Pilihan Raya Umum 1969 sedikit sebanyak mempunyai persamaannya dengan PRU 14 (2018) dari sudut parti-parti politik yang terlibat, penubuhan gabungan parti pembangkang ketika itu yang dikenali sebagai Malaysia
Solidarity National Convention (MSNC) yang ditunjangi oleh DAP tetapi gabungan tersebut hanya melibatkan parti-parti kaum bukan Melayu. Manakala PAS tidak menyertai gabungan tersebut dan kekal sebagai parti yang paling kuat menentang Perikatan. Keadaan ini hampir sama dengan PRU ke 14 apabila PAS tidak menyertai gabungan parti pembangkang (Pakatan Harapan). Perbahasan isu-isu politik yang diperdebatan semasa kempen-kempen pilihan raya 1969 agak berbeza dengan isu yang diperdebatkan dalam PRU 14. PRU 14 berlangsung pada 9 Mei 2018 manakala Pilihan raya tahun 1969 telah
diadakan pada 10 Mei 1969. Dalam Pilihan raya 1969, parti PAS menjadi parti Melayu/Islam yang paling kuat menentang UMNO/Perikatan, namun berbeza pada PRU 14. Isu bahasa, kedudukan hak istimewaan orang Melayu, isu pendidikan, hak kesamataan kaum mendominasi kempen-kempen pilihan raya, berbanding PRU ke 14 dimana isu ekonomi, kos sara hidup, isu integriti lebih menjadi topik utama dalam kempen-kempen politik. Jumlah pengundi dalam Pilihan raya 1969 berjumlah 3.3 juta orang manakala PRU 14 seramai 14.9 juta orang. Jika Pilihanraya 1969, memperlihatkan Parti Perikatan yang ditunjangi UMNO telah menyebabkan kemerosotan sokongan orang Melayu dan bukan Melayu kepada Perikatan yang menyebabkan beberapa negeri jatuh kepada pembangkang, namun PRU ke-14 2018 pula menyaksikan Barisan Nasional kehilangan penguasaannya terhadap pemerintahan negara yang didominasinya lebih 60 tahun sehingga menjadi parti pembangkang.
Keputusan Pilihan raya 1969
Apabila kita meneliti suasana politik di Malaysia pada tahun 1969, ia agak berbeza dengan suasana pilihan raya sama ada pada tahun 1959 atau dan 1964. Ini disebabkan berlaku perubahan sikap dan pendirian politik kaum bukan Melayu terutama berhubung isu bahasa, pendidikan, kedudukan istimewa orang Melayu dan keperihatinan terhadap kedudukan masa depan mereka di negara ini. Satu perubahan yang ketara menurut Vasil (1980)[i] ialah, kaum bukan Melayu agak keberatan untuk menerima kompromi dan persetujuan yang telah mereka buat (terutama semasa proses pembentukan Perlembagaan Merdeka dibuat). Sikap sedemikian semakin berubah terutama setelah People Action Party (PAP) memasuki arena politik Malaysia dengan memperkenalkan gagasan “Malaysian Malaysia” dan mengasaskan idea penyatuan politik, iaitu dalam kalangan parti politik pembangkang kaum bukan Melayu, iaitu melalui penubuhan Malaysia Solidarity National Convention pada tahun 1965 (PREM 13/480).[ii]
Keputusan Pilihan raya 1969
