Pengalaman Indonesia
Pengalaman
wakaf Singapura yang menampakkan ciri-ciri dinamik, kurang bermasalah dan
membawa kesan yang memberangsangkan kepada kebajikan umat Islam dan
perkembangan Islam di sana, tetapi keadaan ini berbeza di Indonesia.
Perkembangan wakaf di Indonesia masih mencari paradigma baru, membuat
pembaharuan ke atas undang-undang wakaf, mencari bentuk pengurusan dan
pembangunan harta wakaf yang benar-benar memberi kesan kepada umat Islam di
sana yang rata-rata masih berada dalam putaran ganas kemiskinan. Walaupun wakaf
sudah lama dikenali oleh masyarakat Islam Indonesia, tetapi yang lazim
melakukan wakaf adalah segelintiran golongan yang berharta yang banyak
mewakafkan harta dalam bentuk harta yang tidak bergerak.
Sementara sebahagian besar masyarakat tidak mampu berpartisipasi dalam kegiatan
wakaf kerana keterbatasan harta mereka. Oleh kerana itu, manfaat dari harta
wakaf masih relative kecil bahkan banyak kegiatan wakaf yang tidak dapat
dimanfaatkan secara optima, apatah lagi untuk membangunkannya. Hal ini
menyebabkan tidak nampak peranan wakaf dalam perkembangan ekonomi Indonesia.
Antara sebab menyebabkan perkara ini menurut Mustafa E. Nasution (2002) ialah,
masalah yang berkaitan dengan pentadbiran dan pengurusan wakaf, masyarakat yang
masih mengutamakan sistem ekonomi non syariah, belum wujudnya undang-undang
wakaf yang menyeluruh dan berbagai masalah yang berkaitan dengan fiqh wakaf.
Apabila kita menyoroti perkembangan wakaf di Indonesia, terdapat tiga
periode pengurusan wakaf Indonesia, iaitu periode tradisional, periode
semi-profesional dan profesional. Pada periode tradisional, hampir kebanyakan
wakaf diperuntukkan untuk kepentingan pembangunan fizikal seperti pembinaan
masjid, musolla, pasentren, tanah perkuburan dan yayasan. Kewujudannya belum
dapat memberi sumbangan sosial yang lebih luas dan hanya bersifat pengunaan. Keadaan ini disebabkan oleh beberapa faktor,
pertama, ikrar wakaf. Masyarakat Indonesia masih ramai yang menggunakan
pernyataan lisan dalam berwakaf tanpa disertai dengan bukti bertulis sehingga
banyak harta wakaf yang hilang setelah diurus oleh beberapa generasi. Kedua,
harta yang diwakafkan lebih banyak melibatkan harta-harta tak alih yang tidak
dapat dibangunkan secara maksima. Ketiga, tidak menerima konsep istibdal kerana
majoriti umat Islam di Indonesia yang berpegang kepada mazhab Syafie yang
berpendapat harta wakaf tidak boleh ditukar dengan apa alasan sekalipun
Pada periode ini juga, menyaksikan pengurusan harta wakaf selalu
diuruskan oleh nazir wakaf yang terdiri dari tokoh-tokoh masyarakat yang
dihormati seperti kyai, ustaz, ulamak dan lain-lain. Kebanyakan nazir wakaf
tersebut tidak mempunyai keupayaan untuk mengurus harta wakaf sehingga harta
tersebut tidak dapat memberikan manfaat yang besar kepada masyarakat. Disamping
itu, pengurusan wakaf di Indonesia menghadapi masalah undang-undang wakaf yang
masih belum dapat diselesaikan. Belum wujud ketegasan hukum berkaitan dengan
penyelewengan harta wakaf yang dilakukan oleh nazir wakaf sama ada oleh orang
perseorangan, yayasan dan sebagainya.
Undang-undang wakaf yang wujud adalah sangat terbatas yang berkaitan
dengan wakaf tanah hak milik seperti UU No.5, tahun 1960 tentang undang-undang
pokok Agraria, PP No.28 tahun 1977. Undang-undang yang berkaitan dengan wakaf
wang (cash waqf), surat-surat berharga dan lain-lain bentuk wakaf belum
diwujudkan sedangakan ia menjadi variable ekonomi yang cukup penting (Strategi
Pengembangan Wakaf Tunai di Indonesia, 2004).
