Wednesday, November 26, 2008

Ulong Usop@Cikgu Usop

Semalam tanggal 25 November 2008 kembalinya Yusof bin Abdul Rahman ke rahmatullah sekitar jam 2.00 pagi di rumahnya di Kampung Seri Melenggang, Padang Lebar. Beliau dilahirkan pada tahun 1917, dan ketika meninggal dunia, beliau berusia 92 tahun, satu-satunya lelaki tertua di kampung ini yang masih hidup sehingga semalam. Beliau dikenali oleh anak-anak buahnya dengan panggilan ulong Usop dan masyarakat sekitar memanggilnya cikgu Usop. Mendapat didikan di SITC, Tanjung Malim, Perak pada tahun 1930-an dan semasa penjajahan Jepun, beliau di hantar ke Singapura untuk mendapat latihan perguruan Jepun. Keperibadiannya sehingga beliau besara melambangkan imej guru Melayu tradisional yang berperwatak tegas, berdisplin dan mengambil berat hal-hal anak buah dan masyarakat sekitar.

Kembalinya beliau ke rahmatullah satu kehilangan besar bagi keluarga kami. Beliau sentiasa dihormati oleh anak-anak buahnya kerana sikap keperhatiannya terhadap waris keturunannya dan sentiasa memberi pandangan dalam menyelesaikan sebarang masalah yang berbangkit sama ada berhubung soal perkahwinan, harta atau kekeluargaan. Setiap tahun menjelang hari raya, rumahnya tidak putus-putus dikunjungi oleh anak-anak buah dan cucu cicit dari jurai keturunan Mariam binti Sitam.

Walaupun sudah berusia 92 tahun, pemikirannya masih baik dan mampu melakukan amal ibadah. Satu amalan yang konsisten dilakukannya bangun sebelum masuk subuh dan menghabiskan masa dengan solat sunat dan zikir. Beliau juga suka melakukan puasa sunat. Dengan sebab itu walaupun usiannya mencecah 92 tahun, namun beliau masih bertenaga melakukan amal ibadah dan tidak menghidapi penyakit kronik. Sebelum beliau kembali ke rahmatullah, sempat mengimami solat bersama isterinya yang kini juga sedang uzur. Sempat berbicara dengan anak-anaknya sambil memakan kuih jemput-jemput. Namun, ajal maut adalah rahsia Allah, sekitar pukul 2.00 pagil malaikat memanggilnya mengadapi Ilahi. Ketika dimandikan, saya melihat wajahnya yang tenang...

Banyak dari pengalaman hidupnya yang tidak dapat saya cungkil. Kematiannya meninggalkan satu kekesalan kepada diri saya kerana tidak merekodkan pengalaman hidupnya untuk dikongsi oleh warisnya pada masa hadapan. Lebih-lebih lagi, beliau telah menempuhi fasal-fasal hidup merentasi beberapa zaman, iaitu zaman penjajahan Inggeris, Jepun, menyaksikan kekejaman Komunis dan melihat kemajuan negaranya sehingga hari ini.

Sebagai seorang pendidik, beliau dikenali sebagai seorang yang tegas dan ditakuti oleh anak-anak muridnya, lebih-lebih lagi dengan jawatannya sebagai Guru Besar. Satu imej klasik pendidik Melayu zaman lampau. Beliau tentunya telah berjaya mendidik ribuan pelajar Melayu yang berjaya dalam hidup masing-masing. Beliau memulakan tugas seorang guru menempuhi kesukaran zamanya. Berbasikal berbatu-batu, merempuh denai dan merentasi hutan bagi mendidik anak bangsa satu pengalaman yang tidak lagi ditempuh oleh para pendidik zaman ini.

Ketika imam membaca talqin di atas pusaranya, terasa betapa kerdilnya manusia. Ibarat musafir yang keletihan, berehat sementara di bawah pepohon untuk menghilangkan keletihan sebelum meneruskan perjalanan yang masih panjang. Begitulah misalan kehidupan di dunia ini yang sementara, sedangkan perjalanan hidup yang abadi dan berpanjangan adalah di akhirat. Hanya amal solih, jasa dan pergorbanan yang terus kekal abadi yang menjadi teman di alam barzakh. Semoga rohnya ditempatkan bersama para solihin. Amin....