Apabila kita meneliti suasana politik di Malaysia pada tahun 1969, ia agak berbeza dengan suasana pilihan raya sama ada pada tahun 1959 atau dan 1964. Ini disebabkan berlaku perubahan sikap dan pendirian politik kaum bukan Melayu terutama berhubung isu bahasa, pendidikan, kedudukan istimewa orang Melayu dan keperihatinan terhadap kedudukan masa depan mereka di negara ini. Satu perubahan yang ketara menurut Vasil (1980)[i] ialah, kaum bukan Melayu agak keberatan untuk menerima kompromi dan persetujuan yang telah mereka buat (terutama semasa proses pembentukan Perlembagaan Merdeka dibuat). Sikap sedemikian semakin berubah terutama setelah People Action Party (PAP) memasuki arena politik Malaysia dengan memperkenalkan gagasan “Malaysian Malaysia” dan mengasaskan idea penyatuan politik, iaitu dalam kalangan parti politik pembangkang kaum bukan Melayu, iaitu melalui penubuhan Malaysia Solidarity National Convention pada tahun 1965 (PREM 13/480).[ii]
Walaupun PAP berada dalam kancah politik Malaysia dalam masa yang singkat (1963-1965), tetapi kehadiran PAP telah dapat menyatukan kaum bukan Melayu dan tanpa berselindung mencabar persetujuan bersejarah antara kaum dan ketuanan Melayu (Cheah Boon Kheng, 2002).[iii] PAP juga telah menjadi katalis kaum bukan Melayu mempertimbangkan dengan lebih serius tindakan politik yang lebih positif bagi melindungi dan memperjuangkan kepentingan kaum mereka. Pada tahun 1969, buat pertama kalinya, parti politik pembangkang kaum bukan Melayu telah dapat mewujudkan electoral arrangement dalam kalangan mereka yang terdiri daripada DAP, PPP dan Gerakan. Percaturan ini membolehkan mereka tidak bertanding melawan satu sama lain di kawasan pilihan raya yang mereka tandingi. Perkembangan ini telah menimbulkan kebimbangan orang Melayu, bahawa kerja sama tersebut memberi satu ancaman yang serius terhadap kedudukan istimewa dan penguasaan politik orang Melayu (Vasil, 1980).[iv]
Kelemahan kerajaan Perikatan dalam melaksankan dasar-dasar yang memperkukuhkan kepentingan Melayu dalam aspek pendidikan, bahasa, ekonomi, budaya, politik dan agama telah dijadikan modal politik dalam kalangan parti politik pembangkang Melayu khususnya PAS untuk melemahkan UMNO. Semenjak daripada pilihan raya umum 1959 dan 1964, PAS telah menggunakan isu-isu tersebut terutama isu pelaksanaan Islam, dasar bahasa yang liberal dan ketempangan pelaksanaan kedudukan istimewa orang Melayu untuk menyerang UMNO. Umpamanya dalam pilihan raya 1964, UMNO didakwa oleh PAS telah mengorbankan kepentingan Melayu demi menjaga hubungannya dengan kaum bukan Melayu dan menegaskan bahawa kedudukan istimewa orang Melayu yang diberikan oleh Perlembagaan tidak mencukupi dan ia perlu dipeluas dan dikekalkan (The Straits Times, 8 April 1964).[v] Bahkan pada tahun 1958, Hasan Adli (Ketua Pemuda PAS) telah mengeluarkan satu kenyataan bahawa PAS akan meminda Perlembagaan Persekutuan sekiranya mereka memanangi pilihan raya agar lebih mementingkan hak-hak orang Melayu (Utusan Melayu, 19 Ogos 1958).[vi] PAS telah menuduh UMNO gagal untuk merapatkan jurang ekonomi, sosial dan budaya antara orang Melayu dan kaum bukan Melayu.
Pada peringkat Parlimen, parti
Perikatan telah memenangi 66 daripada 103 kerusi Parlimen dengan 48.5 peratus
undi popular. UMNO memenangi 51 daripada 67 kerusi Parlimen yang mereka
tandingi, MCA 13 daripada 33 dan MIC 2 daripada 3 kerusi Parlimen. Parti
pembangkang, DAP memenangi 13 kerusi Parlimen, PAS 12, Gerakan 8 dan PPP 4.
