Wednesday, May 14, 2008

ANAK

Anak dijadikan oleh Allah sebagai manifestasi kasih sayang kedua ibubapanya. Anak juga penyeri rumahtangga, sumber ketenangan, kebanggaan, pengikat kasih sayang suami isteri dan warisan keturunan hingga akhir zaman. Allah menyebutkan dalam al-Quran, bahawa anak adalah salah satu perhiasan hidup di dunia. Firman Allah yang bermaksud: “dijadikan indah pada pandangan manusia kecintaan kepada wanita, anak-anak, harta yang banyak dari jenis emas, perak, kuda pilihan,binatang- binatang ternak dan sawah ladang. Itulah kesenangan hidup di dunia dan di sisi Allah tempat kembali yang baik (syurga) (Al-Quran, Ali Imran:14). Anak juga dijadikan oleh Allah sebagai ujian kepada kedua ibu bapanya, sama ada mereka mampu mendidik dan memberikan kasih sayang yang selayaknya untuk anak-anak mereka. Ada ibu bapa yang dikurniakan anak-anak yang soleh dan solehah. Anak-anak ini mentaati dan mengasihi kedua ibu bapa mereka. Mereka adalah qurata a’yun iaitu penyenang mata hati kedua ibu bapa melalui keperibadian yang baik dan ketaatan kepada Allah dan Rasulnya. Berbahagialah kedua ibu bapa yang memiliki anak qurata a’yun ini. Merekalah nanti yang setiap masa tidak putus-putus berdoa mengharapkan Allah mengampunkan dosa-dosa kedua ibu bapa mereka dan dimasukan kedua ibu bapanya ke dalam syurga. Allah mengajar orang-orang beriman supaya sentiasa berdoa untuk mendapatkan anak yang soleh. Firman Allah yang bermaksud; “Ya Tuhan kami, anugerahkan kepada kami isteri-isteri kami dan keturunan kami sebagai penyenang hati kami dan jadikanlah kami pimpinan orang-orang yang bertaqwa” (al-Quran, al-Furqan:74). Nabi Allah Ibrahim berdoa “Ya Tuhan, jadikanlah aku dan anak cucuku sebagai orang-orang yang tetap mendirikan solat. Ya Tuhan terimalah doaku. Ya Tuhan kami, berilah aku ampunan dan juga kedua orang tuaku serta orang-orang beriman di hari terjadinya perhitungan (hisab)” (al-Quran, Ibrahim:40-41).
Allah menyebutkan anak sebagai fitnah atau ujian untuk kedua ibu bapanya. Allah mengingatkan kedua ibu bapa supaya jangan kecintaan mereka kepada anak-anak mereka sehingga sampai melalaikan mereka dari perintah-perintah Allah. Juga jangan sampai menjadi penyebab datangnya kemurkaan dan kutukan dari Allah. Firman Allah yang bermaksud: “Dan sesungguhnya bahawa hartamu dan anak-anakmu hanyalah sebagai ujian dan sesungguhnya di sisi Allahlah pahala yang besar (Al-Anfal:28). Firman Allah lagi yang bermaksud: “Wahai orang-orang yang beriman, sesungguhnya di antara isteri-isterimu dan anak-anakmu ada yang menjadi musuh bagimu, maka berhati-hatilah kamu terhadap mereka; dan jika kamu memaafkan dan tidak memarahi serta mengampuni mereka maka sesungguhnya allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. Sesungguhnya hartamu dan anak-anakmu hanyalah cubaan; di sisi Allahlah pahala yang besar (at-Taghabun:14-14). Ayat ini member peringatan kepada kedua ibu bapa, ada kalanya anak yang kita harapkan menjadi qurata a’yun tetapi bertindak sebaliknya menjadi sumber nestapa untuk kedua ibu bapanya. Perbuatan mereka menyebabkan kedua ibu bapa sentiasa gundah gulana, ‘makan hati’, membuatkan kedua ibu bapanya sering menitiskan air mata dan kecewa. Allah mengajarkan kepada kita jangan mudah putus asa, berdoalah kepadaNya, bermunajatlah kepadaNya pada sepertiga malam bagi memohon hidayah untuk anak-anak mereka. Berdoalah kepada Allah supaya Dia mengampunkan dosa-dosa mereka dan maafkanlah kesalahan mereka walau sebesar mana dosanya sekalipun. Yakinlah akan sampai waktunya mereka akan berubah berkat doa kedua ibu bapa dan janganlah melaknat mereka. Jika kita melaknat mereka, akan sampai laknatan tersebut kepada mereka kerana Nabi bersabda “reda Allah terletak kepada reda kedua ibu bapanya”. Hadis Nabi “janganlah kamu mendoakan keburukan atas dirimu sendiri, anak-anakmu, para pembantumu dan atas harta bendamu. Jangan pula memanjatkan doa tersebut pada saat-saat mustajab sehingga doamu itu dimakbulkan”.