Monday, November 24, 2008

Materialisme Dalam Tamadun Barat Moden

  • Materialisme sebenarnya hampir mendominasi segala pandangan dan pemikiran dalam tamadun barat. Pandangan ini dapat kita buktikan melalui perkembangan sejarah awal tamadun Barat yang bermula semenjak berlakunya zaman Renaissance di Eropah iaitu di sekitar abad ke 16 M, di mana penjelmaan kembali peradaban materialistic Yunani ke dalam alam pemikiran ahli falsafah Barat yang mahu membebaskan diri mereka daripada kongkongan teologi Kristianiti yang didakwa mengongkong kebebasan berfikir dan bertindak. Maka bermula dari saat itulah tamadun Barat telah dikuasai oleh agama baru, iaitu pandangan hidup yang bersifat materialistic yang terjelma dalam bentuk falsafah.
  • Gerakan-gerakan ke arah ‘melahirkan semula’ peradaban materialistik Yunani, telah dipelopori oleh golongan-golongan intelektual Eropah yang begitu kagum serta memuja peradaban Yunani dan Rom dengan tidak membuat sebarang kritikan. Ia juga bererti kelahiran atau kebangkitan semula serta memperbaharui semula paganism atau pandangan yang menolak agama atau sekularisme (Maryem Jameelah, 1975:4). Perkara ini berlaku disebabkan hakikat sebenar falsafah Greek/Yunani kuno didirikan di atas dasar bahawa kesempurnaan, keharmonian masyarakat hanya boleh dicapai melalui keintelektualan, penggunaan rasional manusia tanpa bantuan daripada Tuhan. Idea Greek yang secular inilah yang ditinggalkannya dan akhirnya menjadi satu tema yang pokok di dalam tamadun Barat hari ini.

