Friday, May 16, 2008

POLIMIK KETUANAN MELAYU

Pasca Pilihan Raya Umum ke-12 juga telah menyemarakkan kembali tentang kebimbangan orang Melayu mengenai penghakisan ketuanan Melayu di negara ini. Sememangnya isu tersebut tidak pernah padam dari perjuangan orang Melayu semenjak dari zaman berzaman lagi. Perjuangan orang Melayu sebelum dan selepas merdeka berkisar tentang bagaimana orang Melayu dapat mengekalkan ketuanan mereka dan kerungsingan mereka sekiranya menjadi ‘orang dagang’ di bumi sendiri. Apatah lagi apabila orang-orang Melayu masih berada dalam belenggu kemunduran sedangkan kaum lain sudah maju ke hadapan dan menguasai ekonomi negara. Terdapat percubaan untuk mendefinisikan ketuanan Melayu seolah sebagai satu fahaman rasis dengan melihat sesuatu bangsa itu lebih unggul atau agung dari bangsa lain. Ini dapat dilihat apabila Wikipedia mendefinisikan ketuanan Melayu sebagai “(Malay for Malay supremacy or Malay dominance) is the racialist belief that the Malay people are the "tuan" (masters) of Malaysia (en.wikipedia.org?wiki?Ketuanan_Melayu). Perspektif ini amat mengelirukan kerana orang Melayu tidak mendukung fahaman sedemikian dalam mereka mengungkapkan hak ketuanan Melayu. Hak ketuanan Melayu yang diperjuangkan bukanlah bermakna orang Melayu melihat bangsanya sebagai superior dari bangsa lain, justeru itu bangsa lain adalah wargenegara kelas kedua atau kelas bawahan yang boleh diperhambakan. Kenyataan ini ditegaskan oleh Datuk Dr. Abdul Malik Munip yang melihat konsep ketuanan Melayu tidak boleh diertikan sebagi dominasi Melayu atau Malay Supremacy yang membawa konotasi negative (Kongres Permuafakatan Melayu, 2-4 Mei 2008). Konsep ketuanan Melayu dalam konteks sejarah bermakna kedudukan Tanah Melayu sebagai milik Raja-Raja Melayu. Konsep ini membawa kepada pengiktirafan kepada kuasa Raja-Raja (Mohd Ayop Abd Razid, Mengembalikan kekuatan bangsa, Berita Harian, 14 Mei 2008). Konsep ini juga merujuk kepada hakikat sejarah bahawa orang Melayu adalah kaum asal negara ini yang telah diberikan beberapa hak keistimewaan yang telah diperkanunkan dalam Perlembagaan bagi menjamin survival bangsa tersebut Hak keistimewaan tersebut merupakan kontrak sosial yang telah dipersetujui oleh pimpinan kaum sebelum Malaysia mencapai kemerdekaan. Ia merupakan “penggantian beri-memberi” atau quid pro quo melalui Perkara 14-18 yang berkenaan dengan pemberian kewarganegaraan Malaysia kepada orang bukan Melayu, dan Perkara 153 yang memberi hak istimewa kepada kaum Bumiputera. Perkara ini ditegaskan oleh Prof. Tan Sri Datuk Ahmad Ibrahim yang menyatakan bahawa Perlembagaan Persekutuan diasaskan kepada kompromi yang telah dibuat antara orang Melayu dan kaum lain di Tanah Melayu, yang sebagai balasan bagi pemberian hak kerakyatan kepada kaum lain itu, peruntukan telah dibuat untuk memelihara kedudukan istimewa orang Melayu dan kepentingan sah kaum lain (Ahmad Ibrahim, 1999:28). Menurut Prof. Dr. Awang Sariyan, kontrak sosial tersebut merupakan unsur penting dalam sejarah pembentukan bangsa dan Negara ini. Sebelum kedatangan penjajah Inggeris, Tanah Melayu diidentifikasikan dengan penduduk asalnya yang teras, iaitu bangsa Melayu. Apabila penjajah membawa orang Cina dan India secara berrami-ramai untuk menjadi tenaga kerja bagi manipulasi ekonomi penjajah itu sendiri, maka situasi demografi Negara ini secara langsung berubah ( Zinal Kling, 2008:93).

2 comments:

payat inc said...

ketuanan melayu vs ketuanan rakyat?
em...
menarik

nurhuda_cahayapetunjuk said...

Assalamualaikum..

Ustaz Halim..

Alhamdulillah...jumpa juga saya dengan blog ustaz ni...
Ustaz apa khabar?
Saya pelajar ustaz dulu masa diploma uitm segamat...sekarang saya di Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) ambil Ijazah Pendidikan Perakaunan.
Semoga ustaz sentiasa sihat dan diberkati Allah selalu..insyaAllah..

http://wwwnurhuda-cahayapetunjuk.blogspot.com/

PEMBAHARUAN SISTEM PENDIDIKAN TRADISIONAL ISLAM DAN GERAKAN ISLAMISASI ILMU

PEMBAHARUAN SISTEM PENDIDIKAN  TRADISIONAL ISLAM DAN GERAKAN ISLAMISASI ILMU                    Oleh Prof Madya Dr. Abdul Halim Ram...