Tuesday, July 15, 2008

CABARAN PEMBENTUKAN AKHLAK

PENDAHULUAN
Usaha untuk membina tamadun manusia perlu satu pendekatan yang holistik dan sepadu. Tamadun manusia tidak boleh hanya dibina di atas kecemerlangan tamadun kebendaan semata-mata tetapi metilah diiringi dengan kemajuan spiritual dan akhlak. Menurut Arnold Toynbee: “agama adalah nadi dan inti kehidupan. Ia adalah cahaya penerang jiwa. Manusia tidak lepas dari agama. Idealogi-idealogi tidak mampu menjadi alternative kepada agama, kerana idealogi memberi sifat finatiksime dan kebencian. Sedangkan agama memberi kita rasa cinta dan kerja sama. Idealogi itu mungkin dapat memberi kita sepotong roti, akan tetapi ia merampas daripada kita ketenteraman hati dan kebebasan jiwa”.
Bangsa yang bertamadun adalah bangsa yang telah mencapai kehalusan tatasusila dan mempunyai kebudayaan yang luhur bagi seluruh anggota masyarakatnya. Justeru untuk membina tamadun manusia mestilah dalam seluruh program pembangunannya tidak mengkesampingkan nilai akhlak. Ini diperkuatkan dengan ingatan Ibn Khaldun dalam Kitab Muqadimmahnya yang menyebut kemusnahan sesuatu tamadun ditandai dengan beberapa perkara, iaitu banyaknya kemewahan, kehidupan penuh dengan hiburan dan perhiasan, kehidupan cara homoseks di kota-kota, politik wang, kerana mereka yan memimpin tidak mampu lagi mendapat kesetiaan dengan sifat-sifat utama yang dibuktikan dan mengajak orang lain kepada perjuangan, maka berlakulah politik wang. Dengan itu moral masyarakat akan menuju kepada kemerosotan.
Kemusnahan dan kemerosotan sesebuah masyarakat atau ketamadunan akibat dari rosaknya akhlak masyarakat. Ini telah disebutkan oleh Dr. Gustave Le Bon yang mengembalikan sebab-sebab kerosakan suatu bangsa apabila berlakunya dekadensi atau kerosakan moral yang membudaya pada bangsa itu (Muqdad Yaljan, 1986). Begitu jugalah pendapat Edward Gippon yang menganalisis faktor utama keruntuhan empayar Romawi adalah akibat tenggelamnya manusia pada waktu itu dalam kejahatan, kemewahan yang berlebih-lebihan, kemalasan, pengkhianatan, perselisihan untuk mendapatkan kedudukan dan sebab-sebab moral yang lain (Muqdad Yaljan, 1986).
Walaupun dalam Islam peranan akhlak sangat penting dalam semua perkara termasuk dalam persoalan pembangunan, ekonomi, sosial, pendidikan dan sebagainya, namun dalam usaha masyarakat Islam di negara ini untuk membentuk masyarakat yang berakhlak ia sering berhadapan dengan pelbagai cabaran, antaranya:
Pendidikan
Kita sudah pun memahami akan matlamat pendidikan dalam Islam adalah untuk membentuk manusia yang berbudi mulia dan berakhlak sempurna sehingga dalam perjalanan hidupnya ia akan terus melakukan kebaikan dan jauh dari melakukan kemaksiatan. Di Malaysia, pendidikan Islam telah menjadi pendidikan yang wajib dari semua peringkat persekolahan dari tadika sehinggalah ke institusi pengajian tinggi. Tetapi malangnya, ia tidak cukup ampuh menghalang dari berlakunya keruntuhan akhlak dalam masyarakat yang rata-rata melibatkan kaum remaja. Ketidakmampuan ini disebabkan pelbagai factor, antaranya system pendidikan yang terlalu cepat diorientasikan dengan keperluan peperiksaan. Hakikat bahawa sistem pendidikan negara ini terlalu berorientasikan peperiksaan telah diakui sendiri oleh Datuk Seri Hishammuddiin Tun Hussein dengan mengatakan; “ Saya akui sistem pendidikan kita sekarang yang berorientasikan peperiksaan, membebankan pelajar dan guru. Oleh itu, kita mahu melahirkan satu pendekatan pendidikan yang tidak terlalu terikat dengan sistem peperiksaan yang menjadi amalan sekian lama,'' (Utusan Malaysia, Isnin 6.3.2006). Akibatnya, Walaupun para pelajar telah mempelajari subjek agama di sekolah, tetapi ia lebih menjurus untuk lulus peperiksaan dari matlamat pembentukan akhlak.
Untuk menyelesaikan masalah ini, penghayatan terhadap falsafah pendidikan negara yang mementingkan aspek persepaduan dan perseimbangan antara jasmani, rohani, emosi dan kognatif hendaklah selalu dihayati oleh para pendidik dan pengurus pendidikan di negara ini. Mereka harus menginsafi bahawa proses pendidikan menurut Prof. Syed Muhammad Naquib al-Attas adalah untuk meresapkan adab/akhlak atau perlakuan yang betul ke dalam diri individu sehingga terpancarnya keadilan atau adab yang membolehkan seseorang itu mengenal pasti kedudukan sesuatu perkara pada tempatnya yang betul. Oleh kerana itu, sistem pendidikan harus berfungsi sebagai mekanisme yang menjalankan tugas sebagai agen tazkiyah (penyucian) jiwa bagi melahirkan warganegara yang berakhlak (Abdul Halim Ramli, 1994). Proses pendidikan harus bermula bukan sahaja untuk mengajar pelajar bagi mengenali sesuatu perkara itu sebagai akhlak yang baik atau buruk, tetapi mencakupi usaha untuk membiasakan sehingga boleh memaksa pelajar untuk mengamalkan perbuatan berakhlak. Ini berasakan kepada tindakan Rasulullah yang telah membiasakan kepada anak-anak yang tinggal di rumah baginda untuk melakukan beberapa prinsip-prinsip akhlak seperti etika makan. Begitu juga Rasulullah menyuruh ibu bapa agar membiasakan anak-anak mereka melakukan kewajiban-kewajiban agama seperti solat ketika berumur tujuh tahun. Walaupun metode pembiasaan mempunyai pengaruh eduktif kepada pembentukan peribadi pelajar tetapi ia harus diteruskan dengan metode yang lain seperti penjelasan tentang nilai-nilai akhlak dan pembentukan keimanan yang kuat sebagai asas untuk mereka mengharungi kehidupan dalam persekitaran yang mencabar (Muqdad Yaljan, 1986).