    Akhirnya rasional menjadi kuasa penentu dalam setiap perkara yang diputuskan oleh ahli falsafah Barat, manakala dimensi spiritual diketepikan dan tidak mendapat tempat di dalam tamadun Barat. Falsafah materialism kemudiannya menjadi peradaban dalam pemikiran intelektual. Ahli falsafah Barat, pelajar-pelajar, ahli sains sosial dan ahli moralnya mula memperjuangkan intelektualisme di dalam abad ke 17 M, mereka mengisytiharkan bahawa segala sesuatu yang tidak boleh dibukktikan, diukur, diketahui beratnya atau isi kandungannya tidak boleh diterima dan memandang bahawa segala sesuatu itu tidak dikatakan moral jika tidak mempunyai utilitinya (Abul Hassan ali Nadwi, 1970:62). Penggunaan rasional ini secara mutlak dalam mensabitkan sesuatu perkara, sama ada boleh diterima atau tidak, sebenarnya menjadikan material sebagai ‘agama’ baru bagi tamadun Barat dan masyarakatnya. Perkara ini dijelaskan oleh Muhamad Asad yang memandang kehidupan materialistic masyarakat Eropah sama ada atas nama demokrasi, fascist, kapitalis, Bolshevik mahupun buruh atau intelek, mereka menyembah kemajuan material sebagai agama baru. Berhala bagi agama baru ini adalah kilang-kilang besar, panggung wayang, makmal kimia, ruang tari menari dan biaranya pula adalah bank-bank, jurutera dan bintang-bintang filem.
  • Keadaan masyarakat Barat yang disebutkan oleh Muhamad Asad tersebut merupakan produk yang dihasilkan oleh falsafah materialism Barat. Ia adalah akibat dar penyisihan dimensi spiritual dalam kehidupan manusia. Masyarakat Barat telah menyisihkan peranan agama di dalam menjawab persoalan-persoalan kehidupan dengan menggantikannya dengan kekuasaan sains yang kononnya boleh menjawab kesemua permasalahan hidup manusia seperti yang ditegaskan oleh aliran positivism yang dikemukakan oleh Auguste Comte dalam penafsirannya mengenai sejarah manusia. Comte telah membahagikan sejarah manusia berkembang dalam tiga peringkat, iaitu peringkat pertama iaitu peringkat agama, peringkat kedua adalah peringkat falsafah dan peringkat ketiga adalah peringkat saintifik atau positive. Menurutnya lagi, manusia tidak perlu kembali kepada peringkat pertama (agama), kerana sains sekarang boleh menjawab seluruh masalah hidup dan sains boleh menggantikan agama dan falsafah (Feibleman, 1975:163-164).
  • Dengan menjadikan sains sebagai kuasa penentu dan penyelesaian segala masalah hidup manusia bermakna menjadikan empirikal atau data-data yang diperolehi oleh indera manusia sebagai asas keesahan segala sesuatu. Penafsiran bergini menjadikan segala sesuatu yang bersifat metafizik atau rohani tidak mendapat tempat dalam kehidupan manusia. Akibatnya manusia hanya bergantung sepenuhnya kepada kuasa material sebagai penentu kehidupan mereka. Ketandusan dimensi spiritual dalam tamadun Barat akhirnya mulai dirasai oleh masyarakatnya. Di Barat semakin banyak perhatian tertuju kepada metafizik dan spiritual Timur dan semakin ramai orang-orang Barat yang rajin mencari buku-buku pertunjuk, syair-syair atau muzik-muzik yang berhubung sufisme atau aliran kerohanian. Ini menunjukkan bahawa di dalam diri manusia itu ada satu sifat yang tidak berubah dan diperlukan. Sifat manusia yang kekal ini mungkin sahaja hilang buat sementara waktu, tetapi tidak dapat ditiadakan untuk selama-lamanya. Ahli falsafah rasionalis Barat abad ke 18 dan ke 19 M tidak pernah bermimpi bahawa dalam satu atau dua abad kemudian, terdapat dengan banyaknya manusia Barat yang mula tertarik dengan agama, metafizik dan kosmologi (Syed Hosein Nasr, 1975:50).
