Thursday, July 23, 2009





Hujung minggu yang lepas, saya sekeluarga ke Bintulu, Sarawak bagi menziarahi ibu mertua dan adik ipar di sana. Ini pertama kali menjejakkan kaki ke bumi Bintulu untuk melihat keadaan masyarakat di sana.

Kesempatan yang ada, kami gunakan untuk melawat gua niah. Lebih kurang memakan masa 1 jam lebih perjalanan dari Bintulu. Melalui jalan raya yang beralun, sambil memerhati panorama alam semula jadi dan deretan rumah panjang masyarakat Iban di sepanjang perjalanan. Ternyata masyarakat peribumi masih diulit kemiskinan melihat kedaifan pasarana kampung dan tempat kediaman mereka. Mereka masih ketinggalan berbanding masyarakat luar yang datang ke sini yang menguasai punca-punca kekayaan. Sedangkan masyarakat peribumi masih ketinggalan sekadar menjadi peniaga kecil-kecilan, pertani dan nelayan pantai/sungai.


Dalam perjalanan ke Miri, kelihatan bangunan gereja-gereja di kampung-kampung yang memperlihat perkembangan yang dirastik agama Kristian yang telahpun bermula sejak zaman pemerintahan Brooke lagi. Para missionariy mereka giat melakukan pendakwahan agama Kristian terutama kepada masyarakat yang tidak beragama/menganut animisme. Mereka diberitakan pergi ke rumah-rumah dengan imej tertentu untuk menyebarkan agama mereka. Terdapat berbagai aliran mazhab Kristian di sini, di mana setiap aliran mempunyai bangunan gereja masing-masing yang kadang kala berada di sebelah menyebelah. Perhatian saya kemudiannya tertumpu kepada sebuah bangunan gereja yang tertera perkataan "Santa Maria Bonda anak Allah". Saya difahamkan penggunaan nama Allah telah lama digunakan oleh sesetengah mazhab Kristian di sini. Isu penggunaan nama Allah dalam istilah keagamaan Kristian pernah menimbulkan kontravesi sedikit masa dulu. Pihak Berkuasa Agama tetap dengan pendirian bahawa nama Allah tidak boleh digunakan dalam mana-mana penerbitan agama lain. Tetapi dalam kes ini, saya tidak tahu apa pendirian pihak tertentu. Mungkin isu ini sensitif.


Perjalanan ke Gua Niah amat meletihkan. Apa tidaknya, terpaksa berjalan kaki sejauh 6 KM pergi dan balik, belum masuk ke dalamnya lagi. Dalam perjalanan, hujan turut dengan lebat terpaksa meredah hujan, nasib baik ada pondok di tengah-tengah perjalanan. Anak-anak paling suka masuk hutan, pengalaman pertama kali mereka. Mereka tak rasa letih...tetapi yang lain, dah serik nak datang lagi. Kerana masing-masing ingat, gua Niah tu dekat saja...akibatnya sehingga hari ini badan masih sakit-sakit lagi.


















Wednesday, July 22, 2009

Minggu lepas adalah minggu yang paling meletihkan minda. Apa taknya menghabiskan sebahagian besar dari masa di hadapan komputer menyiapkan satu Bab dari buku yang bakal diterbitkan oleh penyelia saya Dr. Ahmad Kamal. Beliau memberi tugasan tersebut pada bulan lepas dan saya berjanji menyiapkannya pada bulan ini. Alhamdulillah segala tugasan yang diberikan dapat disiapkan mengikut jadual.
Masa terlalu cepat berlalu. Kini saya sudah melangkah ke semester dua pengajian PhD saya. Dari segi progres pengajian, setakat hari ini saya tidak banyak menghadapi banyak masalah. Proposal tidak perlu dibentangkan lagi di Fakulti, kerana proposal tersebut telah diterima oleh jabatan. Justeru itu, saya tidak perlu menghabiskan banyak masa memikirkan tentang proposal dan masa yang ada, saya gunakan untuk mencari bahan-bahan dan terus menulis.
Setakat hari ini, saya sudah menulis dua bab dan telah dihantar ke penyelia untuk bacaan dan penelitiannya. Saya masih menunggu sebarang komen dan kritikan dari beliau.
Syukur kepada Allah, kerana menemukan saya dengan seorang penyelia yang baik dan banyak membantu. Kerap kali beliau menelipon memperingatkan saya perkara-perkara yang perlu saya lakukan. Walaupun penyelia saya seorang OKU cacat penglihatan, namun saya mengkaguminya kerana kesungguhannya sehingga mendapat PhD dalam bidang sejarah. Satu bidang yang memerlukan banyak pembacaan dan penelitian dokumen-dokumen sejarah yang bertaburan di sana sini yang memerlukan pembacaan yang luas, membuat analisis dan menstrukturkan kembali maklumat sama ada mengikut tema atau periode masa berdasarkan tajuk kajian yang dijalankan.