Pada peringkat Negeri (DUN), Perikatan memenangi 162 kerusi daripada 277
kerusi, tetapi gagal menguasai Kelantan, hampir kalah di Terengganu, kalah di
Pulau Pinang, dan tidak memperoleh majoriti di Perak (memenangi 19 daripada 40
kerusi) dan Selangor (14 daripada 28 kerusi). Orang Melayu tidak begitu kisah
kehilangan kuasa di Pulau Pinang kerana negeri tersebut dilihat sebagai “negeri
Cina”, namun kekalahan mereka di Perak dan Selangor telah menimbulkan
kebimbangan orang Melayu kerana kemungkinan kaum bukan Melayu akan dilantik
menjadi Menteri Besarnya (Mauzy, 1983).[vii]
Kemenangan tersebut telah menimbulkan kebimbangan orang Melayu, kerana kaum
Cina hampir menguasai tiga buah negeri dari 11 buah negeri. Pada pandangan
orang Melayu, sekiranya proses demokrasi ini berlanjutan di Malaysia, kaum Cina
berkemungkinan akan menguasai enam
negeri Melayu pantai Barat yang mempunyai 40 peratus penduduk Cina dan
berkemungkinan menguasai kerajaan Persekutuan (FCO 24/475/1).[viii]
Pilihan raya 1969,
memperlihatkan sokongan terhadap Perikatan jatuh berbanding pada pilihan raya1964. Sokongan
terhadap parti pembangkang yang didominasi kaum Cina telah bertambah disebabkan
kejayaan pembentukan gabungan parti pembangkang yang membolehkan undi kaum Cina
tidak berpecah bagi menolak kerajaan Perikatan. Laporan British High Commission menyebutkan bahawa faktor utama kekalahan
besar UMNO dalam pilihan raya 1969 adalah disebabkan orang Melayu merasakan
UMNO telah gagal membuat sesuatu usaha bagi memuaskan hati orang Melayu setelah
mereka diberi kuasa selama 12 tahun memimpin orang Melayu. Namun, realitinya
kebanyakan orang Melayu masih tinggal di luar bandar (berada dalam kemunduran).
Persetujuan kaum yang dicapai semasa merdeka tidak dilaksankan dengan
sepenuhnya. Melalui persetujuan tersebut, kaum Cina telah mendapat hak
kerakyatan, namun mereka telah mempersoalkan kedudukan istimewa orang Melayu
yang menjadi sebahagian daripada persetujuan tersebut. Sekiranya UMNO ingin
kembali berkuasa, hak orang Melayu mestilah diperkukuhkan. Laporan itu menyebutkan,
UMNO
could continue to make concessions to the non Malays only so long as their own
strength was unimpaired. Now their leaders, who had been to some extent out of
touch with grass roots feeling-the Tunku above all-had to listen to the rank
and file’s view that the Independence bargain was no longer being applied. The
Chinese still had their citizenship but were questioning the Malay’s special
rights which were the other half of the agreement. Those Malay rights had now
to be reaffirmed or UMNO were lost (FCO 24/475/1). [ix]
Surat sulit yang dihantar
oleh Pesuruhjaya Tinggi British di Kuala Lumpur bertarikh 18 Jun 1969 kepada
W.A. Ward Esq, South West Pacific Department, telah mendedahkan bahawa sokongan
penuh kaum Cina terhadap parti DAP dan Gerakan disebabkan kebimbangan mereka
terhadap pelaksanaan bahasa Melayu (terutama setelah pelaksaaan Akta Bahasa
1967) dan kemungkinan berlakunya perubahan terhadap sistem pendidikan.
Pelaksanaan ini dilihat akan memberi kesan kepada ahli keluarga mereka untuk
mendapatkan pekerjaan (FCO 24/475/1).[x]
Dalam pilihan raya 1969,
sokongan orang Melayu terhadap PAS semakin bertambah, bukan sahaja di
negeri-negeri pantai Timur tetapi juga di Kedah dan Perlis. Peningkatan
sokongan orang Melayu terhadap PAS disebabkan dasar perjuangan PAS yang
menekankan agama dan mempertahankan kepentingan Melayu. UMNO dilihat tidak
“cukup Melayu”. Ditambah lagi sokongan kaum bukan Melayu terhadap gagasan
“Malaysian Malaysia” boleh mengancam kedudukan orang Melayu telah menyebabkan
orang Melayu mahu mencari penyelesaian terhadap permasalahan tersebut. Kaum
Melayu telah hilang kepercayaan kepada
UMNO dengan beralih menyokong idea radikal PAS (Vasil, 1980).[xi]
Di samping itu, perubahan ketara sikap dan orientasi politik kaum bukan Melayu
telah mendorong kelahiran golongan radikal di dalam UMNO sendiri. Tunku Abdul
Rahman telah berhadapan dengan satu tekanan yang hebat dari golongan radikal
tersebut yang mahu mengubah kepimpinan UMNO. Corak pentadbiran dan kepimpinan
Tunku telah dipersalahkan di atas kehilangan kuasa Melayu.