Pengertian wakaf menurut PP No.28 tahun 1977 ialah “perbuatan hokum seseorang
atau badan hukum yang memisahkan sebahagian dari harta kekayaannya berupa tanah
milik dan melembagakannya selamanya untuk kepentingan peribadatan atau
keperluan umum lainya sesuai ajaran agama Islam” (Hunayadi Herlisa SH MH,
Banjarmasin Post, 9 Julai 2004). Dari definisi ini, jelas wakaf di Indonesia
hanya terhad kepada tanah sedangkan wakaf itu dalam Islam boleh berupa harta
alih dan harta tak alih. Walaupun pendaftaran tanah wakaf merupakan sesuatu
yang perlu dilakukan oleh nazir melalui PP No 28/1977 dan PP No 24/1997, tetapi
terdapat beberapa halangan dalam pendaftaran tanah wakaf seperti ketiadaan
surat atau geran tanah yang menyulitkan pendaftaran tersebut dilakukan dan
terdapat anggapan bahawa walaupun tanpa geran/sijil, hukum wakaf tetap berjalan
atau diteruskan melalui pembuktian lisan sahaja atau keterangan dari orang lain
(Hunyadi Herlisa SH Mh, Banjamasin Post, Julai 2004).
Pada periode semi profesional pula, pengurusan wakaf di Indonesia
walaupun tidak banyak berbeza seperti periode tradisional, namun wujud
usaha-usaha untuk membuat pembangunan terhadap wakaf secara produktif walaupun
belum maksima. Sebagai contoh masjid-masjid yang terletak di kawasan strategik dibangunkan
bersamanya bangunan yang boleh digunakan untuk aktiviti pertemuan orang ramai,
perkahwinan dan seminar seperti masjid Sunda Kelapa, masjid Pondok Indah,
masjid At-Taqwa Pasar Minggu, masjid Ni’matul ittihad Pondok yang semuanya
berada di Jakarta. Selain itu, tanah-tanah wakaf dibangunkan aktiviti
pertanian, kedai-kedai, koperasi, kilang padi, bengkel dan sebagainya dimana
hasil dari kegiatan ini disalurkan untuk pengembangan aktiviti pendidikan
terutama untuk Pesantren walaupun dalam bentuk yang masih tradisional,
contohnya, Pondok Pesantren Moden As-Salam Gontor, Ponorogo. Pengembangan wakaf
untuk tujuan kesihatan seperti yang dilakukan oleh Yayasan Wakaf Sultan Agung,
Semarang dan untuk tujuan pengembangan wacana pemikiran Islam dilakukan oleh
Yayasan Wakaf Paramadina (Strategik Pengembangan Wakaf di Indonesia, 2004).
Pada periode profesional pula, pengurusan wakaf di Indonesia memasuki
tahap baru yang lebih dinamik serta diurus dengan lebih profesional dan
produktif. Pengurusannya yang lebih profesional meliputi aspek pengurusan,
nazir wakaf dan bentuk harta wakaf yang bukan sahaja berupa harta tak alih
tetapi juga meliputi harta alih dengan dukungan dari political will pihak pemerintah Indonesia.
Pada tahap ini, telah dikembangkan satu bentuk wakaf baru yang sedang dipopularkan
di Indonesia, iaitu wakaf tunai/wang/al-nuqud yang mengambil model apa yang
telah dikembangkan di Bangladesh oleh Prof. M.A. Manan yang mengasaskan Social Investment Bank Ltd. (SIBL) yang
matlamat utamanya adalah untuk membantu golongan miskin dengan menggunakan
pendekatan kemanusiaan terhadap kredit, tanpa riba dan pembahagian keuntungan
dan kerugian berdasarkan kemanusiaan. SIBL juga telah memperkenalkan produk Sijil
Wakaf Tunai yang pertama kali diperkenalkan dalam sejarah perbankan iaitu dengan
mengumpulkan dana dari golongan kaya dan hasil keuntungannya akan disalurkan
kepada rakyat yang miskin.