  • Di dalam sistem ekonomi Barat, walaupun sistem sosialisme dan komunisme adalah manifestasi idea-idea Marxisme yang bersifat materialisme, ini tidaklah bererti sistem Liberal-Kapitalisme yang hari ini mendominasi sistem ekonomi Barat dan dunia tidak termasuk dalam sistem ekonomi yang bersifat materialisme. Sebenarnya, kedua-dua sistem ini walaupun berbeza dari bentuk lahirnya, namun kedua-duanya menganggap manusia sebagai 'binatang ekonomi'. Penampilan mereka yang berbeza mencerminkan persoalan siapa di antara mereka yang berjaya dalam memenuhi keperluan hidup 'binatang' ini. Ekonomisme adalah prinsip dasar falsafah kehidupan dalam masyarakat kapitalis industri Barat, tepat seperti yang dikatakan oleh Francis Becon bahawa ilmu telah meninggalkan pencarian kebenaran dan beralih kepada mencari kekuatan. Keperluan material yang ditumbuhkan setiap hari secara beransur-ansur semakin besar menyebabkan manusia menjadi penyembah barangan atau kepengunaan (Ali Shariati, 1980:32).
  • Sistem ekonomi Kapitalis yang berdiri di atas konsep-konsep kebebasan individu, hak milik persendirian, persaingan bebas dan ketidakterlibatan pemerintah dalam kegiatan ekonomi bukan sahaja telah mewujudkan sistem Kapitalisme tetapi tetap merupakan satu sistem penindasan dan kejam. Ia telah mewujudkan masyarakat berkelas, penindasan terhadap kanak-kanak dan wanita, pengangguran, kemiskinan dan kebuluran. Ini disebabkan keadaan individu dibiarkan bebas untuk memiliki harta tanpa sekatan dari masyarakat dan pemerintah. Maka timbulah satu golongan pembolot yang menguasai punca-punca pengeluaran, dengan kekuasaan ini mereka memeras tenaga pekerja untuk mendapat nilai lebihan atau keuntungan berlipat kali ganda (Kasim Ahmad, 1984:21).
  • Baik sistem ekonomi Liberal-Kapitalis mahupun Sosialisme dan Komunisme, masing-masing mempunyai persamaan dari segi pentafsiran falsafah materialisme. Sistem Liberal-Kapitalisme menafsirkan materialisme dari sudut golongan atau kelas borjuis manakala sistem ekonomi Komunisme menafsirkan materialisme dari sudut golongan proletar atau pekerja. Kedua-dua sistem ini walaupun tumbuh dan berkembang di atas nama kemanusiaan dan keadilan, namun hakikat sebenarnya adalah mengarah kepada kerosakan dan kemerosotan nilai kemanusiaan yang disifatkan oleh Ali Shari'ati sebagai malapetaka dunia moden. Apa yang disebutkan oleh Ali Sharia'ti ini memang berasas apabila kedua-dua sistem ini telah gagal mewujudkan oder dunia yang adil dan membawa kebahagiaan hidup kepada umat manusia sejagat. Komunisme telah ditolak oleh rakyat Soviet Union, manakala sistem Kapitalisme hari ini telah membawa kehancuran kepada sistem kewangan dunia sehingga membawa kemuflisan beberapa syarikat gergasi Amerika dan menimbulkan huru hara dalam sistem ekonomi dan kewangan global serta meningkatkan lagi kadar pengangguran dan kemiskinan masyarakat dunia.
  • Alam pemikiran dan pandangan Barat yang disaluti materialisme turut mengheret pemikir moralnya menghidupkan kembali konsep moral Epiqureanism. Konsep moral Epiqureanism ini adalah satu aliran yang ditegakan oleh Epiqurus yang dilahirkan di Somor pada 341 S.M. Aliran ini diwujudkan bagi membebaskan manusia dari ketakutan agama, yang mana ketakutan agama itulah yang menjadi penghalang untuk manusia memperolehi kebahagiaan dan kesenangan hidup (Mohammad hatta, 1980:144). Aliran moral Epiqurus ini juga menyarankan supaya berbuat baik sekadar yang tercapai oleh manusia dengan tujuan untuk mencari kesenangan hidup. Kewujudan kod moral secara Epiqurus ini sangat jelas dalam sistem ekonomi Kapitalis dan sistem politik yang berbentuk imperialisme (Abul Hasan Ali Nadwi:65). Melalui kod moral ini membenarkan individu dan masyarakat mencari kekayaan dan kemewahan harta benda tanpa melihat cara bagaimana ia diperolehi, sama ada secara haram atau tidak. Yang penting bagi mereka adalah nafsu ketamakan mereka dipenuhi. Dengan itu, berlakulah penindasan secara berleluasa terhadap golongan pekerja oleh golongan pemodal kapitalis demi untuk mendapatkan semaksima mungkin keuntungan. Begitu juga dalam konteks politik