Thursday, July 3, 2008

Tuhan

Konsep megenai Tuhan merupakan aspek yang terpenting di dalam kehidupan, pemikiran dan tindakan Muslim. Kesedaran tentang kewujudan dan kehadiran Tuhan mengisi kesedaran Muslim setiap masa dan ketika. Oleh kerana konsep ini merupakan teras kepada kehidupan Muslim, ia sentiasa menjadi isu perdebatan di kalangan umat Islam. Perdebatan hebat pernah berlaku di dalam sejarah Islam, iaitu di antara ahli-ahli falsafah Muslim seperti Ibn Sina, Ibn Rushd dan lain-lain dengan ahli-ahli teologi Muslim seperti al-Ghazali mengenai penglibatan Tuhan di dalam keteraturan atau orderliness alam ini. Menurut Prof Ismail al-Faruqi, ahli falsafah Muslim melihat alam sebagai kosmos di mana setiap perkara berlaku disebabkan adanya sebab dan tiap-tiap sebab pula membawa akibat yang tertentu. Bagi ahli teologi pula, mereka telah menolak hukum kausaliti atau sebab-akibat yang menyebabkan keteraturan alam ini. Menurut pandangan ahli teologi, penyandaran tentang keteraturan alam ini kepada hukum kausaliti akan hanya menjadikan Tuhan sebagai deus otiosus atau Tuhan yang pencen.
Hukum kausaliti mengimplikasikan bahawa setelah Tuhan menciptakan alam dan menetapkan mekanisme yang diperlukan agar alam dan segala isinya bergerak secara teratur menurut hukum kausaliti, maka Tuhan tidak lagi campurtangan di dalam alam ini, kerana semuanya telah ditentukan melalui hukum kausaliti tersebut. Ahli teologi mendakwa konsep Tuhan seperti yang diajarkan oleh ahli falsafah Muslim, mengimplikasikan tiga perkara, iaitu pertama; Tuhan sebagai tidak mengetahui apa yang terjadi, kedua; Tuhan tidak mampu mengawal kejadian dan ketiga; wujud tuhan lain selain Allah. Sebagai menggantikan hukum kausaliti tersebut, ahli teologi Muslim telah mengembangkan satu doktrin baru yang dikenali sebagai Occasionalism (al-Faruqi, 1992:1-2).
Doktrin occasionalism ini pula telah mengimplikasikan bahawa segala sesuatu dan peristiwa yang berlaku di alam ini secara substansinya adalah bersifat terputus-putus. Di mana tidak ada kaitan antara sesuatu perkara yang berlaku dengan perkara yang lain, melainkan melalui kehendak Tuhan. Jika A mempunyai kaitan dengan B, hubungan ini terjadi tidak secara semulajadi, tetapi kerana Tuhan mengkehendakinya demikian. Semua perkara yang berlaku di alam ini adalah merupakan kehendak Tuhan. Dengan demikian, doktrin occasionalism seperti yang dianuti oleh ahli teologi menolak keperluan terhadap hukum kausaliti atau sebab-musabab (Osman Bakar, 1994:96). Al-Faruqi tidak menyetujui beberapa pandangan ahli falsafah Muslim tentang hukum kausaliti yang menyebabkan Tuhan sebagai deus otiosus. Baginya, Tuhan adalah Yang Hidup dan Aktif, tindakan-Nya terdapat di dalam semua perkara yang berlaku meskipun sesuatu itu terjadi melalui mekanisme hukum kausal yang sesuai dengan sesuatu yang terjadi itu. Tegas al-Faruqi lagi; "Tuhan kita benar-benar ada dan aktif di setiap saat dan tempat. Dia-lah satu-satunya Perlaku Hakiki dari segala peristiwa, sebab bagi semua kewujudan" (al-Faruqi, 1992:52).
Tuhan merupakan Wujud yang wajib, tetapi kewujudan Tuhan tidak menyerupai segala sesuatu yang diketahui oleh manusia, sama ada benda atau yang lain-lain.Tuhan adalah "keseluruhannya yang lain" (al-Faruqi, 1969:339) dari apa yang difikir, digambar atau dianggap oleh manusia sebagai Tuhan.Apa yang ditanggapi oleh manusia sebagai Tuhan, bukanlah Tuhan. Justeru itu, Tuhan adalah mutlak transenden atau suci sama ada secara metafizik atau aksiologi. Sesuatu yang selain Allah adalah makhluk-Nya. Allah adalah Pencipta, melalui perintah-Nya, segala sesuatu dan peristiwa terjadi (al-Qur’an, 36:78-83) Allah adalah sumber kebaikan dan keindahan, kehendak-Nya merupakan hukum alam (law of nature) atau hukum moral (al-Faruqi, 1990:37). Kehendak Tuhan adalah yang paling tinggi dan kebaikan yang final. Tuhan adalah Pembuat kepada sistem alam dan Tuan kepada moral, tanpa Tuhan, sistem alam tidak akan wujud dan menjadi mungkin. Tuhan adalah Satu, Dia tidak mempunyai pembantu dan pasangan, tidak ada tuhan-tuhan, kuasa alam dan manusia yang diboleh anggap sebagai Tuhan, meresap atau bersekutu dalam apa saja cara dengan Tuhan. Tiada Tuhan melainkan Allah adalah prinsip pertama dan utama dalam seluruh teologi Islam (al-Faruqi, 1969:339).