Institusi Keluarga
Umum mengetahui peranan pembentukan akhlak masyarakat tidak hanya terletak kepada institusi formal semata-mata tanpa diiringi dan dibantu oleh institusi keluarga. Institusi keluarga yang diterajui oleh bapa dan ibu wajib memainkan peranan yang utama dalam membentuk akhlak anak-anaknya, kerana masyarakat sebenarnya adalah jelmaan dari set-set keluarga. Keruntuhan akhlak masyarakat Barat umpamanya berpunca dari runtuhnya institusi keluarga mereka yang telah gagal melahirkan manusia yang beradab. Hakikat ini dinyatakan oleh Ferdinand Lundberg apabila beliau membuat kesimpulan bahawa institusi keluarga sekarang mendekati titik kemusnahan yang menyeluruh (Tofler, 1970). Kalau di Barat institusi keluarga mereka sudah tidak dapat diharapkan lagi untuk melahirkan manusia yang berakhlak, bagaimana pula realiti institusi keluarga di negara ini?. Satu kesimpulan yang umum dapat dibuat ialah institusi keluarga di negara ini sedang bergerak mengikut trend di Barat. Keadaan ini disebabkan pelbagai faktor, antaranya kesan dari pembangunan kebendaan dan pengaruh globalisasi yang melahirkan manusia yang tidak mengambil berat soal-soal agama dan bersifat kebendaan. Akibatnya, terdapat ibu bapa yang tidak menghiraukan sangat soal pendidikan agama dan akhlak kepada anak-anak mereka. Mereka beranggapan faktor utama kebahagiaan itu terletak kepada kemewahan hidup. Justeru itu, mereka lebih banyak menghabiskan masa di tempat kerja dan mempunyai sedikit masa dengan anak-anak. Anak-anak yang terabai ini kemudiannya mencari keseronokan di luar rumah, lebih mendampingi rakan sebaya mereka lantas dipengaruhi oleh persekitarannya yang dominan dan akhirnya terjebak dalam krisis moral. Kadar penceraian yang semakin meningkat, bertambahnya kes-kes penderaan terhadap isteri, kes khalwat yang meningkat, anak lari dari rumah, penyalahgunaan dadah yang saban tahun terus meningkat. Kesemua gejala tersebut adalah di antara indikator-indikator berlakunya keruntuhan dalam institusi keluarga di negara ini. Rumah tangga sudah tidak lagi menjadi tempat aman bagi keluarga untuk menikmati kebahagiaan dan kedamaian hidup. Rumah tangga tidak lagi menjadi ‘syurga’ tetapi ‘neraka’ yang akhirnya melahirkan gejala sosial yang telah disebutkan. Keharmonian rumah tangga terletak di atas tanggungjawab kaum lelaki, tetapi malangnya kaum lelaki yang sepatutnya berperanan sebagai ketua rumah tangga sedang mengalami krisis kredibiliti, ramai yang dirosakkan oleh najis dadah, suka berfoya-foya, kaki pukul dan dilanda dengan krisis moral yang lain. Apakah lelaki begini mampu mengetuai sebuah rumah tangga yang berperanan sebagai bapa dan suami bagi mendidik anak dan isterinya menjadi seorang yang berakhlak?.
Bagi melahirkan generasi yang berakhlak, peranan institusi keluarga amat penting ke arah mencapai matlamat tersebut. Institusi keluarga perlu diperkasa semula melalui pelbagai strategi sama ada dilakukan oleh pihak kerajaan atau pertubuhan-pertubuhan agama dan sosial. Pasangan yang bakal mendirikan rumah tangga perlu diberi latihan secukupnya bagi mendedahkan mereka kepada tanggungjawab suami isteri serta ilmu dalam mengurus rumah tangga. Di Malaysia banyak pusat latihan telah ditubuhkan, tetapi tidak ada satu pun pusat latihan yang khusus ditubuhkan untuk memberi latihan bagi memperkasa pengurusan rumah tangga sama ada untuk mereka yang hendak mendirikan rumah tangga atau sudah berumahtangga. Latihan ini amat penting dilakukan bagi menyediakan suasana rumah tangga yang mampu membentuk keperibadian manusia unggul. Golongan wanita juga perlu membuat muhasabah peranan mereka yang utama pada hari ini sama ada untuk berpartisipasi secara aktif dalam kegiatan luar rumah dengan mengabaikan tanggungjawab asasi mereka sebagai ibu dan isteri atau mengutamakan kedua-duanya atau menumpukan sepenuh perhatian terhadap rumahtangga bagi mendidik anak-anak menjadi manusia yang berguna. Apa pun zamannya, golongan wanita tidak boleh melupakan hakikat bahawa mereka adalah mahaguru pertama kepada anak-anaknya. Tanggungjawab mereka yang asasi adalah membentuk generasi yang berakhlak dan berilmu pengetahuan.
