Friday, April 3, 2009

Hari ini satu lagi peristiwa sejarah negara berlaku apabila Datuk Seri Najib akan mengangkat sumpah sebagai Pardana Menteri Malaysia Ke-enam Malaysia selepas diperkenankan oleh Yang Di-Pertuan Agong semalam. Pak Lah telah melepaskan jawatannya sebagai Perdana Menteri melalui satu proses peralihan kuasa yang tertib sebagaimana proses-proses peralihan kuasa yang pernah berlaku dalam sejarah politik negara. Sumbangan Pak Lah terhadap negara akan tetap dikenang sebagai satu sumbangan yang besar dalam pembangunan negara. Beliau seorang pemimpin yang lemah lembut dan berfikiran terbuka, berlatar belakangkan pendidikan agama yang sudah pasti mempunyai gaya kepimpinan berbeza dengan Datuk Seri Najib yang lebih nampak ketegasannya menurut permerhati politik. Apa yang telah dilakukan oleh Pak Lah akan dinilai oleh sejarah dan menjadi nastolgia rakyat. Mudah-mudahan segala khidmat bakti yang telah ditumpahkan oleh Pak Lah akan menjadi amal soleh dan akan diingati oleh rakyat sekelian.
Saya telah membaca buku yang ditulis oleh Hary Miller yang bertajuk "Putera Diraja dan Perdana Menteri" yang diterbitkan pada tahun 1959. Buku ini menceritakan sejarah hidup Tunku Abdul Rahman sehingga tahun 1958. Apa yang hendak saya kongsikan dengan pembaca ialah bagaimana proses peralihan kuasa berlaku dari Dato' Onn Jaafar yang meletakan jawatan sebagai Presiden UMNO kerana menubuhkan parti baru, dan perlantikan baru Presiden UMNO.
Miller telah merakamkan proses peralihan kuasa tersebut seperti yang dicatat dalam bukunya...
"Pucuk pimpinan parti itu telah diserahkan kepada Tunku Abdul Rahman secara mengejut. Seperti orang kebanyakan ketika diberi kehormatan tinggi, kepada sahabat-sahabatnya, Tunku berkata, "saya tidak percaya diri saya layak meneriman kurniaan ini". Orang yang bersungguh-sungguh merayu kepada Tunku ialah Abdul Razak. Razak sendiri telah menolak cadangan supaya beliau menggantikan Onn. Kepada cadangan itu Razak menjawab, "saya tak dapat menerimanya kerana saya terlalu muda, dan saya tidak mahu menerimanya kerana saya tahu orang Melayu tidak akan menyokong saya kerana saya masih terlalu muda untuk memegang jawatan itu". Kemudian Tun Razak berkata, "Tetapi saya tahu ada orang lain yang boleh diserahkan tanggungjawab itu".

Bila orang bertanya, "Siapa?",

"Tunku Abdul Rahman", jawabnya. Tetapi ketika Razak dan kawan-kawanya datang hendak mendesaknya, Tunku sebaliknya telah mencadangkan supaya Razak menerima tugas Presiden itu. "Saya akan menyokong awak dari belakang", kata Tunku kepadanya.

"Tidak, Tunku, Tunku lebih layak. Saya boleh menyokong. Saya sanggup memimpin UMNO seluruh Pahang, di belakang Tunku".

Tun Razak terus mendesak Tunku untuk menerima jawatan tersebut. Tun Razak pada hari yang lain berkata kepada Tunku, "Tunku, kalau Tunku sanggup tegak di hadapan, saya juga sanggup tinggal tetap di dalam UMNO". Kata-kata ini menusuk hati Tunku. Keningnya berkerut, lalu menjawab "baiklah, kalau awak semua mahu saya juga, setujulah saya mengisi tempat Presiden yang kosong itu" (Miller 1959, hal.133-134).

Dialog tersebut telah dicatakan oleh Miller yang merupakan seorang wartawan terkenal ketika itu. Apa yang saya nukilkan di atas adalah gambaran sifat pemimpin Melayu di awal kemerdekaan yang mementingkan amanah dan tanggungjawab dari kepentingan peribadi. Ia menjadi neraca untuk kita membuat perbandingan dengan apa yang berlaku hari ini. Dalam hal ini saya teringat dengan teori Ibn Khaldun tentang "putaran sejarah".

1 comment:

Dziauddin said...

Alangkah baiknya jika ramai pemimpin politk sebegitu pada masa sekrg..

PEMBAHARUAN SISTEM PENDIDIKAN TRADISIONAL ISLAM DAN GERAKAN ISLAMISASI ILMU

PEMBAHARUAN SISTEM PENDIDIKAN  TRADISIONAL ISLAM DAN GERAKAN ISLAMISASI ILMU                    Oleh Prof Madya Dr. Abdul Halim Ram...