Tuesday, June 17, 2008

TERIMA KASIH ABAH...

Setahu saya abah tidak mempunyai pendidikan tinggi. Mungkin sampai darjah enam sahaja. Pernah belajar di sebuah pondok di Jerantut, Pahang tetapi tidak lama belajar di sana. Kerana kemiskinan keluarganya. Abah memang sejak dari muda lagi sudah hidup susah. Berusaha untuk memperbaiki kehidupan keluarga dengan berniaga kecil-kecilan. Pada mulanya perniagaannya maju, tetapi setelah emak meninggal dunia, peniagaannya mengalami kemerosotan dan diambil alih oleh rakan niaganya. Selepas itu abah menoreh getah. Setiap kali dijual, hasilnya dibagi dua.
Emak meninggal dunia kita saya berusia lima tahun. Saya masih ingat, emak membasuh kain di tepi sungai berhampiran rumah, tiba-tiba jatuh sakit dan terus lumpuh separuh badan. Tidak lama kemudian, emak meninggal dunia. Meninggalkan kami empat beradik. Adik yang masih kecil baru berusia 5 bulan. Saya tidak dapat mengigat bagaimana wajah emak. Orang lain mengatakan, emak seorang yang kurus, berkulit cerah dan seorang yang tegas. Apa yang saya ingat, ketika orang kampong mengusung jenazah emak untuk dibawa ke tanah perkuburan, sedangkan saya sibuk bermain-main dengan kawan-kawan. Saya tidak memahami erti kesedihan dan kehilangan seorang ibu ketika itu.
Selepas emak meninggal, abah berkahwin sekali lagi. Adik yang masih kecil dipelihara oleh emak saudara. Kakak pula dipelihara oleh nenek. Saya dan abang yang tua dijaga oleh ayah dan emak tiri. Kami berpindak ke tempat baru, untuk memulakan penghidupan yang baru bersama adik beradik tiri yang lain. Abah memulakan sekali lagi perniagaan jual beli getah. Sekali lagi perniagaannya gagal. Kami berpindah sekali lagi ke pekan Batu Kikir. Memulakan perniagaan runcit. Sama seperti perniagaan yang lalu, pada mulanya berkembang maju tetapi kemudian terpaksa tutup kedai kerana ramai yang berhutang tetapi tidak membayar hutang mereka. Sifat abah mudah mempercayai orang lain dan dia tidak gemar menuntut hutang dari orang lain. Abah benar-benar kecewa, dia membawa diri ke Kelantan dalam beberapa hari sehingga kami tidak tahu di mana abah. Kemudian abah tak sampai hati meninggalkan kami semua, abah kemudiannya kembali ke rumah.
Kami empat orang adik beradik memang tidak pernah hidup satu bumbung dan hidup terpisah-pisah. Bila cuti sekolah, kesempatan itu saya gunakan untuk tinggal dengan nenek dan emak saudara. Saat tinggal dengan nenek adalah saat yang tidak saya lupakan. Nenek amat menyayangi kami. Beliaulah pengganti emak. Ke mana dia pergi, dia akan membawa saya bersama. Setiap malam tidur bersama nenek. Setiap waktu tengah hari, nenek akan memangil-manggil saya untuk makan bersama. Tinggal di kampong bersama nenek pada musim cuti sekolah, saya gunakan sepenuh masa untuk bermain. Mandi sungai, memanjat pokok, melestik burung, memancing, menjebak burung dan lain-lain aktiviti anak kampong adalah rutin harian. Terlalu singkat masa berlalu. Akhirnya cuti sekolah berakhir. Seperti biasa, saya amat berat meninggalkan rumah nenek. Abah akan datang menjemput saya dengan motorsikal lamanya. Saya tidak mahu balik bersama abah. Saya tidak suka tinggal bersama emak tiri dengan adik tiri yang lain. Pada masa tersebut, tinggal bersama mereka satu penyiksaan buat saya. Abah selalu menyuruh saya bersabar dan memujuk saya supaya terus tinggal bersamanya. Kadang-kadang saya mencemburui keluarga orang lain, ada ayah dan emak sendiri. Sedangkan saya tidak ada emak untuk menumpang kasih. Saya selalu menyanyi lagu “ratapan si anak tiri”. Saya memang memahami seni kata lagu itu. Lagu itu memang menyentuh perasaan saya sehingga hari ini.
Apabila mendengar deruan motorsikal abah, saya terus melarikan diri. Saya tak mahu pulang bersama ayah. Saya bertekad hendak tinggal terus bersama nenek. Abah memang tidak mahu saya tinggal dengan nenek. Susah senang biarlah dia bersama anaknya. Anak abah yang lain, dijaga oleh nenek dan ibu saudara yang lain. Bukan abah suka menyerahkan anaknya kepada orang lain untuk dijaga. Tetapi keadaan pada masa tersebut memaksa abah membuat keputusan yang perit ditanggung oleh abah sendiri. Saya selalu melihat abah menangis. Anak-anak yang lain memang tidak pernah melihat apa yang dideritai oleh abah. Abah selalu meluahkan perasaannya kepada saya. Ada masanya, saya memberitahu abah apa yang berlaku di rumah ketika abah tiada. Abah suruh saya bersabar. Kadang kala abah jadi serba salah.
Apabila abah sampai ke rumah nenek, saya memudik ke hulu sungai untuk pergi ke rumah ibu saudara, iaitu kira-kira satu batu dari rumah nenek. Abah mengejar saya. Abah memaksa saya pulang bersamanya. Tetapi saya tidak mahu. Saya meluru memanjat pokok manggis di atas bukit. Saya mengugut abah, kalau abah memaksa saya balik, saya akan terjun dari pokok. Abah turut memanjat pokok tersebut untuk memujuk saya. Abak kata, kalau saya terjun, dia akan terjun bersama sambil menangis. Pada mulanya memang saya hendak terjun tetapi saya tidak sampai hati melihat abah hendak terjun sama. Saya akur dan berjanji akan ikut balik bersamanya. Semua orang menangis melihat apa yang berlaku. Masing-masing memberi kata peransang untuk saya menghadapi cabaran hidup dan bersempati ke atas apa yang berlaku.
