PERLEMBAGAAN
MALAYSIA: ISU DAN PERSOALAN PERHUBUNGAN KAUM. Oleh Abdul Halim Ramli. Dewan Bahasa dan Pustaka,
Kuala Lumpur. 2015 Pp 499. Indeks 501-512. ISBN 978-983-46-1535-2.
Suhaila Binti Sharil
Jabatan Kefahaman dan Pemikiran Islam,
Pusat Pengajian Teras,
Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor
Isu
perlembagaan Malaysia dan hubungan antara kaum ketika ini semakin hangat
diperkatakan sama ada di media sosial mahupun di dada akhbar. Justeru satu buku
telah diterbitkan hasil daripada kajian tesis Ph.D penulis di Jabatan Sejarah,
Fakulti Sastera dan Sains Sosial, Universiti Malaya. Tesis yang bertajuk
Persetujuan antara Kaum dalam Perlembagaan Merdeka: Pelaksanaan dan Kesannya
Terhadap Hubungan Kaum di Semenanjung Malaysia Sehingga 1969 telah berjaya
menggarap dan menghasilkan satu buku ilmiah berjudul Perlembagaan Malaysia: Isu
dan Persoalan Perhubungan Kaum.
Intipati
buku ini adalah hasil penyelidikan Prof. Madya Dr. Abdul Halim Ramli yang
dilahirkan pada 10 November 1965 di Kg. Terentang, Batu Kikir Negeri Sembilan.
Pendidikan awal beliau di Sekolah Rendah Kebangsaan Batu Kikir, seterusnya
melanjutkan pelajaran di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Syekh Hj. Mohd Said,
Seremban. Pada peringkat sarjana muda beliau memilih bidang pengajian Islam,
UKM (1989) seterusnya meneruskan pengajian sehingga mendapat Ijazah Sarjana
dalam bidang Usuluddin dan Falsafah, UKM (1998). Dengan hati yang tekad dan
usaha yang berterusan beliau mengambil ijazah PHD dalam bidang sejarah/Hubungan
Etnik dari Universiti Malaya (2013). Kini, beliau berkhidmat sebagai Timbalan
Rektor Hal Ehwal Akademik dan pensyarah di Akademi Pengajian Islam Kontemporari
(ACIS), UiTM Negeri Sembilan. Beliau sangat aktif dalam bidang penulisan
buktinya beliau menghasilkan 5 buah buku antaranya Pemikir Islam Prof. Ismail
Raqi al-Faruqi (2002), Tamadun Asia (2005), Islam Hadhari: Pengukuhan Institusi
Baitulmal dan Wakaf di Malaysia (2005), Memahami Islamisasi Ilmu (2007) dan
Wakaf: Pengurusan dan Sumbangannya Terhadap Pendidikan Islam di Malaysia
(Penulis bersama) (2008) dan Hubungan Kaum: Sejarah dan Asas Perpaduan (2009).
Selain daripada menulis buku-buku ilmiah beliau juga menulis beberapa artikel
yang diterbitkan dalam pelbagai majalah, jurnal, akhbar dan lain-lain. Jasa dan
sumbangan beliau dalam bidang penulisan harus dicontohi oleh ahli akademik dan
mahasiswa khususnya serta masyarakat amnya untuk meningkatkan pengetahuan
tentang Sejarah Ketamadunan dan Perlembagaan Malaysia.
Buku
setebal 512 halaman ini mengandungi 8 bab secara keseluruhannya, diolah melalui
penulisan dan garapan yang sangat kemas menggunakan metodologi kajian sejarah
dengan memberi gambaran kepada pembaca mengenai sejarah pembentukan persetujuan
antara kaum dalam pembentukan Perlembagaan Persekutuan. Secara umumnya,
masyarakat sedia maklum bahawa terdapat 3 kaum yang berada di Tanah Melayu
iaitu kaum Melayu, Cina dan India. Ketiga-tiga kaum ini telah memetrai
persetujuan dengan mewujudkan Perlembagaan Merdeka bermula pada tahun 1955.
Oleh yang demikian, hasil intipati Perlembagaan Merdeka tersebut maka penulis
mengupas 3 objektif utama di dalam buku ini dengan menghuraikan empat teras
persetujuan kandungan Perlembagaan Merdeka, pelaksanaannya selepas kemerdekaan
dan kesan Perlembagaan Merdeka terhadap hubungan kaum di Semenanjung Malaysia
hingga tahun 1969. Kandungan buku ini secara keseluruhannya digarap dengan
meneliti sejarah pembentukan 2 persetujuan kaum terlebih dahulu
dalam empat teras utama, kemudian meninjau reaksi dan perbahasan sehingga
tercapainya persetujuan antara kaum dan akhirnya menganalisis pelaksanaan empat
teras selepas merdeka sehingga tahun 1969 dengan melihat lebih khusus melalui
kesannya terhadap hubungan kaum.