Media Massa
Pembentukan akhlak masyarakat menghadapi cabaran dari pengaruh media-massa yang memberi kesan negative kepada akhlak masyarakat, khususnya golongan remaja. Dengan bermotifkan keuntungan, sesetengah media massa seolah-olah tidak menghiraukan langsung bahawa program-program, tulisan, rancangan-rancangan yang disajikan dan bahan-bahan yang dipaparkan kepada golongan massa membawa wujudnya sikap hedonisme, budaya permissive atau kebebasan yang bercanggah dengan agama dan budaya masyarakat. Iklan-iklan yang disiarkan langsung tidak menggambarkan budaya masyarakat Melayu-Islam tetapi lebih mempromosikan nilai hidup Barat yang serba bebas. Filem-filem yang ditayangkan ada kalanya lebih mempromosi budaya Barat dari mengangkat martabat akal, keilmuan dan kemanusiaan. Pengaruh media massa amat hebat sehingga banyak perlakuan golongan remaja dicorakkan oleh media massa. Budaya hip-hop, rock, punk dan lain-lain antara contoh budaya popular yang dipromosikan melalui media massa. Akibatnya golongan remaja hari semakin terhakis jati diri mereka, mengalami krisis identiti dan menjadi golongan peniru yang produktif.
Untuk membentuk masyarakat yang berakhlak, media massa haruslah berperanan bersama dengan pihak-pihak lain bagi membentuk memupuk dan mempromosikan nilai-nilai akhlak yang mulia. Pengamal media haruslah bersedia mengkritik dan mendedahkan setiap perlakuan yang menyimpang dari nilai-nilai keagamaan dan budaya masyarakat. Setiap paparan dan rancangan yang disiarkan haruslah mengambil kira kesannya kepada masyarakat sama ada jangka panjang atau pendek dan tidak hanya memikirkan keuntungan atau populariti. Mereka boleh mencontohi rancangan yang popular di Barat tetapi dalam masa yang sama ia harus bertunjangkan kepada nilai keagamaan dan budaya masyarakat negara ini serta diadun dengan kreativiti tinggi bagi menarik perhatian massa. Pihak yang berwajib hendaklah lebih tegas mengawal kemasukan dan penyebaran unsur-unsur lucah sama ada dalam bentuk novel, cerpen, CD, VCD dan lain-lain ke dalam pasaran terbuka atau gelap.
Pembangunan
Tidak dinafikan pembangunan adalah sesuatu yang amat penting bagi mewujudkan masyarakat dan negara yang maju. Malaysia selepas mencapai kemerdekaan telah menumpukan perhatian untuk membangunkan ekonominya bagi mewujudkan pembangunan sosial, keseimbangan antara kaum dan meningkatkan pendapatan rakyat. Kesan dari pembangunan yang pesat telah menyebabkan berlakunya proses urbanisasi, industrilisasi dan penghijrahan masyarakat dari luar bandar ke bandar. Kesan positif dari pembangunan ini memang tidak dinafikan, tetapi kesan negatifnya tetap ada, antaranya berlaku peningkatan gejala sosial di dalam masyarakat. Krisis moral ini berlaku apabila sesetengah pihak hanya melihat pembangunan itu dari perspektif kebendaan semata-mata atau bertujuan untuk memaksimakan keuntungan. Mereka yang didorong dengan motif mencari keuntungan tidak langsung peka kepada soal pembentukan akhlak masyarakat.. Apa tidaknya, peniaga yang dahagakan keuntungan yang berlipat kali ganda telah mengadaikan prinsip moral menjual VCD lucah dan membuka kelab-kelab hiburan yang menghidangkan arak secara berleluasa, wanita GRO dan tempat pengedaran pil ekstasi. Akibatnya, ia menjadi pusat keruntuhan akhlak. Ia telah meruntuhkan usaha-usaha pihak lain termasuk kerajaan untuk membina masyarakat yang berakhlak mulia.
Untuk menyelesaikan masalah di atas, kita harus kembali kepada konsep pembangunan Islam yang holistik, iaitu meliputi aspek-aspek moral, spiritual dan material. Pembangunan harus berorientasikan kepada peningkatan martabat manusia sampai ke tingkat yang setinggi-tingginya dalam semua dimensi. Aspek-aspek moral dan material, ekonomi dan sosial serta spiritual dan fizikal tidak dapat dipisahkan antara satu sama lain. Yang menjadi fokus utama dalam pembangunan adalah manusianya bukan hanya dinilai dari sudut peningkatan kadar pertumbuhan ekonomi sebagai indikator pembangunan (Khurshid Ahmad, 1982). Melalui pendekatan pembangunan Islam yang holistik, berorientasikan nilai dan pelbagai dimensi itu diharapkan ia mampu membentuk akhlak masyarakat yang bukan sahaja maju dari sudut materialnya tetapi turut maju dalam aspek akhlaknya. Kemajuan yang hanya menekankan satu dimensi adalah kemajuan yang tempang, yang akhirnya akan merosakkan kemajuan kebendaan. Penumpuan yang keterlaluan kepada aspek kebendaan hanya menjadikan manusia sebagai binatang ekonomi seperti mana yang wujud dalam kapitalisme. Ekonomisme merupakan dasar falsafah kapitalis Barat yang membawa manusia menyembah kebendaan. Hal ini tepat apa yang disebutkan oleh Ali Shariati; “Keperluan material yang ditumbuhkan setiap hari secara beransur-ansur semakin membesar menyebabkan manusia menjadi penyembah konsumsi” (Ali Shariati, 1980).

