Tuesday, June 10, 2008

CATATAT UMRAH (3): Perjalanan ke Mekah

Tiga hari berada di Madinah terasa amat singkat. Dalam keadaan itu, kami dibawa menziarahi beberapa tempat yang signifikan dengan sejarah perkembangan Islam. Sudah tentu, masjid Quba’ menjadi distinasi yang perlu diziarahi. Masjid Quba’ adalah masjid yang pertama dibina oleh Rasulullah ketika sampai ke Madinah dalam peristiwa hijrah Rasulullah. Pada zaman Rasulullah, binaan masjid Quba’ hanyalah dibina dari batang dan daunan tamar. Dalam Islam, aspek penting kepada kewujudan masjid adalah pengimarahannya yang menterjemahkan keluasan din al-Islam. Pembinaan ukhuwah Islamiyyah dapat diperkukuhkan melalui institusi masjid. Aspek ini yang selalu diabaikan oleh umat Islam hari ini. Ketika di Madinah atau Mekah jarang untuk kita berbual dari jemaah dari Negara lain atau bersalaman dengan mereka. Masjid Quba hari ini, tidaklah mempunyai keindahan senibinanya yang mengkagumkan. Tetapi kewujudannya merupakan asas pembentukan sebuah Negara Islam di Madinah pada zaman Rasulullah. Justeru itu, Rasulullah telah menyebutkan bahawa bersembahyang di dalamnya (sama ada solat wajib atau sunat) diberi ganjaran seperti pahala mengerjakan satu umrah. Sabda Nabi s.a.w yang bermaksud: “sesiapa yang keluar sehingga sampai ke Masjid ini yakni Masjid Quba, maka ia bersolat di dalamnya adalah seperti ia mengerjakan satu umrah” (Hadis riwayat Ahmad dan Nasaie, dalam bab kelebihan masjid Quba’). Sekiranya kita mempunyai banyak waktu di Madinah, bolehlah setiap hari kita mengerjakan solat sunat tahiyatul masjid di sana bagi mendapat fadhilat yang disebutkan.
Kami juga dibawa menziarahi masjid Qiblatain (masjid dua Kiblat). Masjid ini menjadi asas penting kepada perubahan arah kiblat umat Islam dari Baitul Muqadis ke Kaabah, Mekah. Umat Islam telah menjadikan Baitul Muqadis sebagai kiblat mereka selama enam atau tujuh belas bulan lamanya. Rasulullah sangat teringin solat menghadap ke kaabah. Maka turunlah ayat yang menyebutkan “sesungguhnya Kami tahu engkau menghadapkan mukamu ke langit berulang-ulang”, maka selepas itu Nabi s.a.w telah solat menghadap ke Kaabah dan dikuti oleh para sahabat yang lain yang serta merta mengalih arah kiblat mereka ke Kaabah. Maka binaan masji Qiblatin ini mempunyai dua arah qiblat satu ke Baitul muqadis dan satu ke Kaabah. Satu lagi tempat sejarah yang perlu dizirahi ialah bukit Uhud yang menjadi bukti pengorbanan umat Islam zaman Rasulullah mempertahankan Islam. Ramai juga para jemaah terutama dari Iran yang mendaki bukit Uhud ini yang sudah terhakis dek kerana ramai yang mendakinya bagi menghayati peristiwa bersejarah tersebut. Kemudian menziarahi perkuburan para Syuhada’ Uhud di mana terletaknya makam Saidina Hamzah yang syahid terkorban dalam peperangan tersebut. Beri salamlah kepada mereka seperti yang diajarkan oleh Rasulullah iaitu “assalamualaikum ahl diyar minal mu’minin wal muslimin….”. Di persekitaran bukit Uhud terdapat ramai perniaga kecilan berniaga yang diambil kesempatan oleh para jemaah untuk membeli barangan tertentu. Nampaknya persekitaran Uhud hari ini sudah banyak berubah bagi member keselesaan kepada pengunjungnya.
Di sebelahan Masjid Nabawi terletaknya perkuburan Baqi yang menjadi tempat perkuburan para sahabat Rasulullah termasuk saidina Usman bin Affan. Maka berilah salam kepada mereka mengikut bacaan yang ditulis dipapan tanda perkuburan Baqi. Saya memerhatikan ramai jemaah dari Iran yang menangis apabila menzirahi perkuburan Baqi’. Selepas solat Zuhor, rombongan kami akan berangkat ke Mekah. Sebelum itu, saya dan isteri melakukan ziarah wida’ ke makam Rasulullah. Saya mengintai ruang yang kosong di Raudah al-Jannah. Alhamdulillah, tidak menghampakan kerana ada ruang yang kosong di hadapan mimbar Rasulullah untuk solat sunat dan berdoa. Seterusnya menuju makam Rasulullah mengucapkan doa dan salam perpisahan kepada Rasulullah, berdoa semoga dapat menzirahi makam baginda pada tahun-tahun yang akan datang. Tiga hari di Madinah, hati, pemikiran dan fizikal kita amat dekat dengan Rasulullah. Dengan sebab itu, perbanyakkanlah bersalawat ke atas baginda terutama ketika berada di Madinah kerana fadhilat selawat amat besar di mana satu kali kita berselawat ke atas Nabi, Allah akan berselawat (mendoakan) kita sebanyak 10 kali. Seperti yang disebutkan dalam Hadis yang bermaksud: “barangsiapa berselawat atas ku sekali, mensalawat Allah ke atasnya sepuluh rahmat”. Tidak mati melainkan disukakannya dengan syurga, Hadis “siapa bersalawat ke atasku 1000 kali tidak akan mati melainkan disukannya dengan syurga”. Tidak disentuh oleh api neraka :“Barangsiapa salawat atas ku sekali, nescaya mensalawat Allah atasnya 10 X. Dan barangsiapa salawat atasku 10X, nescaya mensalawat Allah atasnya 100X. Dan barangsiapa mensalawat atasku 100X, mensalawat Allah ke atasnya 1000X. Dan barangsiapa mensalawat atasku 1000X, nescaya dia tidak akan disentuh api neraka”. Selawat juga menghampirkan kita dengan Rasulullah seperti Hadis “bahawsanya yang terlebih aula (utama) manusia denganku, ialah orang yang terlebih banyak bersalawat padaku”. Selawat juga menghapuskan dosa, seperti Hadis “bersalawat atasku itu menghapuskan dan menghilangkan dosa seperti air memadamkan api”, “Barangsiapa yang bersalawat atasku pada tiap-tiap hari jumaat sebanyak 40 kali, menghapus oleh Allah segala dosanya”.