Tuhan juga tidak berada di ruang dan waktu, tetapi dil uarnya. Kategori-kategori ruang, waktu dan hukum kausaliti yang terdapat di dalam alam tidak dapat diterapkan ke atas Tuhan, kerana Dia menciptakan semua perkara tersebut, manakala alam yang diciptakan oleh Tuhan tertakluk kepada kategori-kategori ruang dan waktu serta hukum kausaliti. Wujudnya alam adalah hasil dari kehendak-Nya, dengan sebab itu alam adalah ex nihilo iaitu dijadikan dari tiada kepada ada. Tuhan dan makhluk berbeza dari sudut ontologi (kewujudan). Kedua-duanya tidak boleh mengambil tempat salah satu daripada kedua-duanya, iaitu Tuhan tidak boleh dimakhlukkan atau diletakan pada tempat makhluk, manakala makhluk pula tidak boleh dipertuhankan atau diangkat menjadi Tuhan. Setiap sesuatu yang berlaku di alam ini berlaku akibat dari perintah, perbuatan, reka bentuk dan effesensi Tuhan. Dengan sebab itu, kosmos yang mengelilingi manusia bukannya sebagai satu dead realm atau alam yang tidak mempunyai peraturan, dimana perubahan dan hukum kausaliti berlaku secara sewenang-wenangnya atau membuta tuli, tetapi ia bergerak hasil dari perintah Tuhan dan penuh dengan matlamat-matlamat yang telah ditetapkan (al-Faruqi, 1980:11-12).
Tuhan bukan sahaja sebab yang pertama setiap perkara atau kejadian, tetapi juga adalah Final End (Tujuan Akhir), iaitu tujuan akhir dimana semua rangkaian finalistik mengarah dan berhenti. Konsep bahawa Tuhan adalah sebab yang pertama dan Sebab yang akhir di dalam setiap kejadian, mengimplikasikan bahawa setiap sesuatu yang berlaku di alam ini adalah akibat dari inisiatif dan kehendak Tuhan. Tidak ada sesuatu perkara atau sesuatu kejadianpun yang terdapat di alam ini berlaku di luar dari insiatif Tuhan, rangkaian sebab-akibat yang telah ditetapkan oleh Tuhan dan perintah Tuhan (al-Faruqi, 1990:38) Perkara ini dijelaskan oleh al-Faruqi (al-Faruqi, 1992:2-3) :

God is the final end, i.e, the end at which all finalistic nexues aim and come to rest. Everything is sought for another which in turn is sought for a third and so on, and hence demands the nexus or chain to continue until a final is reached which is an end-in-itself. God is such an end, an end for all other ends, a chains of ends. He is the ultimate object of all desire. As such it is He who makes every other good; for unless the final end is posited, every link in the chain is undone. The final end is the axiological ground of all chains or nexuses of ends and Life.

No comments:

PEMBAHARUAN SISTEM PENDIDIKAN TRADISIONAL ISLAM DAN GERAKAN ISLAMISASI ILMU

PEMBAHARUAN SISTEM PENDIDIKAN  TRADISIONAL ISLAM DAN GERAKAN ISLAMISASI ILMU                    Oleh Prof Madya Dr. Abdul Halim Ram...