Rangka kerja wakaf tunai ialah dimana seseorang menyumbangkan sebahagian
dari wangnya dengan membeli sijil wakaf tunai melalui nazir wakaf. Sijil
tersebut boleh dibeli di atas nama keluarganya atau seseorang walaupun telah
meninggal dunia dengan tujuan tertentu seperti program bantuan kepada fakir
miskin, kebajikan, pendidikan dan lain-lain. Nazir wakaf yang mengelola wakaf
tunai tersebut kemudian melaburkannya ke dalam berbagai portfolio seperti bank
syariah dalam atau luar negeri, perniagaan tertentu dan lain-lain aktiviti yang
diperakui oleh syariah dan membawa keuntungan yang tinggi. Keuntungan dari
aktiviti pelaburan tersebut akan digunakan untuk tujuan di atas (Dian Masyita
et al, 2005).
Wakaf tunai ini juga boleh dikembangkan untuk tujuan pembiayaan
pembangunan harta-harta wakaf terutama dalam sektor hartanah secara percuma
kecuali kos untuk menguruskan pinjaman. Wakaf tunai boleh dijadikan sebagai
pinjaman untuk membangunkan harta-harta wakaf yang datangnya dari sumbangan
individu, institusi dan kerajaan. Wakaf tunai juga boleh menerima sumbangan
yang khusus bagi membangunkan harta wakaf yang tertentu seperti mendirikan
bangunan, peralatan, perabot dan lain-lain atau untuk membiayai pembangunan
pendidikan dan institusi kesihatan (Monzer Kahf,1998).
Pengwujudan dan pemarkasaan wakaf tunai ini di Indonesia telah
dikembangkan oleh Dompet Dhuafa Republika yang merupakan sebuah lembaga bukan
bermotif keuntungan yang diasaskan pada awal tahun 1993 oleh sekumpulan
wartawan iaitu Parni Hadi, Haidar Bagir, S. Sinansari Ecip dan Eri Sudewo.
Lembaga ini mempunyai misi kemanusiaan membantu golongan dhuafa melalui
pengwujudan dana ZISWAF (Zakat, Infaq, Shadaqah, Wakaf). Dompet Dhuafa ini
kemudian telah diterima sebagai lembaga amil zakat oleh Menteri Agama Indonesia
pada tahun 2001 (www.dompetdhuafa.org).
Kemudian diperkenalkan pula satu bentuk wakaf baru lanjutan dari wakaf
tunai yang dinamakan sebagai wakaf investasi yang diwujudkan oleh Dompet Dhuafa
melalui penubuhan Tabung Wakaf Indonesia. Dompet Dhuafa berperanan sebagai
Nazir Wakaf sesuai dengan undang-undang Nombor 41/2004 iaitu membenarkan satu
badan profesional yang berperanan mengembang dan membangunkan secara optima
potensi wakaf (www.tabungwakaf.com).
Tabung Wakaf Indonesia mempunyai visi membangkitkan peranan wakaf
sebagai pengerak dan pembangkit ekonomi umat dengan sasaran seluruh lapisan
masyarakat yang memiliki kemampuan untuk berwakaf. Tabung Wakaf Indonesia
merupakan projek perintis awal ke arah penubuhan Bank Wakaf Indonesia, sebagai
mekanisme yang memudahkan umat Islam Indonesia untuk berwakaf dan pengembangan
dana wakaf untuk kemudahan sosial dan pelaburan dalam sektor yang produktif
berasaskan syariah. Seterusnya manfaat dari pelaburan tersebut akan disalurkan
untuk kemaslahan ummah, wakif (sebagai sedekah jariah), ma’wquf alaih (penerima
wakaf-meningkatakan kualiti hidup khususnya dhuafa) dan rakan kongsi nazir
wakaf (mafaat secara tidak langsung)(www.tabungwakaf.com).