KESIMPULAN
Dalam keghairahan mengejar kemajuan, kita jangan alpa tentang peri pentingnya peranan dan pemupukan nilai akhlak dalam masyarakat. Akhlak adalah pengukur kepada kemajuan, kerana ia berperanan penting melahirkan manusia yang mengamalkan nilai-nilai hidup yang baik serta berperanan mencetus kemajuan. Pembentukan nilai akhlak harus menjadi agenda nasional dan perlu kesepaduan usaha dari semua pihak. Untuk membina masyarakat yang berakhlak kita perlu suasana yang konstruktif kepada nilai itu berkembang dan berusaha untuk menyekat suasana yang boleh mengikis nilai-nilai akhlak. Kita harus mengingati selalu kata-kata seorang penyair Mesir, Syauqi Bey yang berkata; "Sesungguhnya bangsa itu kekal selama berakhlak. Bila akhlaknya telah lenyap, maka lenyap pulalah bangsa itu".
RUJUKAN
Ali Shariati, 1980. Marxism and other Western Fallacies. Berkeley: Mizan Press.
Khurshid Ahmad, 1982. “Islam and the chellenge of economic development” dalam Islam in transition, Muslim perspectives (ed) John. J. Donohue dan John L. Esposito. New York: Oxford University Press.
Muqdad Yaljan. 1986. Peranan pendidikan akhlak Islam. Kuala Lumpur: Pustaka Antara.


1 comment:

hazdnul said...

mohon ambil info ni ye..thanks :)

PEMBAHARUAN SISTEM PENDIDIKAN TRADISIONAL ISLAM DAN GERAKAN ISLAMISASI ILMU

PEMBAHARUAN SISTEM PENDIDIKAN  TRADISIONAL ISLAM DAN GERAKAN ISLAMISASI ILMU                    Oleh Prof Madya Dr. Abdul Halim Ram...