Penulis menggunakan metod tinjauan dan analisis bagi mengupas
proses sejarah pembentukan persetujuan di antara kaum. Antara 4 kandungan dalam
pembentukan tersebut yang menjadi teras perbahasan untuk dianalisis adalah
kedudukan istimewa orang Melayu, bahasa Melayu sebagai bahasa Rasmi, hak
kerakyatan kaum bukan Melayu dan Islam sebagai agama rasmi bagi Persekutuan.
Dalam perbahasan kedudukan istimewa orang Melayu dan bahasanya telah menjadi
konflik perdebatan antara kaum sehingga akhirnya mencetuskan peristiwa yang
tidak akan dapat dilupakan iaitu Tragedi 13 Mei 1969. Selain itu, hak
kerakyatan bagi kaum bukan Melayu dan Islam sebagai agama bagi Persekutuan
turut mencetuskan konflik di kalangan orang Melayu. Jika diperhalusi secara
mendalam, sehingga kini proses pelaksanaan Perlembagaan selepas kemerdekaan
masih belum dapat diperkukuhkan dengan sepenuhnya sebagai contoh hak kerakyatan
menjadi isu sensitif yang masih hangat diperkatakan.
Sorotan buku ini diketengahkan juga mengenai penerangan
mengenai asas pembentukan Perlembagaan Merdeka bermula daripada manifesto
perikatan 1955 hingga membawa kepada Suruhanjaya Reid 1956 dan dimuktamadkan
pada 1957 melalui rundingan dan perbincangan Badan Kerja. Rentetan daripada
peristiwa tersebut membawa kepada draf Perlembagaan Merdeka yang telah diluluskan
oleh ahli Dewan Undangan Persekutuan pada 11 Julai 1957. Penulis juga
memberikan kefahaman kepada pembaca mengenai Dasar British yang menjadi teras
kebangkitan nasionalisme Melayu melalui gagasan Malayan Union. Namun gagasan
Malayan Union mendapat tentangan daripada orang Melayu, maka British mengambil
tindakan pantas dengan memperkenalkan Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu
1948. Namun perlembagaan persekutuan ini ditentang hebat oleh orang Melayu
kerana British mengetatkan syarat kerakyatan. Bagi menyelesaikan isu tersebut,
maka satu manifesto Parti Perikatan 1955 dibentuk bagi memetrai persetujuan di
antara kaum supaya semua kaum layak mendapat“win win situation”.
Rentetan daripada itu, satu memorandum perikatan yang mengandungi 5 tuntutan diserahkan
kepada Lennox Boyd dan hasilnya badan kerja ditubuhkan sebagai penilai Laporan
Reid sehingga draf Perlembagaan Merdeka diluluskan oleh Ahli Dewan Undangan
Persekutuan.
Susur galur sejarah pembentukan persetujuan antara kaum
adalah terdiri daripada masyarakat majmuk yang dipelopori daripada pelbagai
kaum imigran tenaga buruh asing dalam industri perlombongan dan pertanian. Hal
ini menyebabkan pola masyarakat berubah sehingga menyebabkan kemerosotan
peratusan penduduk Melayu berbanding penduduk kaum Cina. Buktinya apabila pada
tahun 1901 masyarakat Cina di negeri Selangor adalah terdiri daripada 65%, di
Perak 46% sehingga mereka menjadi kaum majoriti pada 1941. Bilangan tersebut
sangat hampir dengan jumlah penduduk berbangsa Melayu. Oleh kerana itu, wujudnya
perbezaan di antara kaum, ekonomi dan politik di Tanah Melayu. Dalam perbahasan
antara kaum yang dikupas di dalam buku ini telah dapat menyingkap bahawa orang
Melayu berhadapan dengan 3 realiti masyarakat majmuk, kekurangan
penguasaan dalam bidang ekonomi dan tuntutan hak kesaksamaan melalui aspek
sosiobudaya serta politik. Sehubungan itu, buku ini turut membincangkan
pelaksanaan terhadap 4 tuntutan perbahasan tersebut selepas kemerdekaan dan
kesannya kepada hubungan kaum di Semenanjung Malaysia dengan memfokuskan era
pemerintahan Tunku Abdul Rahman.