Allah telah mengajar umat Islam supaya memanggil anak-anak mereka dengan panggilan yang baik yang menterjemahkan kasih sayang. Melalui surah Lukman, Lukmanul hakim seorang hamba Allah yang salih telah memanggil anaknya dengan panggilan Ya Bunaya iaitu wahai anak kesayanganku!. Lukman merupakan seorang hamba Allah yang soleh. Beliau dikatakan berasal dari sudan. Pada satu hari tuannya telah menyuruh Lukman menyembelih seekor kambing dan meminta Lukman mengambil bahagian yang terbaik dari kambing tersebut. Maka Lukman telah mengambil lidah dan hatinya. Selang beberapa minggu, tuannya pula menyuruh Lukman mengambil bahagian yang terburuk dari kambing. Maka diambilnya lidah dan hati kambing jua. Maka ditanya kepada Lukman oleh tuannya, kenapa beliau mengambil lidah dan hati?. Jawab Lukman; “memang tidak ada yang lebih baik daripada kedua anggota itu jika sudah menjadi baik dan tidak ada yang lebih busuk daripada keduanya jika keduanya sudah menjadi busuk!” (lihat Tafsir Ibnu Kathir).
Islam telah memberikan perhatian yang serius terhadap pendidikan anak. Anak merupakan amanah Allah kepada kedua ibu bapa. Pendidikan anak ialah satu proses memindah dan mewariskan hidayah Allah kepada mereka supaya keimanan dan ketakwaan Allah dapat dikekalkan. Pendidikan adalah satu proses pembangunan anak manusia sedikit demi sedikit sehingga menuju kesempurnaan. Menuju kesempurnaan bererti sehingga anak boleh berpegang kepada syariat Allah secara berdikari, boleh bermuhasabah diri , mengawasi diri dan boleh mendidik dirinya sendiri.
Menurut Imam al-Ghazali, anak adalah amanah yang diletakkan kepada ibu bapanya. Hatinya yang bersih merupakan permata yang berharga, murni tidak berwarna. Kosong dari segala lukisan dan gambaran. Ia menerima segala apa yang akan dipahatkan kepadanya. Condong kepada apa yang didekatkan kepadanya. Maka kalau dia dibiasakan melakukan kebaikan dan diajar dengan perkara-perkara yang baik, ia akan tumbuh dan berkembang dengan baik serta bahagia hidup di dunia dan akhirat. Andaikata ia dibiasakan dengan perkara-perkara yang buruk, tentu ia akan sengsara dan hancur hidupnya. Maka dosa kesalahan tersebut terletak kepada pengasuh dan walinya.
Dalam al-Quran Allah member ingatan kepada orang yang beriman dengan Firman-Nya yang bermaksud: “Wahai orang-orang yang beriman! peliharalah diri kamu dan ahli keluarga kamu dari apai neraka” (At-Tahrim:6). Perkataan “peliharalah diri kamu dan ahli keluarga kamu dari api neraka” menurut Saidina Ali bermaksud “ajarlah kebaikan kepada dirimu dan keluargamu. Menurut Imam Zamakhsyari pula iaitu dengan cara meninggalkan perkara-perkara maksiat dan melaksanakan ketaatan. Menurut Ibnu Jarir pula “suruhlah anak-anakmu melakukan yang diperintah Allah dan tinggalkan apa yang dilarang kerana demikian akan menjadi benteng daripada api neraka”.

1 comment:

Mohd Halim Kadri said...

Assalamualaikum Ustaz,

Saya baru jumpa blog Ustaz ni. InsyaAllah ada kesempatan saya akan singgah di blog Ustaz.

PEMBAHARUAN SISTEM PENDIDIKAN TRADISIONAL ISLAM DAN GERAKAN ISLAMISASI ILMU

PEMBAHARUAN SISTEM PENDIDIKAN  TRADISIONAL ISLAM DAN GERAKAN ISLAMISASI ILMU                    Oleh Prof Madya Dr. Abdul Halim Ram...