Satu kesan yang nyata
daripada kempen-kempen politik yang dijalankan sepanjang pilihan raya 1969
ialah mewujudkan ketegangan hubungan kaum (FCO 24/475/1).[xii]
Tambahan pula, selepas keputusan pilihan raya diumumkan, parti Perikatan yang
ditunjangi oleh UMNO telah kehilangan banyak kerusi. Keadaan ini menimbulkan
perasaan cemas dalam kalangan orang Melayu, terutama di Selangor kerana parti Perikatan
dan pembangkang sama-sama memperoleh 14 kerusi. Situasi ini mendorong Dato’
Harus Idris, Menteri Besar Selangor ketika itu memujuk satu-satunya wakil parti
Bebas, Lim Tuan Sion, iaitu bekas ahli parti Buruh untuk menyertai parti
Perikatan bagi membolehkan beliau membentuk kerajaan negeri di Selangor (Paridah
Abdul Samad, 2009).[xiii]
Isu Utama Pilihan raya
Pilihan raya 1969 memperlihat isu
kedudukan istimewa orang Melayu telah menjadi antara isu kempen. DAP dengan
dasar perjuangannya yang berteraskan gagasan Malaysian Malaysia, telah
mengkritik kedudukan istimewa orang Melayu dalam pilihan raya umum 1969.
Serangan parti tersebut terhadap kedudukan hak istimewa orang Melayu adalah
bertujuan untuk menarik sokongan sebanyak mungkin kaum bukan Melayu terutama
generasi muda bagi menyokong perjuangan mereka bagi memenangi pilihan raya umum
1969. Justeru itu, dalam kempen-kempen pilihan raya 1969, DAP telah menggunakan isu kesamarataan bagi menarik sokongan
kaum bukan Melayu, terutama kaum Cina terhadap parti mereka. Perkara ini telah
dinyatakant DAP dalam manifesto pilihan raya mereka pada tahun 1969 dengan
menegaskan:
“In a
political democracy, all citizens, regardless of race, language or religion,
enjoy equal political status, rights and opportunities. But Alliance policies
tend to divide Malaysians into two unequal classes of citizens- “bumiputras”
and “non-bumiputras”. This must be opposed if a firm basis is to be laid for
genuine unity. All Malaysias must have an equal place under the Malaysian sun.
Hence our plea for ‘A Malaysian Malaysia” (Arkib Negara Malaysia, 2002/0010781).[xvii]
Manifesto di atas jelas
menunjukkan DAP secara tegas mengkritik kedudukan istimewa orang Melayu secara explicit yang dianggap sebagai
penghalang kepada perpaduan kaum. Bukan saja DAP mengemukakan manifesto mereka
yang menolak kedudukan istimewa orang Melayu, bahkan parti PPP lebih secara
terang-terangan ingin meminda Perlembagaan bagi menghapuskan kedudukan tersebut
dengan menyatakan; “It will be the
determined object of the PPP to continue to strive to have the Constitution
amended to abolish privilege granted to any particular race” (Vasil, 1980).
[xviii]
Manakala parti Gerakan yang ditubuhkan pada tahun 1968 yang ditubuhkan atas
dasar non-communalism, sosialisme
moderate dan demokrasi tidaklah secara terang-terangan menentang kedudukan
istimewa orang Melayu. Bagi Gerakan, perhatian utama perlu diilakukan untuk
memperbaiki kelemahan ekonomi orang Melayu dan Bumiputera dan mereka perlu
dilindungi daripada eksplotasi serta dibantu untuk bersaing dengan kaum lain di
atas dasar keadilan dalam bidang perniagaan, perdagangan dan pekerjaan (Vasil,
1980).[xix]
Parti Perikatan ketika
berhadapan dengan cabaran DAP tersebut telah “menyerang” kembali DAP dengan
menyifatkannya sebagai sebuah parti yang anti Melayu dan dikawal oleh parti PAP
di Singapura demi menjaga kepentingan mereka di Persekutuan. Tunku telah
memberi amaran bahawa DAP akan menghancurkan kedudukan istimewa orang Melayu
yang menyebabkan kekayaan negara akan dipegang oleh kaum bukan Melayu.
