Wednesday, June 11, 2008

CATATAT UMRAH (4): Tawaf

Kami berada di Mekah selama 6 hari. Aktiviti rutin harian selepas menunaikan solat subuh adalah menunaikan ibadat Umrah. Setiap orang mempunyai waktu mereka sendiri yang direncanakan untuk melaksanakan ibadat Umrah berdasarkan keselesaan dan keikhlasan masing-masing. Tidak perlu memaksa diri melakukannya dalam saat keletihan atau mengikut kemampuan orang lain. Seorang jemaah telah bertanya kepada saya, berapa kali saya telah melakukan umrah kerana ada orang lain dalam satu hari telah melakukan umrah sebanyak 4 kali. Saya menyatakan kepadanya tidak perlu kita ikut orang lain, buatlah dengan keikhlasan dan berdasarkan kemampuan sendiri. Umrah bukan sahaja perlu kepada kekuatan fizikal kerana ia melibatkan aktiviti pergerakan seperti pergi ke miqat, tawaf, saie dan kemudiannya bertahalul tetapi perlu kepada penghayatan terhadap segala aktiviti umrah yang dilakukan. Tawaf bukan semata-mata mengelilingi Kaabah sebanyak 7 kali tetapi perlu dengan kehadiran hati untuk memahami matlamat tawaf tersebut bagi meningkatkan tahap ubudiyah kepada Allah dan menjaga hubungan sesama manusia. Kadang kala kerana ingin mendapatkan fadhilat, kita telah menyakitkan orang lain. Umpamanya, mencium Hajar aswad adalah satu perkara yang sunat. Dari Ibnu Umar r.a, katanya: “Saya melihat Rasulullah saw waktu baginda datang ke Mekah, beliau menyentuh hajar aswad waktu mula-mula akan tawaf dan berlari tiga keliling dari jumlah tujuh keliling” (Riwayat Bukhari). Dari Umar r.a. katanya: “Bahawasanya dia datang mendekati Hajar aswad lalu dia menciumnya. Katanya “Sesungguhnya aku tahu bahawa engkau ini batu yang tidak memberi mudharat dan tidak pula memberi manfaat. Jikalau tidaklah kerana saya melihat Nabi saw mencium engkau, nescaya saya tidak akan menciummu pula” (Riwayat Bukhari). Tetapi dalam usaha melakukan perkara sunat, jangan sampai membuat perkara yang haram seperti bertolak-tolakan dan menyakiti orang lain. Saya mempunyai keazaman yang tinggi untuk mencium Hajar Aswad, tetapi apabila saya memerhatikan suasana sering bertolak-tolakan dan berasak-asakan untuk mencium Hajar Aswad, saya tidak sampai hati melakukan perkara yang sama di depan rumah Allah, sedangkan ibadat yang kita lakukan mempunyai matlamat untuk mendidik umat Islam menjadi orang yang berdisiplin dan berakhlak mulia. Oleh itu, memadai saja dengan melambaikan tangan ke arahnya dengan mengucap zikir yang diajarkan.
Pahala mengerjakan Umrah seperti yang disebutkan oleh Hadis Nabi ialah dapat menghapuskan segala dosa. Dari Abu Hurairah r.a. katanya: Rasulullah saw bersabda: (pahala) satu kali Umrah sampai Umrah (berikutnya dapat) menghapuskan dosa yang terjadi antara keduanya. Dan Haji yang mabrur tiada balasannya melainkan syurga (Hadis Riwayat Bukhari). Persoalannya ialah berapa kalikah Rasulullah melakukan ibadat Umrah?. Jawapan adalah 4 kali berasaskan keterangan dari Qatadah ra, katanya dia bertanya kepada Anas: “Nabi saw mengerjakan Umrah ketika kaum musrikin menghalangi baginda. Dan pada tahun berikutnya “Umrah Hudaibiyyah, Umrah dalam bulan Dzul Qaidah dan Umrah waktu baginda mengerjakan haji” (HR Bukhari).
Keadaan jemaah yang melakukan tawaf Umrah atau sunat pada musim Umrah tidaklah sepadat musim haji terutama selepas selesai molantar jamrah. Pada musim haji 2006, kerajaan Arab Saudi telah mengistiharkan haji pada tahun tersebut adalah haji akbar. Oleh kerana itu, kemasukan jemaah haji ke Mekah adalah sangat luar biasa ramainya. Selepas melontar 11 Zulhijjah, saya bersama rakan sebilik telah berpakat untuk kembali ke Mekah dari Mina untuk menyempurnakan tawaf dan saie rukun haji. Kami dinasihati oleh pegawai Tabung Haji jangan balik dahulu ke Mekah kerana pada waktu tersebut keadaan di Masjidil haram amat sesak. Kami mengambil keputusan untuk pergi juga dan berjalan kaki lebih kurang 3 KM sebelum menyewa sebuah Van dan terpaksa berhimpit-himpit dengan jemaah haji dari Syria. Keadaan di Kaabah pada waktu tersebut amat sesak sekali dengan ribuan manusia sedang berhimpit-himpit mengerjakan tawaf dan saie. Oleh kerana keputusan telah dibuat, saya dengan dorongan kuat isteri mencekalkan diri mengharungi jua lautan manusia dan akhirnya berjaya menamatkan tawaf dan saie dan berdoa kepada Allah agar menerima ibadat yang kami lakukan.
Setelah selesai tawaf, kami memasuki Hijir Ismail untuk solat sunat dan berdoa di dalamnya. Keadaan di Hijr Ismail memang sentiasa padat dengan manusia. Cuma kita perlu bersabar sedikit untuk mencari sedikit ruang untuk bersolat di dalamnya. Saya memerhatikan di sekeliling Kaabah, ramai jemaah terutama dari India, Pakistan dan Iran berpusu-pusu mendakap Kaabah terutama di Multazam dan sudut Yamani. Berhubung persoalan ini keterangan dari dari Umar r.a dapat membatu kita, katanya; “saya tidak pernah melihat Nabi saw menyentuh Kaabah selain dua dua sudut Yamani (HR bukhari).

No comments:

PEMBAHARUAN SISTEM PENDIDIKAN TRADISIONAL ISLAM DAN GERAKAN ISLAMISASI ILMU

PEMBAHARUAN SISTEM PENDIDIKAN  TRADISIONAL ISLAM DAN GERAKAN ISLAMISASI ILMU                    Oleh Prof Madya Dr. Abdul Halim Ram...