Kegagalan perniagaan abah buat kali ketiga membuatkan abah putus asa untuk meneruskan perniagaan lagi. Abah mengambil keputusan berpindah ke sebuah kampong baru. Abah dengan kudratnya meneroka tanah tersebut. Abah sendiri yang menebang pokok dengan menggunakan kapak di atas tanah seluas dua ekar. Di situ abah membina rumah sementara beratapkan rimbia dan berdindingkan buluh untuk kami berteduh sementara waktu. Abah memang tidak mempunyai duit untuk membuat rumah yang selesa untuk kami diami. Abah memang tidak punya apa-apa lagi. Hanya ada sebuah basikal tua. Dengan basikal itulah abah mengayuh seawal 4 empat pagi untuk menoreh getah sejauh 20 KM dari rumah. Kadang-kadang, saya memboceng bersama abah untuk ke sekolah. Terasa sakit dipunggung kerana duduk di atas besi basikal hadapan. Akhirnya saya menaiki bas untuk ke sekolah. Saya merasa kasihan melihat kesungguhan abah untuk menyara kehidupan keluarga. Ada masanya, beberapa hari abah masuk hutan bersama kawannya untuk menajur ikan, mengetah burung, memburu pelanduk, kijang, rusa, landak dan seladang. Hasil tangkapan itulah bekanlan makanan kami untuk seminggu. Sayuran pula dari daunan pucuk ubi, keledek dan daunan yang terdapat di sekeliling rumah yang boleh dimakan. Ada masanya bila musim hujan, berhari-hari abah tidak pergi menoreh. Ada kalanya bekalan beras habis. Kami terpaksa meminjam beras orang lain. Sayalah yang selalu disuruh abah untuk pergi ke kedai untuk berhutang. Ada masanya taukeh kedai tersebut enggan memberikan hutang kepada kami kerana hutang dahulu belum habis dibayar lagi.
Pada hujung minggu kadang kala saya mengikut abah menoreh. Di sini saya berlajar mengenai erti kesusahan. Abah selalu memberi motivasi kepada saya supaya belajar bersungguh-sungguh. Menjadi orang yang berjaya dalam hidup. Berkali-kali abah mengatakan dia tidak mahu saya menjadi orang susah sepertinya. Memang abah tidak pernah mengajar atau melihat buku sekolah saya. Tetapi abah memberi inspirasi untuk saya Berjaya dalam pelajaran melalui pengalaman kesusahan hidup kami. Saya bukanlah murid yang pintar. Sepanjang sekolah rendah, saya hanya berada dalam kelas C tidak pernah dapat A dalam peperiksaan. Kesusahan dan kematian ibu pada masa usia saya masih kecil sebenarnya satu perancangan Allah yang mengandungi hikmah bagi mengatur plot hidup saya yang mengandungi kebaikan pada masa hadapan. Kesusahan membuatkan saya boleh berdikari, cekal menghadapi cabaran dan memahami kasih sayang abah serta kerinduan belaian kasih seorang ibu. Kesusahan itulah yang menjadikan saya seorang yang ingin mengubah keadaan hidup. Kesusahan itu juga menjadikan saya seorang yang suka membaca. Kesusahan itu kadang kala juga menjadikan saya merasa rendah diri dan pendiam.
Saya ‘”merangkak” mencipta kejayaan walaupun tidaklah secemerlang orang lain. Dengan kejayaan yang manima, saya Berjaya melanjutkan pengajian ke university. Abah adalah seorang yang paling gembira dengan kejayaan saya. Namun abah tidak ada duit yang cukup untuk membiayai perbelanjaan saya di university. Nasib baik dapat biasiswa. Duit itulah saya gunakan secara berjimat cermat semasa berlajar. Pada musim cuti semester, saya akan buat apa saja kerja kampong untuk mencari wang bagi digunakan waktu belajar. Saya akan terima berapa saja duit yang diberi oleh abah. Kadang kala abah tidak ada duit langsung, kerana abah sejak kebelakangan sering sakit. Abah memang semenjak dari muda lagi sudah menghadapi sakit perut yang kronik. Tetapi abah tak pergi hospital membuat pemeriksaan lanjut mengenai sakitnya itu. Abah hanya bergantung kepada ubat kedai Cina dan kampong. Setiap kali ingin balik ke university selepas cuti semester saya akan menangis. Tiada orang lain yang mengetahui saya menangis. Menangis mengenangkan kesusahan abah. Saya tahu abah ingin anaknya senang seperti anak orang lain, tetapi abah tak mampu. Apa yang mampu abah lakukan ialah doa yang tidak putus-putus untuk kejayaan anaknya. Setiap kali jumpa abah, abah sering bercerita kepada saya bahawa dia bermimpi menaiki lift ke atas tanpa henti-henti. Saya tahu abah sangat mengharapkan saya berjaya dalam pelajaran dan kehidupan. Sebulan sekali saya akan menulis surat kepada abah menerangkan keadaan saya di university. Saya sentiasa mendoakan abah. Setiap kali sembahyang dari dahulu hingga kini saya tidak pernah putus mendoakan kesejahteraan untuk emak dan abah. Abah meninggal dunia ketika saya baru beberapa bulan bekerja. Abah masuk hospital beberapa bulan lamanya kerana sakit perutnya yang sudah bertahun-tahun dialami itu sudah memasuki fasal kronik dan perlu dibuat pembedahan. Namun setelah tiga bulan selepas pembedahan, abah pergi untuk selama-lamanya, belumpun sempat untuk saya memberikan kesenangan kepada abah. Saya tidak pernah melupakan pengorbanan abah. Kejayaan hidup yang diraih hari ini adalah hasil doa abah yang tidak pernah putus-putus kepada anaknya. Terima kasih abah!.. Kesusahan hidupmu adalah 'buku' motivasi untuk mengubah hidup anakmu yang paling berkesan. Semoga ruhnya berada dalam naungan rahmat dari Allah dan bersama-sama ruh para Solehin. Amin.