Sekiranya mereka merebut hak yang diberikan kepada orang Melayu, maka orang
Melayu terpaksa melarikan diri ke dalam hutan (Vasil, 1980).[xx]
Persamaan yang wujud antara ideologi PAP dan DAP di Malaysia telah menyebabkan
pemimpin parti Perikatan membuat tuduhan bahawa PAP mencampuri pilihan raya
Malaysia dengan menyokong parti DAP, iaitu dengan menyalurkan bantuan kewangan
kepada DAP. Bagaimanpun, kerajaan Singapura telah menafikan tuduhan tersebut
(FCO 24/485).[xxi]
Dalam ucapan Tunku di Kuala Pilah pada 15
April 1969, Tunku memberi amaran kepada DAP supaya tidak mencabar Perkara 153,
Perlembagaan Persekutuan (kedudukan hak istimewa oang Melayu) sekiranya perkara
ini dilakukan pasti akan berlaku huru hara dan kesejahteraan negara akan hancur
(RNOC, 1969).[xxii]
Wujudnya ancaman terhadap kedudukan hak istimewa orang Melayu telah didedahkan
oleh laporan yang dikeluarkan oleh National
Operation Council (NOC) atau MEGERAN pada 9 Oktober 1969 yang menyebutkan:
During
the long election campaign, several irresponsible candidates took racialist
lines. Blatant incitement of racial feelings was evident in their speeches as
they courted the support on racial grounds. These opportunists ranged from one
extreme, those who misrepresented and attacked Article 153 of the Constitution,
to the other, that exploited fears among the Malays that they would be
overwhelmed by the non-Malays. Even more extreme were those who questioned the
historic right of the Malays to regard themselves as indigenous people of
Malaya (RNOC, 1969).[xxiii]
Di samping isu kedudukan
istimewa orang Melayu, isu pendidikan terutama cadangan penubuhan Universiti
Merdeka telah digunakan oleh DAP dalam
kempen politik mereka bagi meraih sokongan pengundi Cina dalam pilihan raya
umum 1969. Justeru itu, DAP telah
menggunakan isu ini sebagai salah satu matlamat perjuangannya seperti yang
dimaktubkan melalui manifesto parti tersebut di bawah tajuk “Cultural Democracy”. Menurut DAP,
Universiti Merdeka wajar disokong oleh kerajaan kerana di bawah “Cultural Democracy” semua kaum mempunyai
hak yang sama. Menurut DAP konsep “demokrasi budaya” ialah “an equal multi-racial society presupposes
that no one race exercises political, social or cultural hegemony over the
others...” (Arkib Negara Malaysia, 2002/0010781).[xxiv]
Isu
penubuhan Universiti Merdeka sebenarnya telah dicetuskan oleh Dongjiaozong atas alasan bersesuaian
dengan dasar kepelbagaian bahasa namun kemudiannya dijadikan modal politik oleh
DAP bagi meraih sokongan kaum Cina menggusarkan MCA. Justeru itu, MCA telah mencadangkan penubuhan
TAR College sebagai satu langkah
untuk menentang gerakan penubuhan universiti tersebut. Dalam Mesyuarat Agung
MCA pada 6-8 Mac 1969, MCA telah mengumumkan kejayaannya menubuhkan Kolej Tunku
Abdul Rahman (TAR) (FCO 24/475/1),[xxv] di
mana kelulusan penubuhan kolej tersebut telah diperolehi pada 14 Julai 1968,
iaitu sebelas hari selepas permohonannya dikemukakan kepada Kementerian
Pendidikan (Thock Ker Pong, 2005).[xxvi] TAR College telah memulakan operasinya pada
bulan Februari 1969 di atas tapak sementara dengan mengambil buat permulaannya
sebanyak 350 orang pelajar. Penubuhan TAR
College adalah hasil dari sumbangan kaum Cina melalui kempen yang diadakan