imperialisme di mana cara atau perbuatan dibenarkan asalkan ia mencapai matlamat yang dicita-citakan. Berlaku penindasan terhadap rakyat yang dijajah dan eksploitasi ekonomi oleh pihak penjajah. Idea ini mempunyai keselarasan dengan aliran politik Machievellism yang menekankan idea politik yang berasaskan kepada setiap perbuatan yang dilakukan oleh sesebuah negara adalah dibenarkan terutama di dalam menyangkut hubungan dengan negara luar (D.d.Runes, 1970:186). Salah satu konsep penting dalam kod moral Machevelli ialah the end justifies the means atau "matlamat menghalalkan cara". Melalui teori politik ini apa sahaja cara harus digunakan tanpa mengira sama ada perkara itu dicapai melalui penipuan atau menyalahi undang-undang. Kekuasaan politik bagi Machiavelli boleh dicapai tanpa mengira atau memperhitungkan nilai moral yang standard atau kirekteria etika. Baginya, undang-undang atau peraturan hendaklah mempunyai sifat seperti serigala dan singa di dalam menakutkan musuhnya (Shakian:1968:121-122).
  • Melalui kod moral Epiqurus dan pendekatan Machevelli inilah Barat menjajah negara-negara Islam terutamanya, yang menyaksikan berlakunya eksplotasi ekonomi dan memenuhi matlamat dominasi politik dan kepentingan ekonomi negara-negara Barat. Bagi mewajarkan tindakan penjajahan mereka, Barat mencanagkan idea "the white man burden" atau menjadi tanggungjawab orang putih menjajah negara-negara timur bagi mentamadunkan mereka, kerana Barat telah membuat generalisasi bahawa orang Islam adalah babarian, ganas dan ketinggalan.
  • Selain dari menterjemahkan kaod moral Epiqurus dan Macheavelli, Kapitalisme juga berpegang kepada falsafah Utilitarianism yang merumuskan konsep sebagai the greatest good of the greatest number iaitu "kebahagiaan terbanyak untuk bilangan terbanyak". Ahli falsafahnya seperti Dideroit dan Rousseau bersetuju bahawa utiliti dan kebahagiaan adalah satu-satunya kirekteria moraliti. Manusia boleh mencari berapa banyak sekalipun kelazatan dan kebahagiaan yang ia termampu tanpa halangan dari yang lain di dalam bahagian yang ia berhak mendapatkannya (Maryem Jamelah:8). Konsep moral ini membawa maksud bahawa nilai-nilai kebendaaan itu harus dibahagikan kepada semua anggota masyarakat dan dilarang berlaku pembolotan oleh segolongan kecil ke atas kekayaan masyarakat. Namun konsep ini tidak berlaku seperti yang diharapkan apabila melihat realiti yang berlaku di negara-negara kapitalis seperti Amerika di mana masih wujud jurang kelas/kaum dan pengelompokan atau pembolotan kekayaan material oleh segelintir masyarakat yang kaya raya.
  • Selain dari ahli falsafah barat yang meletakkan utiliti sebagai penentu moral, terdapat juga ahli falsafah Barat yang merumuskan penentu moral berdasarkan kepada penilaian masyarakat atau individu. David Hume umpamanya melihat moral sebagai satu perkara yang subjektif dan bergantung kepada rumusan yang dibuat oleh seseorang atau masyarakat. Apabila masyarakat melihat sesuatu perkara itu sebagai nilai yang standar maka itulah yang dikatakan moral, begitu juga ukuran melihat sesuatu yang immoral bergantung kepada penilaian individu atau masyarakat (Shakian, 1968:163) bukannya agama atau perspektif Tuhan.
  • Akhirnya, agama yang mengatur masyarakat Barat moden adalah materialisme yang menguasai hati, perasaan dan bertahta di dalam jiwa mereka. Sammuel Butter di dalam bukunya Philosophy For Our Times mengambarkan keadaan ini. Katanya, "Fikiran orang Inggeris sejak beberapa abad sentiasa dipengaruhi oleh ketamakan yang luar biasa terhadap harta dan kekayaan. Keiginan menguasai kekayaan adalah faktor utama dalam penghidupan dan pendorong terbesar untuk bekerja, kerana sudah jelas dengan kekayaan seseorang dapat menguasai kekuasaan dan banyaknya harta menjadi ukuran seseorang" (Abul Hasan An-Nadawi, 1986:180).

