Tuesday, June 17, 2008

JANGAN BERSEDIH

Membaca buku La Tahzan atau Jangan Bersedih karya Dr. Aidh Abdullah al-Qarni sengguh memotivasikan. Buku ini mempunyai perbezaan dengan mana-mana buku motivasi terutama dari Barat, kerana ia mengasaskan perbincangannya kepada dalil-dalil al-Quran dan Hadis serta kata-kata sahabat Nabi dan tokoh ulama Islam yang menjadi sumber ketenangan abadi Muslim. Membaca buku ini membuatkan kita merasa optimistic terhadap kehidupan. Ia mendorong untuk kita terus menjalani kehidupan dengan berfikiran positif, proaktif, menempuhi segala cabaran hidup dengan berani dan tenang. Buku ini juga mengajak kita menempuhi kehidupan nyata dengan membebaskan diri kita dari kesedihan, keresahan, kemarahan, kedengkian dan kebencian. Kesedihan memang mengekori kehidupan manusia. Manusia bersedih akibat dari berbagai perkara yang membelenggu kehidupan mereka. Kesedihan membelenggu insan kesan dari sesuatu perkara yang sudah berlaku ke atas diri mereka seperti kekecewaan, kegagalan dan kesakitan. Banyak manusia bersedih akibat dari kegagalan. Seperti kegagalan hidup berumahtangga, kegagalan dalam pelajaran dan kerjaya, kecewa tentang situasi kehidupan yang ada, kecewa kerana tidak mendapat apa yang dihajati, berduka cita kerana fitnah, kata nista orang lain, pengkianatan orang lain, himpitan hidup, kemiskinan, kecewa tentang kebaikan yang dinafikan dan berbagai sebab lain lagi. Sewajarnyanya kegagalan dan kekecewaan tidak usah dibiarkan membelenggu kehidupan kita sehingga kita terus berduka. Bukankah dalam kesakitan ada benih kesihatan, dalam kedukaan ada benih kegembiraan dan dalam kegagalan ada benih kejayaan?.
Buku ini mengajak kita jangan bersedih kerana ia tidak mendatangkan manfaat kepada kita. Bersedih menurut Dr. Aidh adalah dilarang dalam agama sepertimana Firman Allah yang bermaksud:

“Dan janganlah kamu merasa lemah (dalam perjuangan mempertahan dan menegakkan kebenaran), dan janganlah kamu berdukacita (terhadap apa yang menimpa kamu)” (Al-Quran, Ali Imran:139).
Bersedih menurut Dr. Aidh akan memadamkan semangat, melemahkan azam dan menjadikan badan tidak berdaya. Ia adalah perbuatan yang disenangi oleh Syaitan, kerana Syaitan sentiasa berusaha membisikan kepada manusia supaya sentiasa bersedih. Rasulullah S.A.W mengajarkan kita supaya selalu berdoa iaitu “Ya Allah!, sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu dari kesedihan dan dukacita”.
Bagaimanapun kesedihan orang mukmin yang positif adalah kesedihan terhadap dosa-dosa yang pernah dilakukannya. Sementara orang yang derhaka kepada Allah, mereka sentiasa leka dan tidak pernah merasai kesedihan di atas dosa-dosa yang mereka lakukan. Kesedihan yang menimpa orang soleh adalah berupa penyesalan terhadap kebaikan-kebaikan yang dilewatkan, kegagalan mereka mencapai kedudukan yang tinggi dan keinsafan bahawa mereka telah melakukan kesalahan.
Islam menyuruh kita bergembira menikmati kehidupan yang ada walau apa pun situasi dan kondisinya. Islam menyuruh kita ketawa dalam batasan yang dibenarkan dan tidak melampau. Bukankah banyak ahli terapi jiwa menggunakan metode ketawa untuk menjadikan manusia semakin sihat, bahagia dan bertenaga?. Menurut Dr. Aidh, ketawa mempunyai pengaruh yang sangat kuat untuk membuatkan jiwa merasa gembira dan hati bahagia. Abu darda’ sempat berkata: “sesungguhnya aku ketawa untuk membahagiakan hatiku. Dan Baginda Rasul SAW sendiri sekali-sekala tertawa hingga nampak gerahamnya”.
Buangkan kesedihan yang menyelubungi diri kita dengan senyuman!. Senyuman itu merupakan satu sedekah. Menurut Ahmad Amin; “orang yang mudah tersenyum dalam mengharungi kehidupan ini bukan sahaja orang yang paling mampu membahagiakan dirinya sendiri, tetapi juga orang yang paling mampu melakukan sesuatu, orang yang sanggup memikul tanggungjawab, orang yang paling tahan menghadapi kesusahan dan menyelesaikan masalah dan orang yang paling bersungguh-sungguh mengusahakan perkara yang mendatangkan manfaat bagi dirinya dan orang lain” (Dr. Aidh, 2006:72).
Senyuman adalah pancaran keadaan hati seseorang. Menurut Dr. Aidh lagi, senyuman tidak ada harganya kalau ia tidak terbit dari keikhlasan dan tabiat semulajadinya. Setiap bunga tersenyum, sungai dan laut juga tersenyum. Langit, bintang-bintang dan burung-burung semuanya tersenyum. Manusia sesuai dengan fitrah semuala jadinya adalah makhluk yang suka tersenyum.
Orang yang mudah tersenyum apabila berhadap dengan kesusahan, dia akan berusaha untuk mengalahkan kesusahannya itu. Dia melihat kesusahan itu dengan senyuman. Dia menyelidiki punca kesusahan itu dengan senyuman. Dan dia berusaha mengatasi kesusahan itu dengan senyuman. Berbeza dengan orang yang sering berdukacita. Setiap kali dia menemui kesusahan, ia segera ingin meninggalkannya dan melihatnya sebagai sesuatu yang sangat besar dan menyusahkan dirinya.

No comments:

PEMBAHARUAN SISTEM PENDIDIKAN TRADISIONAL ISLAM DAN GERAKAN ISLAMISASI ILMU

PEMBAHARUAN SISTEM PENDIDIKAN  TRADISIONAL ISLAM DAN GERAKAN ISLAMISASI ILMU                    Oleh Prof Madya Dr. Abdul Halim Ram...