan bahasa Melayu sebagai bahasa Kebangsaan.
Persetujuan yang diberikan oleh orang Melayu setelah kaum bukan Melayu terutama
pemimpin kaum Cina seperti Tan Cheng Lock semenjak dari tahun 1944 berterusan
mendesak dan memperjuangkan agar kaum bukan Melayu diberikan hak kerakyatan
sama seperti yang dinikmati oleh orang Melayu. Tan Cheng Lock begitu
bersungguh-sungguh menyakinkan British bahawa kaum bukan Melayu, khususnya kaum
Cina merupakan bangsa yang sangat setia dan telah menunjukkan pengorbanan
mereka terhadap British. Justeru itu, British cuba membalas pengorbanan kaum
Cina tersebut dengan mewujudkan satu dasar kerakyatan Tanah Melayu yang baru
bagi mengiktiraf kaum bukan Melayu sebagai rakyat negara ini yang sah. Manifestasi
dari rasa terhutang budi tersebut, British telah menubuhkan Malayan Union pada tahun 1946 dengan
mewujudkan satu undang-undang kerakyatan yang liberal. Matlamat dasar
kerakyatan Malayan Union adalah untuk
memastikan bahawa hak politik diperluaskan kepada sesiapa sahaja yang
menganggap Tanah Melayu sebagai tanah air mereka sendiri.
Persetujuan kaum yang dicapai dalam soal kerakyatan bukan merupakan satu
perkara yang mudah. Persetujuan tersebut dicapai selepas melewati beberapa
detik sejarah yang membawa setiap kaum mengamalkan sikap toleransi, penyesuaian
dan “give and take” yang membawa
setiap kaum tidak boleh hanya memikirkan kepentingan kaum masing-masing. Bibit-bibit
persetujuan kaum mula dicapai dalam soal kerakyatan setelah Jawatankuasa
Hubungan Kaum atau CLC ditubuhkan. Wakil kaum bukan Melayu dalam Jawatankuasa
tersebut berterusan mendesak supaya syarat-syarat kerakyatan dalam Perjanjian
Persekutuan 1948 diliberalkan bagi membolehkan lebih ramai kaum bukan Melayu
mendapat hak kerakyatan Tanah Melayu. Walaupun wakil kaum Melayu dalam CLC pada
mulanya membantah namun akhirnya mereka telah bersetuju menerima prinsip jus soli bagi digunakan dalam soal
pemberian kewarganegaraan kepada kaum bukan Melayu.
Titik penting persetujuan yang diberi oleh wakil orang Melayu dalam CLC
mengenai penggunaan prinsip jus soli
dalam soal kerakyatan adalah pada mesyuarat CLC yang diadakan pada 10 dan 11
Februari 1950 di Kuala Lumpur. Walau bagaimanapun, persetujuan yang diberi oleh
wakil orang Melayu dalam CLC setelah wakil kaum bukan Melayu bersetuju terhadap
pelaksanaan hak istimewa orang Melayu yang tidak dapat dipisahkan daripada
kemajuan Tanah Melayu. Walaupun persetujuan itu telah dapat dicapai, namun
persetujuan itu lebih dalam lingkungan kepimpinan Melayu yang menganggotai CLC
yang diketuai oleh Dato’ Onn Ja’afar. Manakala orang Melayu di peringkat
bawahan, terutama ahli UMNO menentang keras syarat-syarat hak kerakyatan yang
liberal seperti yang dicadangkan oleh CLC. Walaupun Dato’ Onn secara
bersungguh-sungguh dalam Persidangan Agung UMNO pada 10 hingga 11 Jun 1950 memberikan
justifikasi kenapa perlu satu undang-undang baru kerakyatan Tanah Melayu diwujudkan,
namun orang Melayu belum dapat menerima satu dasar kerakyatan yang liberal.
Penolakan orang Melayu tersebut telah membawa perletakan jawatan Dato’ Onn
sebagai Presiden UMNO pada tahun 1951
dan menubuhkan Parti Malaya Merdeka atau
IMP.
Menjelang kemerdekaan Tanah Melayu, persetujuan mengenai hak kerakyatan
kaum bukan Melayu semakin mencapai titik penyelesaiannya. Pemimpin kaum bukan
Melayu, terutama MCA berkali-kali ingin meyakinkan orang Melayu bahawa soal
kerakyatan kaum bukan Melayu perlu diselesaikan, terutama tuntutan mereka
terhadap penggunaan prinsip jus soli
dalam pemberian hak kerakyatan. Pemimpin UMNO telah membuat perjanjian sulit
dengan pemimpin MCA pada tahun 1954 bagi menyelesaikan tuntutan tersebut. Para
pemimpin UMNO masih belum berani menzahirkan sokongan mereka secara berterus
terang terhadap tuntutan kaum bukan Melayu tersebut disebabkan tentangan kuat
ahli UMNO akar umbi dan ingin mendapatkan sokongan orang Melayu terutama
menjelang berlangsungnya pilihan raya Persekutuan 1955. Justeru itu, Manifesto
Perikatan dalam pilihan raya 1955 tidak membuat janji yang khusus mengenai soal kerakyatan, tetapi secara tegas pula
mempertahankan hak istimewa orang Melayu. Namun kaum bukan Melayu dalam
Perikatan berpuas hati dengan jaminan Perikatan untuk menyelesaikan soal
kerakyatan melalui penubuhan satu suruhanjaya bebas.
Penubuhan suruhanjaya bebas yang diterajui oleh Lord Reid pada tahun 1956 merupakan
titik penting tercapainya kompromi kaum dalam soal kerakyatan. Keadaan ini
dapat dilihat apabila wujudnya kompromi antara pemimpin UMNO, MCA dan MIC dalam
Perikatan dalam penyediaan sebuah memorandum yang dipersetujui secara bersama
yang mengandungi cadangan mengenai hak kerakyatan walaupun terpaksa mengharungi
tuntutan dan tentangan kaum masing-masing. Untuk meredakan kemarahan orang
Melayu dan meraikan tuntutan kaum bukan Melayu, satu jalan tengah telah dicapai
di mana UMNO di bawah kepimpinan Tunku Abdul Rahman bersetuju dengan pemakaian
prinsip jus soli tetapi pemakaiannya
tidaklah secara total. Ini bermakna, mereka yang dilahirkan pada dan selepas
daripada tarikh pengisytiharan kemerdekaan akan menjadi warganegara secara
automatik. Manakala yang lahir sebelum merdeka, mereka akan mendapat taraf
kerakyatan melalui cara pendaftaran dengan memenuhi syarat-syarat tertentu.
Persetujuan yang diberikan oleh UMNO terhadap tuntutan MCA dan MIC disebabkan
UMNO ingin mendapatkan sokongan kaum bukan Melayu terhadap kedudukan istimewa
orang Melayu, Islam sebagai agama Persekutuan dan bahasa Melayu sebagai bahasa
Kebangsaan bagi dimaktubkan dalam Perlembagaan Persekutuan yang ingin dibentuk.
Persetujuan tersebut memperlihatkan UMNO telah mempersetujui penggunaan prinsip
jus soli secara berterus terang yang
selama kini ditentang hebat oleh orang Melayu.
No comments:
Post a Comment