Wednesday, November 19, 2008

MENGENALI BEBERAPA TEORI PEMILIHAN KERJAYA

Teori Pemilihan Kerjaya

Terdapat pelbagai teori kerjaya yang telah dibangunkan yang menjadi asas pengkaji dalam kajian mereka terhadap bidang kerjaya. Antara teori tersebut ialah teori kerjaya Islam, teori pemilihan kerjaya yang menggunakan pendekatan struktur yang memberikan penekanan kepada proses yang terlibat dalam pemilihan kerjaya yang mempunyai struktur yang amat jelas seperti teori Tret dan Faktor, teori Holland, teori Anne Roe dan teori Psikonalitik Bordin (Sidek Mohd Noah, 2002). Manakala teori Super yang diasaskan oleh Donald E.Super pula lebih dikenali menggunakan pendekatan proses.

Teori Kerjaya Islam
Teori Kerjaya Islam ini telah cuba dibangunkan oleh Sidek Mohd Noah (Sidek Mohd Noah, 2002). Teori ini melihat kerjaya sebagai satu kepentingan material dalam aktiviti kehidupan manusia di muka bumi. Tanpa asas kerjaya yang mantap dan kukuh, mungkin keseimbangan antara fitrah semulajadi manusia sama ada dari segi jasmani dan rohani atau antara mental dan emosi akan terganggu. Allah disamping menyuruh manusia beribadah kepada-Nya dengan tekun dalam masa yang sama menyeru manusia berusaha mencari rezeki yang halal. Bekerjaya adalah sunnah para Rasul terdahulu tanpa mengira taraf pekerjaan tetapi yang penting ianya adalah pekerjaan yang halal. Bekerjaya dalam Islam adalah salah satu ibadah dan merupakan amal soleh dengan syarat pekerjaan itu tidak melibatkan perkara yang haram atau maksiat, ia dilakukan dengan niat yang suci mengandungi matlamat dan objektif yang diredai Allah, dilakukan dengan tekun dan cekap, dilakukan dengan mematuhi piawian syariah Islam dan tidak mengabaikan kewajiban ibadah khusus seperti solat dan lain-lain.
Dua elemen asas dalam kerjaya Islam yang tidak dipunyai oleh teori-teori kerjaya Barat ialah kemantapan rohani dan pengetahuan, kemahiran dan pengalaman. Kemantapan rohani dibentuk melalui cara niat yang baik, keazaman yang kuat, kesabaran yang tinggi, bertawakal kepada Allah dan istiqamah dalam pekerjaan. Elemen pengetahuan pula menuntut setiap individu yang bekerja mencari ilmu pengetahuan yang berkaitan kerana ilmu pengetahuan dikaitkan dengan darjat dan kualiti kerja seseorang. Islam menuntut supaya seseorang itu mengambil berat tentang kemahiran dan pengetahuan dalam bidang pengurusan agar kerja yang dilakukan itu dapat dilakukan dengan baik dan sistematik. Setelah memiliki pengetahuan, kemahiran dan pengalaman individu perlulah tahu tentang cara dan kaedah untuk melaksanakan pekerjaan itu. Dalam hal ini individu yang terlibat mestilah mempunyai strategi tertentu di samping kemahiran dalam bidang teknologi agar kerja yang dihasilkan itu berkualiti.
Mengenai faktor-faktor pemilihan kerjaya, pengkaji berpendapat Islam tidak menolak faktor-faktor yang telah dikemukakan oleh para pengkaji Barat. Faktor yang boleh diterima Islam ialah seperti faktor genetik, pendidikan, pembelajaran dan persekitaran. Apa yang tidak menjadi pertimbangan para pengkaji Barat ialah faktor agama. Jesteru itu, pemilihan kerjaya Islam meletakkan faktor agama sebagai penentu akhir perkembangan dan pemilihan kerjaya individu. Faktor agama menentukan sama ada sesuatu pekerjaan itu halal, haram dan syubhah. Disamping itu, teori kerjaya Islam memberi penekanan yang seimbang antara kejayaan dan kepuasan duniawi dan akhirat, bukan semata-mata kejayaan di dunia sahaja seperti mana yang ditekankan oleh teori kerjaya Barat.
Teori Tret Dan Faktor
Teori ini merupakan teori yang tertua tentang pemilihan kerjaya. Ia dikenali dengan berbagai nama, tetapi yang popular ialah teori Tret dan Faktor (Osipow, 1973). Teori ini cuba menerangkan proses pemilihan kerjaya dengan berasaskan teori perbezaan peribadi individu. Teori ini percaya setiap individu yang wujud di dunia ini adalah berbeza dan unik. Teori ini mengandaikan bahawa setiap individu mempunyai corak kemampuannya yang unik, tret-tret tertentu yang dapat diukur dengan tepat, konsisten dan selaras serta mempunyai hubungan dengan keperluan-keperluan asas dalam beberapa jenis pekerjaan. Teori ini bersifat kognatif dengan penggunannya dapat mempermudahkan proses pemilihan kerjaya terutama maklumat yang tepat tentang diri individu dapat diperolehi. Teori ini berasaskan jangkaan terhadap penilai bakat dan sikap individu serta keperluan-keperluan dalam sesuatu pekerjaan. Parson (dlm. Sidek Mohd Noah) mencadangkan bahawa pemilihan kerjaya yang baik perlu melibatkan tiga pekara iaitu kefahaman yang jelas tentang diri, pengetahuan tentang pekerjaan-pekerjaan dan taakulan yang tepat tentang hubungan antara kedua-dua fakta tersebut. Teori ini juga menegaskan bahawa tugas utama dalam proses membuat pemilihan kerjaya adalah untuk memadankan individu dengan sesuatu pekerjaan. Dengan cara ini, keperluan individu akan dipenuhi dan pencapaian kerja yang memuaskan akan terhasil.

Teori Holland.
Teori Pemilihan Kerjaya Holland merupakan hasil kajian Holland terhadap personaliti yang memfokus kepada tipologi dan banyak dipengaruhi oleh Tret dan Faktor. Teori ini dibentuk berasaskan andaian bahawa minat vokasional adalah satu daripada aspek personaliti dan oleh yang demikian deskripsi tentang minat individu juga menggambarkan personaliti seseorang. Tret-tret personaliti biasanya dikenal pasti melalui kecenderungan terhadap matapelajaran sekolah, aktiviti-aktiviti rekreasi, hobi dan kerja, sementara minat vokasional boleh digambarkan sebagai ekspresi personaliti (dalam Sidek Mohd Noah, 2002)
Teori Holland telah mengketegorikan individu kepada salah satu daripada enam kategori yang diberikan oleh Holland berdasarkan pengamatannya terhadap budaya masyarakat Amerika. Enam personaliti tersebut ialah Realistik (R), Investigatif (I), Artistik (A), Sosial (S), Enterprising (E) dan Conventional (C). Setiap jenis personaliti terbentuk hasil daripada interaksi antara pelbagai desakan kebudayaan dan personal termasuklah rakan sebaya, pewarisan biologi, keluarga, kelas sosial, budaya dan persekitaran fizikal daripada interaksi antara individu dengan faktor-faktor ini, individu akan menyukai aktiviti-aktiviti tertentu dan tidak kepada aktiviti-aktiviti yang lain. Seterusnya, aktiviti-aktiviti ini kian diminati dan minat ini mendorong kepada pembentukan kumpulan kecekapan tertentu.
Berdasarkan kepada enam kategori individu tersebut, Holland (Zunker, 1994, Osipow, 1973,
Sidek Mohd Noah, 2002) telah mencadangkan enam personaliti individu yang boleh dipadankan dengan pekerjaan tertentu, iaitu:

i. Realistik atau agresif- sesuai dengan kerja-kerja berat yang memerlukan kemahiran dan masculinity. Individu realistic biasanya akan memilih kerjaya yang akan membenarkan mereka mengekspresi segala ciri yang dimiliki oleh mereka. Kerjaya yang mereka pilih adalah seperti mekanik, juruteknik, tukang kayu dan lain-lain. Ciri-ciri yang dimiliki mereka ialah tidak sosial, akur, jujur, tulen, keras kepala, materialistic, keras hati, tidak menyendiri dan lain-lain.
ii. Investigatif atau intelektual - sesuai dengan pekerjaan yang lebih memerlukan pemikiran dari perbuatan seperti ahli kimia, doktor dan lain-lain. Individu investigative mempunyai ciri-ciri analitikal, berhati-hati, kritikal, kompleks, ingin tahu, rasional, menyisih diri, pendiam dan lain-lain.
iii. Artistik atau imaginative - artis, sama ada dalam bidang muzik atau seni. Individu artistic menyukai aktiviti-aktiviti yang kabur, bebas dan tidak sistematik yang memerlukan mereka memanipulasi bahan-bahan dan perkataan, disamping menghindari aktiviti-aktiviti yang eksplisit, sistematik dan berperaturan. Ciri-ciri yang mereka miliki ialah rumit, tunggang tebalik, emosional, ekspresif, idealistic, imaginative, bebas, intuitif dan lain-lain.
iv. Sosial - individu sosial akan memilih aktiviti-aktiviti yang berkaitan dengan memanipulasi orang lain seperti memberitahu, melatih, mendidik, memperkembang dan mengubati disamping menghindari aktiviti-aktiviti eksplisit, berstruktur dan aktiviti yang melibatkan bahan, peralatan dan mesin. Mereka mempunyai ciri-ciri seperti berpengaruh, berkerjasama, sabar, peramah, pemurah, suka menolong, idealistic, empati, baik hati dan lain-lain. Mereka meminati kerjaya seperti pendidik, ahli psikologi, pegawai kebajikan dan kaunselor.
v. Enterprising atau extrovert - individu enterprising menyukai aktiviti-aktiviti memanipulasi orang lain seperti mengarah, membujuk dan memimpin untuk mencapai matlamat organisasi dan keuntungan ekonomi disamping menghindari aktiviti-aktiviti pemerhatian, simbolik dan sistematik. Mereka mempunyai ciri-ciri seperti sukakan pencapaian, suka mengembara, mudah bersetuju, bercita-cita tinggi, angkuh, bertenaga, suka menunjuk, menggembirakan, berusaha, yakin diri dan lain-lain. Kerjaya yang mereka pilih ialah seperti ahli politik, pengurus, eksekutif dan perniaga.
vi. Conventional atau praktikal - individu conventional memiliki minat, kecekapan, persepsi diri dan mempunyai ciri-ciri seperti berhati-hati, akur, teliti, defensif, cekap, sukar dilentur, memendam rasa, tabah hati, praktikal, cermat dan lain-lain. Mereka memilih kerjaya seperti kerani, setiausaha atau operator.

Teori Holland telah memberi sumbangan dan telah diaplikasikan dengan meluas dalam pelbagai bidang seperti membantu dalam pemilihan kerjaya, penyelidikan dalam sains sosial, pendidikan, perniagaan dan perindustrian. Alat-alat ukuran untuk mengukur jenis personaliti serta aspek-aspek lain telah dirangka dan diperkenalkan seperti Vocational Preference Inventory (VPI), Self-Directed Search (SDS), Vocational Exploration and Insight Kit (VEIK) dan My Vocational Situation Inventory (MVS) (Sidek Mohd Noah, 2002).