Natijahnya dapatlah dilihat bahawa desakan orang Melayu untuk
memartabatkan bahasa Melayu sebagai bahasa Kebangsaan menjadi satu isu yang
besar kepada kaum bukan Melayu kerana terdapat penentangan segelintir
masyarakat Cina yang mempunyai kecenderungan terhadap dasar multilingualisme
bagi menuntut pengiktirafan terhadap bahasa ibunda mereka. Oleh yang
demikian, Tunku Abdul Rahman mengambil langkah selamat supaya tidak tercetusnya
konflik di antara kaum dengan mengangkat kedudukan bahasa Melayu sebagai bahasa
kebangsaan namun tidak menghalang penggunaan bahasa Inggeris, bahasa Tamil dan
bahasa Mandrin dalam urusan tidak rasmi. Semua kaum tidak dikongkong dan
dibenarkan belajar dan mengajar serta mempelajari bahasa lain sebagai bahasa
tambahan.
Buku ini turut memuatkan beberapa kajian penting yang
mengupas mengenai pola hubungan etnik di Tanah Melayu (Ratnam), perkembangan
politik kaum (Vasil & Heng) hegemoni politik Melayu (Thocke Ker Pong),
sumbangan Dato’ Onn dalam mencetuskan kebangkitan nasionalisme orang Melayu
(Ramlah), kewujudan persetujuan kaum dalam proses pembentukan Perlembagaan
Persekutuan (Fernando), asas pembentukan Perlembagaan Persekutuan (Mohd
Ashraf), kontrak sosial (Abd Manaf) dan sejarah pembentukan persetujuan kaum
(Mahathir & Kua Kia Song). Di samping memuatkan kajian, buku ini turut
memberikan pendapat-pendapat daripada Awang, Shaharir, Hassan dan Tan Yao Sua
mengenai isu perjuangan orang Melayu dalam memantapkan kedudukan bahasa Melayu
sebagai bahasa bangsa. Konflik perbahasan yang berlaku terhadap kedudukan
bahasa Melayu sebenarnya berkait rapat dengan peranan dan taraf bahasa Melayu
itu sendiri.
Rentetan dari itu, perdebatan antara kaum mengenai kedudukan
hak istimewa orang Melayu juga semakin hangat digembar-gemburkan. Dalam lipatan
sejarah, kedudukan orang Melayu sebenarnya telah diiktiraf oleh British, namun
hakikatnya orang Melayu ketika itu masih memerlukan bantuan dari segi politik
dan ekonomi. Jika disingkap sebelum Tanah Melayu mencapai kemerdekaan, sejarah
membuktikan bahawa Tanah Melayu dan sistem kuota dalam MCS sebenarnya telah
diwujudkan oleh British sehingga dipersetujui dalam Jawatankuasa Hubungan
Antara Kaum dan akhirnya dimaktubkan dalam Perlembagaan Persekutuan Tanah
Melayu melalui perkara 153. Hakikatnya, selepas orang Melayu memperjuangkan hak
keistimewaan maka timbulnya perasaan tidak puas hati di kalangan pemimpin Cina
seperti Tan Cheng Lock yang memperjuangkan supaya orang bukan Melayu diberikan
hak kerakyatan. Hal ini disusuli dengan desakan kepada British supaya
menyebelahi kaum Cina kerana kaum Cina adalah kaum yang turut menyumbang dari
sudut ekonomi kepada Tanah Melayu. 4
Isu tersebut menjadi buah mulut
masyarakat setempat dan amatlah sukar untuk diputuskan namun orang Melayu
menerapkan sikap toleransi di dalam diri kerana mereka telah mendapat 2 benda
utama yang dibahaskan iaitu bahasa Melayu sebagai bahasa Kebangsaan dan hak
keistimewaan orang Melayu. Justeru, orang Melayu mula memikirkan kepentingan kaum
lain setelah Jawatankuasa Hubungan Antara Kaum ditubuhkan. Akhirnya mereka
bersepakat untuk menerima prinsip jus soli setelah pelbagai konflik
seperti tentangan terhadap syarat-syarat kerakyatan yang liberal. Prinsip ini
bermakna sesiapa yang lahir pada dan selepas kemerdekaan akan mendapat hak
kerakyatan secara automatik. Namun prinsip jus soli tersebut belum
digunakan secara menyeluruh. Terdapat desakan daripada kaum bukan Melayu yang
menuntut pemakaian jus soli secara mutlak supaya lebih ramai kaum bukan
Melayu mendapat hak kerakyatan.