Saya perlu banyak belajar lagi untuk menjadi seorang pelajar sejarah yang baik dan memahami dengan mendalam metodologi penulisan sejarah, satu bidang baru yang sedang diterokai. Apabila terlalu asyik dengan penerokaan ilmu baru, tanpa disedari penerokaan ilmu tersebut secara beransur-ansur membentuk satu pemikiran atau world view baru dalam melihat sesuatu isu yang ada hubung kaitnya dengan sejarah.

Thursday, July 9, 2009

Ketika saya mencari maklumat mengenai penyertaan PAS ke dalam Barisan Nasional pada tahun 1974, saya membaca sebuah buku yang ditulis oleh Bachtiar Djamily (seorang penulis dan wartawan ) yang bertajuk "Kenapa PAS Boleh Jadi PAS?". Buku ini ditulis pada tahun 1976 iaitu setelah PAS menyertai Barisan Nasional. Penulis adalah seorang yang pernah dididik secara langsung oleh Tokoh utama PAS di zaman formatifnya seperti Ustaz Hj. Ahmad Fuad, Dr. Buhanuddin al-Helmy dan mempunyai hubungan yang rapat dengan para pemimpin PAS yang lain seperti Datuk Hj. Asri Muda, Hj. Hasan Adli dan lain-lain lagi. Bacthiar Djamily di dalam bukunya itu telah mengutarakan hujah peribadinya yang mewajarkan PAS menganggotai Barisan Nasional ketika itu, antaranya "Mendahulukan menolak maudarat, adalah lebih afdhal dari mencari munafaat terlebih dahulu", "Duduk bersama berlapang-lapang, duduk sendiri berpilu hati" dan ditinjau dari matlamat penubuhan BN adalah sama dengan tujuan yang hendak dicapai oleh PAS sendiri seperti yang dinyatakan oleh Bacthiar Djamily; "kalau diteliti dan dikaji keempat fasal tujuan itu (matlamat BN), tentulah tidak wajar bagi PAS untuk tidak mau bersama-sama dalam Barisan itu, kesemuanya sesuai dengan tujuan-tujuan yang hendak dicapai oleh PAS sendiri". Bagaimanapun penyertaan PAS dalam BN dibimbangi oleh sebahagian ahli PAS "supaya tidak hanyut dilanda arus", lebih-lebih lagi PAS semenjak dari penubuhannya pada tahun 1951 telah sinonim sebagai pembangkang dan memperjuangkan sebuah negara yang bertunjangkan Islam. Penyertaannya ke dalam BN dikhuatiri oleh penyokong PAS ketika itu akan lebih banyak membawa kerugian dari keuntungan yang diraih PAS.
Ketika Bacthiar Djamily singgah di Kaherah, beliau berpeluang berbincang dengan penuntut Malaysia dan Indonesia di sana, beliau telah diajukan satu soalan yang memberi kesan kepada dirinya "apakah mungkin PAS berkerjasama dengan UMNO?", "kalau UMNO itu Melayu dan Melayu itu UMNO, dan kalau PAS itu Islam dan Islam itu Melayu serta Melayu itu Islam, kesukaran apa yang Encik pandang, mereka tidak boleh rukun (berbaik-baik)" (hlm. 72).
Bacthiar dalam bukunya itu merakamkan kegembiraannya apabila berlakunya penyatuan orang Melayu, katanya "Orang UMNO dan orang PAS yang selama berbelas tahun, seperti orang perempuan bermadu, saling menuduh dan saling membenci, sampai terbawa-bawa kepada sifat perseorangan, melanjut kepada soal rumah tangga, sekarang semuanya itu sudah diperbaiki, semua sudah jadi bagus, semua sudah harmoni. Gembira kita bukan? (hlm. 73-74).

PEMBAHARUAN SISTEM PENDIDIKAN TRADISIONAL ISLAM DAN GERAKAN ISLAMISASI ILMU

PEMBAHARUAN SISTEM PENDIDIKAN  TRADISIONAL ISLAM DAN GERAKAN ISLAMISASI ILMU                    Oleh Prof Madya Dr. Abdul Halim Ram...