Selepas solat Zuhor, rombongan kami berangkat ke Mekah. Namun kira-kira 300 meter dari hotel penginapan, bas kami tiba-tiba gearnya rosak dan perlu ditukar dengan bas yang lain. Dalam cuaca panas kami terpaksa bersabar menunggu ketibaan bas yang baru. Kami bersyukur kerana bas ini tidak rosak tidi pertengahan jalan antara Madinah dengan Mekah dalam cuaca yang panas. Ini adalah pengalaman kali kedua bas yang dinaiki rosak. Pada musim haji yang lalu, bas saya juga rosak di pertengahan jalan antara Mekah dengan Madinah. Kami terpaksa menunggu hampir 3 jam bagi menunggu bas yang baru. Tetapi bersyukur kerana cuaca pada masa itu adalah sejuk. Semuanya adalah ujian dan cabaran yang perlu ditempuhi dan perlu bersabar. Seorang penjual al-Quran telah mengatakan kepada saya bahawa apa yang berlaku ini ada hikmahnya, kadangkala apa yang kita fikirkan buruk sebenarnya ada kebaikannya di sisi Allah. Saya membenarkan kata-katanya. Dia berdoa mudah-mudahan, Allah menerima ibadah umrah yang dilakukan. Kami sampai ke Masjid Bir Ali untuk berniat ihram di Miqat iaitu kira-kira 10 KM dari kota Madinah. Perjalanan ke Mekah memakan masa hampir 8 jam. Kami sampai ke Mekah kira-kira 12 malam. Kemudian terus bergegas ke Masjidil haram untuk menyempurnakan ibadat Umrah. Selesai Umrah kira-kira 2 pagi dan terus berada di depan Kaabah menunggu ketibaan waktu subuh. Ruang yang ada digunakan untuk melakukan solat sunat. Alhamdulillah, walaupun letih, Allah memberi kekuatan kepada kami untuk menyempurnakan ibadah kepadaNya.

No comments:

PEMBAHARUAN SISTEM PENDIDIKAN TRADISIONAL ISLAM DAN GERAKAN ISLAMISASI ILMU

PEMBAHARUAN SISTEM PENDIDIKAN  TRADISIONAL ISLAM DAN GERAKAN ISLAMISASI ILMU                    Oleh Prof Madya Dr. Abdul Halim Ram...