oleh MCA. Manakala kerajaan turut berjanji memberi bantuan kewangan kepada TAR College. Penubuhan TAR College telah disaingi dengan
cadangan penubuhan Universiti Merdeka. Kam Woon Wah, Setiausaha Agung MCA pada
17 Mac 1969, telah mengeluarkan kenyataan bahawa projek penubuhan Universiti
Merdeka akan mengakibatkan “salah faham” yang besar dalam kalangan masyarakat
Cina, kerana isu tersebut telah dieksploitasi oleh parti politik (terutama
DAP). Polisi MCA tidak menentang Universiti Merdeka, namun MCA tidak akan
memberi sokongan terhadap penubuhan universiti tersebut kerana TAR College telah berjaya ditubuhkan
(FCO 24/475/1).[xxvii]
Isu
bahasa yang telah sedia menjadi isu yang paling kontraversi di sepanjang tahun
1967 ketika pembentangan Akta Bahasa Kebangsaan 1967 di Parlimen, kembali
menjadi isu utama dalam pilihan raya 1969. DAP melalui manifesto mereka telah
berikrar untuk memperjuangkan supaya bahasa Cina, Tamil dan Inggeris menjadi
bahasa rasmi di samping bahasa Melayu. Di samping itu, mereka turut
memperjuangkan supaya ketiga-tiga bahasa tersebut bebas digunakan dalam
Parlimen dan Dewan Undangan Negeri. PPP semenjak sekian lama menjuarai
perjuangan menuntut dasar multi-lingualisme, turut memperjuangkan matlamat yang
sama melalui manifesto mereka dalam pilihan raya 1969 (Vasil, 1980).[xxviii]
Bagi
menghadapi cabaran dari PAS yang menjuarai isu agama dan kepentingan Melayu
dalam pilhan raya 1969, Perikatan telah menggunakan dua strategi. Pertama cuba
mengaitkan PAS dengan pengaruh Parti Komunis Malaya di sempadan Thailand.
Strategi ini dapat dilihat apabila, En. Ahmad bin Yatim seorang ahli PAS yang juga ahli Dewan Undangan Rantau
Panjang, Kelantan, telah ditangkap di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA)
dalam operasi serbuan besar-besaran polis ke atas anasir-anasir pro-komunis
pada tahun 1968. Ibu Pejabat PAS Kuala Lumpur telah menafikan tokoh-tokoh PAS
menjadi alat Komunis. Dakwaan tersebut menurut PAS adalah bertujuan untuk
melumpuhkan PAS dalam menghadapi pilihan raya 1969 (Berita Harian, 12 November
1968).[xxix]
Manakala Tunku Abdul Rahman telah mengeluarkan kenyataan pada 19 November 1968,
bahawa Parti Komunis Malaya mungkin melancarkan semula pemberontakan bersenjata
pada bila-bila masa sahaja. Justeru itu, tindakan kerajaan melaksanakan operasi
menangkap golongan yang disyaki pro-Komunis adalah untuk mempertahankan
demokrasi (Berita Harian, 20 November 1968).[xxx] Strategi kedua yang digunakan oleh Perikatan
ialah, menekankan bahawa kerajaan PAS telah gagal membuat pembangunan di Kelantan
semenjak PAS memerintah dari tahun 1959. UMNO telah mengeluarkan satu manifesto
khas untuk Kelantan pada 10 April 1969 yang mengandungi janji kerajaan untuk
memperuntukkan RM550 juta bagi tujuan pembangunan Kelantan (Vasil, 1980).[xxxi]
Kesimpulan
Pilihan raya 1969 secara jelas menunjukkan peralihan
sokongan orang Melayu terhadap UMNO/Perikatan disebabkan parti tersebut dilihat oleh
sebahagian daripada orang Melayu sebagai gagal memenuhi aspirasi orang Melayu
yang mahu melihat kepentingan orang Melayu dijaga dan sosioekonomi mereka
ditingkatkan. Manakala peralihan sokongan kaum bukan Melayu daripada menyokong
MCA kepada parti-parti pembangkang disebabkan kebimbangan mereka terhadap