Walaupun wakaf tunai telah dilaksanakan sejak beberapa tahun
kebelakangan ini, namun ia kurang mendapat sambutan berbanding wakaf harta tak
alih seperti tanah. Menurut Pengarah Tabung Wakaf Indonesia, Herman Budianto,
proses sosialisasi wakaf tunai masih belum menampakkan hasil kerana kurang kefahaman
masyarakat Indonesia mengenainya. Semenjak dilancarkan pada bulan Julai 2005,
Tabung Wakaf Indonesia (TWI) hanya baru mengumpulkan wang tunai sebanyak Rp 100
juta sedangkan matlamatnya untuk mengumpul Rp 2 Miliar. Oleh kerana kurang
kesedaran dan kefahaman masyarakat mengenainya, TWI telah melancarkan kempen
dan pemasaran mengenainya dan berusaha untuk menjadi satu unit yang terpisah
dari zakat. Wakaf wang yang dikumpulkan, sebahagiannya akan disalurkan kepada
kegiatan sosial dan amal di daerah yang berkaitan dan 10% dari hasil
pelaburannya untuk membiayai kos operasi. Dana wakaf tersebut akan dilaburkan
dalam bank syariah (Republika, 19 Oktober 2005).
Ketiadaan Peraturan Pemerintah (PP) yang jelas mengenai pengelolaan atau
pengurusan wakaf di Indonesia telah menyebabkan perluasan Tabung Wakaf Indonesia
ke seluruh Indonesia terutama di wilayah yang berpendapatan tinggi seperti
Surabaya, Bandung, Kalimantan Timur dan Batam tidak berjalan lancar. Walaupun
undang-undang No. 41 tahun 2004 ada menyebutkan tentang undang-undang wakaf
tetapi masih terlalu umum. Pengembangan Tabung Wakaf Indonesia memerlukan satu
Peraturan Pemerintah yang jelas mengenai siapakah yang layak mengeluarkan sijil
(sertifikasi) wakaf supaya mendapat kepercayaan dari pewakif (Republika, 2
Februari 2006).
Secara umumnya, pembangunan dan pengembangan wakaf di Indonesia mula menuju
kepada satu pradigma baru wakaf. Walau bagaimanapun, dalam menuju perubahan
paradigma tersebut ia berhadapan dengan beberapa cabaran. Antara cabarannya
ialah bagaimana untuk mensosialisasikan bentuk wakaf tunai ke dalam masyarakat
Islam Indonesia, sedangkan bentuk wakaf tersebut telah berjaya dilaksanakan di
Mesir, Moroco, Kuwait, Turki, Bangladesh, Qatar dan negara-negara lain.
Rata-rata masyarakat Indonesia masih popular dengan wakaf tanah dan bangunan
yang digunakan untuk tempat ibadah dan pendidikan.Sedangkan manfaat wakaf tunai
lebih luas lagi peranannya dalam masyarakat.
Majlis Ulama Indonesia (MUI) hanya mengeluarkan fatwa mengharuskan wakaf
tunai pada 11 Mei 2002. Cabaran lain ialah meningkatkan nilai profesionalisme nazir
wakaf, kerana masih ramai nazir wakaf yang tidak mempunyai kemampuan untuk
mengurus harta wakaf sehingga ia mampu dikembangkan potensinya secara maksima.
Cabaran lain ialah keperluan untuk menubuhkan sebuah Badan Wakaf Nasional/Indonesia
yang berperanan untuk mengerakkan dana-dana wakaf, mengkoordinasi nazir-nazir
wakaf dan membangunkan harta wakaf yang diamanahkan kepadanya samada berupa
harta alih atau tak alih (Pardigma Baru Wakaf di Indonesia, 2004, Mustafa
E.Nasution, 2002).
Pengalaman Bangladesh
Negara
Bangladesh mempunyai senario sosio-ekonomi yang hampir sama dengan Indonesia.
Mempunyai penduduk kira-kira 120 juta orang, iaitu negara yang mempunyai
kepadatan penduduk yang tinggi iaitu 717 orang per km persegi. Pendapatan per
kapitanya pada tahun 2004 adalah di bawah US$440, di mana rata-rata
masyarakatnya masih berada dalam kemiskinan. Senario ini melatarbelakangi
pengenalan Sijil Wakaf Tunai di Bangladesh dengan peranan penting dimainkan
oleh Social Investment Bank Limited (SIBL).
Sijil Wakaf Tunai yang menjadi produk SIBL merupakan produk yang pertama
kali diperkenalkan dalam sejarah perbankan. SIBL telah menyediakan tiga sektor
dalam sistem perbankannya iaitu Formal Banking Sector, Non Formal Banking
Sector dan Voluntary Banking Sector. Sijil Wakaf Tunai termasuk di dalam sektor
voluntary bank.
