Wednesday, July 23, 2008

Muzakarah UMNO-PAS

Beberapa hari kebelakangan ini, akhbar utama negara telah menyiarkan berita yang menyebutkan kepimpinan PAS dan UMNO telah memulakan muzakarah mengenai beberapa isu yang berhubung kepentingan dan kedudukan Islam dan orang Melayu di negara ini. Muzakarah tersebut adalah satu pendekatan atau tindakan yang amat-amat dialu-alukan terutama ketika orang dan kepimpinan Melayu menghadapi saat yang mencabar terutama selepas PRU ke-12. Muzakarah ini perlu diteruskan dari masa ke semasa bagi mencari titik persamaan walaupun kedua-dua parti politik orang Melayu ini mempunyai sedikit perbezaan pendekatan dan fahaman. Perbezaan itu tidak seharusnya menjadi jurang pemisah sehingga wujudnya pertentangan yang berpanjangan yang merugikan orang Islam di negara ini. Diharapkan muzakarah ini menjadi titik permulaan menyatukan umat Islam di negara ini yang semestinya akan membawa banyak kebaikan ke atas umat Islam dan negara ini. Apatah lagi kedua-dua parti ini mendakwa memperjuangkan ajaran Islam, di mana perpaduan dan solidariti itu adalah tunjang dan kekuatan ummah yang banyak kali diperingatkan oleh Allah di dalam al-Quran dan Hadis. Kita mengharapkan usaha ini mendapat dokongan daripada penyokong kedua parti politik tersebut dan rakyat Malaysia seluruhnya. Finaktisme akan hanya melebarkan lagi pepecahan ummah dan tidak akan dapat membantu untuk memartabatkan Islam sebagai ajaran yang menjadi paksi pembangunan negara. Kedua-dua pihak harus bekerja keras untuk mengeluarkan ummah dari kelemahan menuju kekuatan, dari kemiskinan menuju kemakmuran, dari kekacauan menuju ke sistematik, dari kediktatoran menuju syura, dari pepecahan menuju kesatuan, dari perbalahan menuju integrasi dan saling membantu seperti yang diharapkan oleh Yusuf al-Qardhawi terhadap kebangkitan Islam moden. Menurut al-Qardhawi (1999:251), kebangkitan Islam mampu melakukan banyak perkara jika ia memanfaatkan potensinya untuk bekerja dan bukannya berdebat, untuk memberi dan bukan untuk menunjuk-nunjuk, untuk memperkuat bukan untuk meruntuhkan, untuk menyatu bukan untuk memisahkan, menyibukkan para penganutnya dengan prinsip-prinsip pokok bukan perkara yang bersifat sampingan (juz’ie), sibuk dengan masalah-masalah dasar bukan pertikaian-pertikaian perkara furu’ (cabang).
Dari perspektif sejarah, permuafakatan PAS-UMNO bukan perkara yang mustahil. Perkara ini pernah berlaku pada zaman Tun Abdul Razak menjadi Perdana Menteri Malaysia kedua apabila beliau berjaya memperluaskan lagi gabungan Perikatan (kemudian Barisan Nasional) dengan membawa masuk PAS ke dalam gabungan Perikatan. Tujuan utama pergabungan dengan PAS ketika itu adalah untuk mengurangkan “politiking” dan menyatukan orang Melayu. Dengan wujudnya perpaduan, beliau dapat menumpukan seluruh perhatian kepada pelaksanaan Rancangan Malaysia Kedua (RMK) dan Dasar Ekonomi Baru yang bertujuan untuk membasmi kemiskinan dan menyusun semula masyarakat serta menyelesaikan masalah ketidakseimbangan pencapaian ekonomi antara kaum. Peristiwa penting tersebut berlaku pada bulan Jun 1972, apabila Tun Abdul Razak dalam satu ucapannya selaku Presiden UMNO telah mempelawa untuk bekerjasama dengan mana-mana parti pembangkang. Pada bulan Julai, di Muktamar PAS, Datuk Asri telah menyambut baik tawaran tersebut dan kongres telah bersetuju secara undi untuk memberi kuasa kepada Jawatankuasa Kerja Pusat PAS untuk mengusahakan Pembentukan Kerajaan Campuran PAS-Perikatan di semua peringkat. Sebanyak empat kali perbincangan diadakan sebelum persetujuan membentuk kerajaan campuran secara prinsip diumumkan pada bulan September. Kongres luar biasa PAS telah memberi kebenaran rasmi kepada perjanjian kerajaan campuran pada bulan Disember dan Tun Razak telah mengumumkan bahawa kerajaan campuran yang berkuatkuasa dari 1 Januari 1973 (Milne dan Muazy, 1982:236). Kemasukan PAS ke dalam Perikatan ketika itu lanjutan dari kemusnahan yang berlaku akibat peristiwa 13 Mei 1969. Menurut Chamil Wariya (1978:67), Datuk Asri Haji Muda telah mengambil keputusan untuk membawa PAS menyertai BN kerana tersentuh dengan apa yang berlaku di Kuala Lumpur pada 13 Mei 1969. Menurut Datuk Asri, beberapa hari selepas trajedi itu, beliau telah dibawa oleh Tun Razak untuk mengelilingi kawasan-kawasan yang terjejas dengan peristiwa tersebut. Beliau merasa hiba melihat apa yang berlaku.

1 comment:

Dziauddin said...

Mustahil Pas masuk BN kerana ianya dianggap 'betray' kepada pengundi cina. Kebanyakan kerusi yang Pas menang didorong bantuan pengundi cina. Sbg contoh, Dun Senawang di NS atau Dun Maharani di Johor. Apa pendapat ustaz berhubung perkara ini?

PEMBAHARUAN SISTEM PENDIDIKAN TRADISIONAL ISLAM DAN GERAKAN ISLAMISASI ILMU

PEMBAHARUAN SISTEM PENDIDIKAN  TRADISIONAL ISLAM DAN GERAKAN ISLAMISASI ILMU                    Oleh Prof Madya Dr. Abdul Halim Ram...