penghakisan kepentingan hak-hak kaum bukan Melayu oleh kaum Melayu,
keperihatinan terhadap pengekalan jati diri, tuntutan terhadap pelaksanaan hak
bahasa, politik dan pendidikan yang lebih luas dan kejayaan electoral arrangement dalam kalangan parti-parti
pembangkang bukan Melayu. Walau bagaimanapun, kempen-kempen yang dijalankan
oleh beberapa parti politik telah meningkatkan ketegangan hubungan kaum dan
kegembiraan merayakan kemenangan parti-parti politik pembangkang telah
menguris perasaan orang Melayu, ditambah dengan kebimbangan orang Melayu
terhadap penghakisan penguasaan politik mereka telah meledakkan konflik kaum
berdarah pada 13 Mei 1969. Di samping itu, faktor penyusupan elemen komunis ke
dalam parti politik tertentu dan mengeksplotasi ketegangan yang wujud antara
kaum kesan dari rasa tidak puas hati dalam berbagai isu turut menjadi faktor
utama yang membawa kepada tercetusnya konflik kaum berdarah 13 Mei 1969. Hikmah dari pilihan raya 1969 perlu dijadikan iktibar supaya apa-apa keputusan pilihan raya perlu dihormati dan diterima secara rasional oleh semua kaum. Hikmah dari peristiwa itu juga telah membawa parti Perikatan membuat transformasi sosioekonomi dan politik yang berpaksikan rakyat multi-etnik bertunjangkan matlamat perbentukan perpaduan kaum sebagai agenda negara.
[ii] Pada tahun 1965, PAP mula mengambil
inisiatif menubuhkan sebuah pakatan pembangkang bagi menentang Perikatan. Lee
Kuan Yew, pemimpin PAP telah mengadakan mesyuarat dengan pemimpin parti
pembangkang Cina di Tanah Melayu termasuk dari Sarawak dan Sabah pada 12 Februari 1965 di Singapura. Matlamat
daripada perjumpaan tersebut adalah untuk membincangkan cara bagaimana untuk
memberi tekanan kepada golongan radikal Melayu yang terdapat dalam Perikatan.
Mesyuarat tersebut telah mencadangkan penubuhan Malaysia Solidarity National Convention yang berpaksikan kepada
dasar “Malaysian Malaysia”. Dalam mesyuarat tersebut menyebutkan kumpulan yang
mendukung dasar “Malaysian Malaysia” mestilah bersatu dan memimpin kumpulan
masing-masing untuk “lead their people
away from contending militant communalism, which could only lead to disaster”.
(PREM 13/480, Relation Between Kuala Lumpur and Singapore). PAP telah menyertai
United Democratic Party (UDP) di
bawah pimpinan Dr. Lim Chong Yu, PPP dan Sarawak
United People’s Party (SUPP) membentuk Malaysian
Solidarity Convention
[iii] Cabaran PAP terhadap
persetujuan antara kaum yang telah dicapai dapat dilihat melalui pilihan raya
umum Malaysia pada tahun 1964. Walaupun Lee Kuan Yew dilihat secara
berhati-hati tidak menyerang secara langsung kedudukan istimewa orang Melayu
dan kedudukan bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi, tetapi beliau telah
mempersoalkan asas pemerintahan Melayu atau ketuanan Melayu. Beliau
memperjuangkan dasar kesamaan status orang Melayu dengan kaum bukan Melayu
dengan mengenegahkan slogan “Malaysian Malaysia”, bukanya “Malay Malaysia”. Lee
Kuan Yew telah menolak “persetujuan bersejarah” yang meletakan ketuanan Melayu dalam pemerintahan dan pentadbiran
sebagai imbangan kepada kuasa ekonomi dan perniagaan kaum Cina. (Cheah Boon
Kheng, Malaysia: The Making of a Nation,
Singapore: Institute of Southest Asian Studies, 2002, hlm. 53).