Wakaf Tunai SIBL memberikan peluang yang unik kepada umat Islam di Bangladesh
terutama dari golongan yang berpendapatan tinggi untuk membuat pelaburan dalam
bidang keagamaan, pendidikan dan perkhidmatan sosial.
Pendapatan yang dapat dijana melalui wakaf tunai tersebut digunakan
mengikut berbagai tujuan sama seperti tujuan harta wakaf. Wakaf tunai yang
ditawarkan adalah merupakan satu wakaf yang selaras dengan kehendak syariah di
mana bank mengurus wakaf tunai bagi pihak waqif. Wakaf tunai tersebut adalah berkekalan
(menjadi deposit yang berkekalan dan tidak boleh dikeluarkan) dan para waqif
mempunyai kebebasan memilih tujuan-tujuan wakaf mereka sendiri atau
tujuan-tujuan tertentu yang telah dikenal pasti oleh bank (www.siblbd.com).
Selain SIBL menawarkan sijil wakaf tunai, Islami Bank Bangladesh (Ltd)
atau IBBL turut menawarkan wakaf tunai yang dikenali sebagai Mudaraba Waqf Cash
Deposit Account (MWCDA). Melalui skim ini, simpanan boleh dilakukan oleh golongan
yang berkemampuan bagi digunakan untuk tujuan wakaf. Wang tersebut akan dijana
bagi digunakan untuk tujuan-tujuan kebajikan seperti pendidikan, kerja-kerja
kemanusiaan, dakwah, sosial dan sebagainya. Deposit wakaf tunai tersebut
menjadi wakaf dengan menggunakan prinsip mudarabah di mana bank akan mengurus
wang tersebut bagi pihak waqif. Untuk menyertai skim ini, seseorang itu
dikehendaki mendepositkan wangnya paling minimum sebanyak 50 ribu taka dengan
bank yang akan mengeluarkan satu resit wakaf. Pihak bank akan melabur atau
menjana wang tersebut melalui prinsip mudarabah dengan keuntungannya akan
digunakan untuk tujuan-tujuan kebajikan atau tujuan yang telah ditentukan oleh
waqif (The Bangladesh Journal, Julai 2, 2004).
Pada tahun 2005, IBBL telah mengagihkan 85% dari pendapatan pelaburan
melalui Tabung Mudarabah ke dalam skim-skim mudarabah yang diwujudkannya dimana
11.22% diagihkan ke dalam Mudaraba Waqf Cash Deposit Account (The Independent, Independent-bangladesh.com).
Manfaat dari pengenalan Sijil Wakaf Tunai ini di Bangladesh akan dapat menyelesaikan
isu pembangunan harta wakaf yang sering menghadapi masalah untuk mendapatkan
dana bagi membangunkannya seperti membina premis perniagaan untuk disewakan
bagi menjana pendapatan untuk membiayai kegiatan-kegiatan kebajikan yang
dibenarkan oleh Syariah. Di samping itu, Sijil wakaf tunai juga dapat mengubah
kebiasaan lama di mana orang yang berwakaf hanya melibatkan orang-orang kaya
atau yang mempunyai harta sahaja.
Sijil Wakaf Tunai yang diwujudkan oleh SIBL dibuat dalam sekitar US$21
yang mampu dibeli oleh sebahagian besar masyarakat Islam. Melaluinya ia dapat
menjadi satu alat penyusunan semula masyarakat dan pembangunan di mana majoriti
umat Islam akan dapat berpartisipasi dalam usaha-usaha tersebut. Sijil Wakaf
Tunai ini amat penting disosialisasikan ke dalam masyarakat Islam Bangladesh
kerana pada tahun 1986, terdapat 150,593 wakaf tanah yang digunakan untuk
bermacam-macam tujuan. Pada tahun 1983, terdapat 131,641 masjid dimana 123,000 adalah
berasal dari tanah wakaf. Sijil wakaf Tunai ini juga boleh berperanan untuk
memobalisasi dana bagi mengembangkan potensi harta wakaf tersebut di Bangladesh
(M.A. Mannan, 2001).
No comments:
Post a Comment