4 comments:

aniisma said...

Salam Ustaz

Sedih baca kisah ustaz ni..penuh liku bagi seorang kanak-kanak yang masih terlalu muda untuk mengerti kepayahan meneruskan kelangsungan hidup. Semoga arwah ayah ustaz tenang dalam persemadian abadi..tenang dengan kiriman doa seorang anak soleh.

Ahmad Nawawi Yaakob said...

kisah peribadi yang boleh dikongsi dan diselami oleh pembaca.. tahniah.. ramai orang yang berjaya bermula dengan seribu kepayahan..

nurhuda_cahayapetunjuk said...

Assalamualaikum..

Ustaz..

Kisah ustaz yang sungguh memberi seribu pengertian kepada pembaca...kisah sedih seorang anak yang masih muda tetapi sudah berhadapan dengan pelbagai dugaan..
Saya doakan roh ayahanda ustaz ditempatkan dengan para solehin..aminn..

Dziauddin said...

The story that is touching every single person who reads...

PEMBAHARUAN SISTEM PENDIDIKAN TRADISIONAL ISLAM DAN GERAKAN ISLAMISASI ILMU

PEMBAHARUAN SISTEM PENDIDIKAN  TRADISIONAL ISLAM DAN GERAKAN ISLAMISASI ILMU                    Oleh Prof Madya Dr. Abdul Halim Ram...