[iv] R.K. Vasil, Ethnic
Politics in Malaysia, hlm. 164.
[v] The Straits
Times, 8 April 1964.
[vi] Utusan Melayu, 19 Ogos 1958.
[vii] D.K. Mauzy,
Coalition Government in Malaysia,
hlm. 36-37. Pada peringkat DUN, Perlis-Perikatan memenagi 11, PAS 3;
Kedah,-Perikatan 14, PAS 8, Gerakan 2,:Kelantan-Perikatan 11, PAS 19;
Terengganu, -Perikatan 13, PAS 11; Pulau Pinang,-Perikatan 4, Gerakan 16, DAP 3
dan Parti Ra’ayat 1; Perak- Perikatan 19, PAS 1, Gerakan 2, PPP 12, dan DAP 6;
Pahang- Perikatan 20, Gerakan 1, Parti Ra’ayat 2, Bebas, 1; Selangor-Perikatan
14, Gerakan 4, DAP 9 dan Bebas 1; Negeri Sembilan- Perikatan 16, DAP 4, Gerakan
1; Melaka-Perikatan 15, DAP 4, Gerakan 1; Johor-Perikatan 30, DAP 1 dan Bebas
1. (Lihat Siaran Akhbar Jabatan Penerangan Malaysia, 11 Mei 1969).
[viii] FCO
24/475/1, The Malaysia Election: May 1969, 29 May 1969.
[ix] FCO
24/475/1, The Malaysia Election: May 1969, 29 May 1969.
[x] FCO 24/475/1, Malaysia Situation-Conversation with Yeo Beng
Poh, 18 June 1969.
[xi] R.K. Vasil,
Ethnic Politics in Malaysia, hlm.
176.
[xii] FCO
24/475/1, Kuala Lumpur Telegram N0. 484 to FCO.
[xiii] Paridah
Abd. Samad, Tun Abdul Razak, hlm.
77-78.
[xiv] Lihat Sharifah Zawiyah Hanoun Syed Kabeer
, Mahani Mohammad, Transkripsi Wawancara
Dengan Y.B. Datuk Senu bin Abdul Rahman, Arkib Negara Malaysia, 1984, hlm.
162-163).
[xv] Lihat The May 13 Tragedy: A Report the
National Operation Council, 1969, hlm. 29-35). Laporan yang sama disebutkan
dalam fail FCO 24/475/1, Kuala Lumpur
Telegram N0.484 to FCO).
[xvi] Lihat Tunku
Abdul Rahman, 13 Mei Sebelum dan Selepas,
hlm. 65-83.
[xvii] Lihat
2002/0010781, “Democratic Action Party, 1969 General Election Manifesto”, Arkib
Negara Malaysia.
[xviii] R.K. Vasil, Ethnic Politics in Malaysia, hlm. 171.
[xix] R.K. Vasil,
The Malaysian General Election of 1969,
Kuala Lumpur: Oxford University Press, 1972, hlm. 33.
[xx] R.K. Vasil,
The Malaysian General Election of 1969,
hlm. 29.
[xxi] Lihat FCO 24/485, Telegram from Kuala Lumpur
to Exter 647, 8 May 1969.
[xxii] The May 13 Tragedy: A Report The National Operations
Council, Kuala Lumpur, 9 October 1969, hlm. 24.
[xxiii] Ibid., hlm.
21.
[xxiv] Lihat Democratic Action
Party, 1969 General Election Manifesto “Our Appeal to All Malaysians”.
[xxv] FCO 24/475/1, MCA 19th Annual General Meeting, 6-8th
March 1969.
[xxvi] Thock Ker Pong, Ketuanan Politik Melayu, hlm. 51-52.
[xxvii] FCO 24/475/1, MCA 19th Annual General Meeting, 6-8th
March 1969.
[xxviii] R.K. Vasil,
The Malaysian General Election of 1969, hlm.
33.
[xxix] Berita Harian, 12 November 1968.
[xxx] Berita Harian, 20 November 1968.
[xxxi] R.K. Vasil, Ethnic Politics in Malaysia, hlm. 167.
No comments:
Post a Comment