Akhir sekali, penulis menganalisis mengenai perbahasan
keempat dalam persetujuan kaum iaitu kedudukan Islam sebagai agama bagi
Persektuan. Dalam perkara 3 (1) Perlembagaan Persekutuan 1957 telah ada
justifikasi mengenai perbahasan ini. Dasar British permulaannya tidak
mencampuri sebarang urusan yang berkaitan dengan urusan agama dan adat istiadat
kaum Melayu. Namun dasar tersebut tidak bertahan lama kerana wujudnya Malayan
Union yang membuatkan mereka boleh mencampuri perkara-perkara tertentu bagi
agama Islam. Perkara ini menimbulkan kemarahan kepada orang Melayu kerana
Sultan merupakan ketua agama bagi negeri-negeri Melayu. Rentetan itu, satu
perundingan dalam Memorandum Parti Perikatan yang dibawa kepada Suruhanjaya Reid
menyatakan bahawa agama bagi Malaysia mestilah agama Islam. Kaum bukan Melayu
tidak memprotes disebabkan terdapat klausa jaminan bahawa hak warganegara yang
bukan beragama Islam turut dijaga dan dilindungi. Bahkan mereka boleh menganut
dan mengamalkan kepercayaan masing-masing seperti sedia kala.
Konflik kaum sebenarnya bukanlah datangnya dari isu bahasa
dan hak keistimewaan sahaja malah kedudukan Islam sebagai agama Persekutuan
juga turut mempelopori dunia perkauman sehingga ke arena politik. Konflik ini
melibatkan parti PAS dan UMNO yang memperjuangkan kehendak masing-masing hingga
memberi kesan kepada hubungan sesama orang Melayu. Parti PAS sebenarnya sangat
menitikberatkan pembentukan negara Islam dan pelaksanaannya secara menyeluruh
dari segi undang-undang. Perdebatan ini telah membawa konflik yang sengit
sehingga PAS telah berjaya mempengaruhi orang Melayu dalam kalangan UMNO
lebih-lebih lagi ketika berlakunya pilihan raya dan membuatkan UMNO berada pada
saat genting kerana khuatir akan tewas mendominasi kerajaan.
Secara keseluruhannya, buku ini mengandungi unsur-unsur
perbandingan dengan menyingkap sejarah dari tahun 1957 hingga 1969 sama ada
terdapat kaitan unsur-unsur yang mengakibatkan konflik perhubungan di antara
kaum ataupun tidak. Di samping itu, pembaca juga akan tertarik membaca buku ini
kerana wujudnya unsur-unsur suspen yang membuatkan pembaca
tertanya-tanya siapakah dalang yang mengkhianati persetujuan yang dicapai dalam
Perlembagaan sehingga timbulnya konflik hubungan di antara kaum. Penulisan
dalam buku ini sangat kemas dan padat dengan fakta-fakta sejarah dan tinjauan
serta analisis terhadap empat perbahasan 5
utama yang menjadi teras persetujuan
kaum. Penulis telah menjawab kesemua objektif dengan huraian yang jelas melalui
sejarah pembentukan persetujuan kaum dalam empat teras utama iaitu kedudukan
istimewa orang Melayu, kedudukan bahasa Melayu sebagai bahasa Kebangsaan, hak
kerakyatan kaum bukan Melayu dan Islam sebagai agama bagi Persekutuan. 4 teras
utama tersebut adalah menjadi faktor utama yang mempengaruhi hubungan kaum di
Semenanjung Malaysia di antara tahun 1957 hingga 1969. Maka jelaslah terbukti
konflik antara kaum sebenarnya berlaku hasil daripada ketidakpuasan hati
sesetengah pihak terhadap apa yang termaktub dalam Perlembagaan. Kesannya
walaupun Perlembagaan Merdeka pada dasarnya mengangkat semua perjuangan di
antara kaum, namun secara fitrahnya Perlembagaan Merdeka tersebut tidak dapat
menimbulkan rasa puas hati terhadap semua pihak. Perkara ini boleh dilihat
rentetan daripada kelemahan dari segi pelaksanaan tuntutan Perlembagaan Merdeka
selepas kemerdekaan.
Justeru, buku ini sesuai untuk dibaca oleh semua khususnya
mahasiswa tidak kira bangsa supaya mahasiswa dapat membaca susur galur sejarah
yang sangat penting dalam Perlembagaan. Keistimewaan buku ini adalah
pengetahuan penulis yang sangat mendalam dalam bidang sejarah dan tamadun serta
menghuraikan bagaimana proses persetujuan kaum terbentuk. Selain itu, masih
belum ada penulisan yang menganalisis empat teras utama selepas kemerdekaan
dengan mengkhususkan kepada reaksi dan kesannya terhadap hubungan kaum di
semenanjung Malaysia dari tahun 1957 hingga 1969.
.
No comments:
Post a Comment