Friday, July 4, 2008

Padamkan segera 'api fitnah' kerana Allah sedang memerhatikan kita.....

Nabi Muhamamd SAW telah menegaskan bahawa fitnah itu adalah lebih besar dosanya dari membunuh. Kenapa Nabi mengajar umatnya bertindak tegas menentang penyakit fitnah ini dari merebak dan membudaya dalam masyarakat?. Ini kerana fitnah akan menyemarakkan lagi api persengketaan, kebencian, kezaliman, perpecahan, pemulauan, penganiayaan dan akhirnya kehancuran. Justeru itu, Nabi meletakkan dosa fitnah lebih besar dosanya dari membunuh kerana dilihat dari aspek kesannya yang amat besar dan parah kepada masyarakat, Negara dan ummah itu sendiri.
Kalau kita lihat dari perspektif sejarah, fitnahlah yang membawa Saidina Usman yang termasuk 10 orang sahabat yang dijamin masuk syurga mati dibunuh secara zalim. Kematian Saidina Usman r.a. akibat fitnah itu pernah dibayangi oleh Rasulullah dan baginda sentiasa bermunajat agar diberi kekuatan kepada Saidina Usman bagi menghadapi fitnah tersebut. Gelora politik yang berlaku pada 6 tahun terakhir pemerintahan beliau adalah akibat gerakan yang dilakukan oleh Abdullah bin Saba’ bagi menggulingkan pemerintahan Saidina Usman dengan menaburkan fitnah bahawa Saidina Usman mengamalkan nepotisme iaitu memberi keutamaan kepada kaum keluarganya dalam pemerintahannya. Sedangkan apa yang dilakukan oleh Saidina Usman ialah melantik orang yang sebenarnya mempunyai kelayakan memegang jawatan tersebut. Akhirnya Saidina Usman telah dibunuh ketika beliau sedang membaca al-Quran di rumahnya pada pagi Hari Raya Idil Adha ketika berumur 82 tahun. Fitnah juga yang menyebabkan lahirnya beberapa siri pemberontakan pada zaman Saidina Ali seperti peperangan Siffin yang melibatkan Muawiyyah kerana tidak berpuas hati dengan tindakan Sidina Ali memecat pegawai-pegawai yang dilantik pada zaman Saidina Usman. Implikasi dari peperangan ini telah melahirkan golongan Khawarij dan pengumuman pemecatan Ali oleh Abu Musa melalui helah politik yang licik. Akhirnya, Saidina Ali turut mati dibunuh di Khufah ketika beliau keluar rumah bagi menunaikan solat subuh pada 17 Ramadan tahun 40 H. Beliau meninggal dunia ketika berusia 63 tahun akibat dari libasan pedang Abdul Rahman ibn Muljam, seorang tokoh Khawarij. Saidina Ali seorang penyair dan pernah bersyair yang mempunyai maksud yang cukup mendalam untuk kita fikirkan:

janganlah kamu melakukan penganiayaan jika kamu mampu berlaku (adil), kerana tindakan penganiayaan itu akan berakhir dengan penyesalan.
Anda tidur sementara orang yang dianiaya tetap terjaga. Ia memohon agar kamu celaka (musnah) dan mata Allah tidak pernah tidur
” (dipetik oleh Syelh Muhammad Said Mursi, 2007:22).
Kerana fitnah juga, telah melemahkan kekuasaan kerajaan Melayu-Islam Melaka runtuh di tangan kuasa Portugis. Keadaan ini berlaku di akhir pemerintahan Melaka iaitu semasa di bawah pemerintahan Sultan Mahmud Syah yang memeprlihatkan berlaku pertelagahan dan perebutan jawatan dan kuasa di kalangan istana mengenai siapa yang layak menjadi bendahara selepas kematian Tun Perak dan adiknya Tun Perpatih Putih. Orang Melayu mahukan anak Tun Perak menjadi bendahara tetapi atas desakan ibunda Sultan, Tun Mutahir telah dilantik menjadi bendahara yang bergelar Seri Maharaja. Beliau adalah dari keturunan Tamil dan seorang saudagar yang kaya tetapi mempunyai sifat angkuh dan mahu dirinya dihormati. Jawatan bendahara telah digunakan untuk memperkayakan diri dan kerabatnya. Beliau amat berkuasa sedangkan Sultan Mahmud Syah banyak menghabiskan masa lapangnya dengan mengusik isteri pembesar kerajaan. Akhirnya Tun Mutahir dan ahli keluarga beliau telah ditangkap dan dihukum bunuh oleh Sultan apabila tersebar khabar angin (fitnah ini wujud apabila hubungan antara Sultan dengan Tun Mutahir menjadi meruncing apabila Tun Mutahir menolak pinangan Sultan terhadap anaknya, Tun Fatimah) yang menyatakan Tun Mutahir bersama saudagar-saudagar Tamil ingin membunuh Sultan (Mohd. Dahlan Mansoer, 1979). Suasana politik yang tidak stabil tersebut telah membawa ketegangan antara komuniti dan pihak pemerintah (Luis Filipe, 1989) dan menjadi penyebab kepada kelemahan kepimpinan Kesultanan Melaka yang akhirnya menyaksikan Melaka dikalahkan oleh Portugis pada tahun 1511 M.

Akhirnya, hayati hadis-hadis di bawah untuk menjadi pengajaran kita….

Sesuatu yang paling kutakuti atas umatku ialah apabila harta benda di kalangan mereka sudah banyak, kemudian mereka saling menghasad dan saling bunuh membunuh (HR Ibnu Abid Dunya).
“Dengki itu dapat menghapuskan semua kebaikan sebagaimana apai makan kayu bakar “(HR Abu Daud dan Ibn Majah).
“Janganlah kamu memperlihatkan kegembiraan pada saudaramu (yang terkena musibah), kelak Allah akan melepaskan saudaramu itu (dari kesulitan) dan memberikan cubaan (bencana) pada dirimu” (HR Tarmizi).
"Barangsiapa menutupi aib seorang muslim, Allah akan menutupi aibnya di dunia dan akhirat” (HR Muslim).
“Tidaklah seorang muslim melihat aurat (cacat) saudaranya lalu menutupinya, kecuali ia pasti akan masuk syurga” (At-Tabrani).

“Wahai manusia! Sesiapa yang melakukan sesuatu keburukan ini dan merahsiakannya, maka ia adalah dalam perlindungan Allah dan sesiapa yang mendedahkannya, maka kami akan menghukumnya”.

Ingatlah!, hentikan segera api fitnah yang makin marak kerana Allah sedang memerhatikan kita…..

No comments:

PEMBAHARUAN SISTEM PENDIDIKAN TRADISIONAL ISLAM DAN GERAKAN ISLAMISASI ILMU

PEMBAHARUAN SISTEM PENDIDIKAN  TRADISIONAL ISLAM DAN GERAKAN ISLAMISASI ILMU                    Oleh Prof Madya Dr. Abdul Halim Ram...