Friday, December 12, 2008

Saya mula menulis melalui blog mulai April 2008. Ia diinspirasikan oleh Prof. Dr. Muhd Kamil Ibrahim yang sudah terkenal sebagai salah seorang blogger yang popular. Saya terhutang budi dengannya, kerana melalui galakannya saya memberanikan diri menulis melalui blog. Dengan itu, ia menjadi medium yang paling mudah untuk menyalurkan ilmu atau pengalaman yang ditempuhi untuk dikongsi bersama oleh semua pembaca dan rakan maya. Saya tidak mengetahui latarbelakang pembaca blog saya, melainkan beberapa orang yang saya kenali. Bentuk penulisan blog saya adalah pelbagai. Ada masanya penulisan saya berbentuk ilmiah bagi menyalurkan maklumat yang berkaitan dengan kelayak pembaca khususnya pelajar dari IPT. Melalui cara ini, ilmu yang saya ketahui akan dapat dikembangkan, seterusnya menjadi ilmu yang bermanfaat kepada semua. Ada masanya pula, penulisan saya berbentuk santai tetapi saya selitkan dengan unsur-unsur agama, motivasi, pengajaran dan nasihat sebagai satu instrumen dakwah.
Ada ketikanya saya kekeringan idea untuk menulis dan mengatur idea supaya menjadi satu tulisan yang baik. Blog perlu dikemas kini selalu. Dengan sebab itu, ia memerlukan komitmen untuk menulisnya. Ia memerlukan penelitian terhadap isu-isu semasa dan berfikir. Menulis blog membolehkan saya terus berfikir dan meningkatkan skill penulisan. Tiada siapa yang menyuruh kita menulis. Kepuasan blogger ialah apabila tulisannya dibaca dan dirujuk. Saya berdoa kepada Allah supaya diberikan idea, ilham dan kesungguhan untuk menghasilkan satu tulisan yang baik.

2 comments:

nurhuda_cahayapetunjuk said...

Assalamualaikum..

Ustaz halim..

Selamat berjuang..moga ustaz berjaya dengan cemerlang...

wAn nUr said...

assalamualaikum..pak lim..

wish u all the best in ur PHD..
terharu bace kisah "kasih ibu"..

salam..
wan nur

PEMBAHARUAN SISTEM PENDIDIKAN TRADISIONAL ISLAM DAN GERAKAN ISLAMISASI ILMU

PEMBAHARUAN SISTEM PENDIDIKAN  TRADISIONAL ISLAM DAN GERAKAN ISLAMISASI ILMU                    Oleh Prof Madya Dr. Abdul Halim Ram...