Teori Super
Teori ini lebih mementingkan konsep kendiri dalam menentukan arah tuju individu dalam bidang pekerjaan. Menurut Super (Isaacson & Brown, 1993), konsep kendiri ini berkembang melalui pertumbuhan fizikal dan mental, pemerhatian terhadap pekerjaan, hubungan dengan orang dewasa yang bekerja, persekitaran dan pengalaman. Dimensi-dimensi ini mewujudkan perbezaan dan persamaan antara individu dan dapat membantu seseorang memilih kerjaya yang sesuai. Selain itu, Super turut menjelaskan bahawa dalam perkembangan kerjaya, individu mengambil kira faktor-faktor seperti keperluannya, kebijaksanaan, minat, nilai, sikap, keluarga, rakan sebaya, masyarakat, ekonomi negara, pasaran buruh dan sekolah.
Dalam pemilihan kerjaya ini, Super (dlm. Ishamumudin Hj. Ismail, 1997) telah menekankan wujudnya beberapa peringkat perkembangan kerjaya seperti peringkat perkembangan, penerokaan, pemantapan, persaraan dan peringkat menurun. Peringkat perkembangan menjelaskan mengenai pembentukan konsep kendiri oleh seseorang individu dengan mengenal pasti orang-orang yang signifikan dalam keluarga dan sekolah. Mereka pada peringkat ini akan menonjolkan minat dan kebolehan dengan menceburi dirinya dalam aktiviti-aktiviti sosial di sekolah atau di rumah. Super telah membahagikan peringkat ini kepada tiga bahagian, iaitu:
a. Bahagian fantasi - 4 hingga 10 tahun
b. Bahagian minat - 11 hingga 12 tahun
c. Bahagian kebolehan - 13 hingga 14 tahun

Peringkat penerokaan pula adalah peringkat di mana individu itu berada dalam lingkungan 15 hingga 24 tahun. Dalam peringkat ini, Super membahagikannya kepada tiga bahagian:
Bahagian tidak tetap - 15 hingga 17 tahun
Bahagian peralihan - 18 hingga 21 tahun
Bahagian percubaan - 22 hingga 24 tahun

Dalam peringkat ini, peranan yang dimainkan oleh pihak keluarga dan sekolah adalah amat penting. Di peringkat ini, individu akan cuba-cuba untuk bekerja secara sambilan untuk menerokai dunia pekerjaan yang sebenar. Ketika ini jugalah individu mencari kerjaya yang sesuai dan yang mereka minati.

e. Teori Krumboltz, Mitchell dan Gelatt
Teori ini lebih cenderung kepada pengaruh kehidupan terhadap pemilihan kerjaya. Teori ini dikemukan oleh Krumboltz, Mitchell dan Gelatt pada tahun 1975 dan diperbaharu pada tahun 1995 oleh Krumboltz dan Mitchell sahaja (Zunker, 1986). Teori ini menjelaskan terdapat empat faktor dalam proses pemilihan kerjaya iaitu:
a. pengaruh baka dan kebolehan individu
b. persekitaran
c. pengalaman belajar
d. kemahiran menjalankan tugas.
Pengaruh baka dan kebolehan individu merupakan sifat yang diwarisi yang mungkin membataskan peluang pekerjaan individu. Pengaruh persekitaran dan peristiwa dilihat sebagai faktor yang selalunya di luar kawalan individu. Seperti banjir dan bencana alam memberi kesan kepada kondisi ekonomi yang memberi kesan kepada kerjaya. Pengalaman belajar meliputi alat-alat pengalaman dalam belajar dan yang mempunyai hubungan dengan pengalaman berlajar. Kemahiran dalam menjalankan tugas meliputi satu bentuk kemahiran individu yang telah dibangunkan seperti kemahiran menyelesaikan masalah, tabiat kerja, set minda, respon emosi dan kognatif. Faktor-faktor ini mampu membantu individu mengenali diri sendiri dengan lebih mendalam, mengenalpasti kemahiran sendiri dan menetapkan kebolehan individu dalam carrer-entry, contohnya dalam memilih pekerjaan dan memilih pusat pengajian atau latihan yang bersesuaian.

f. Teori Anne Roe
Teori ini telah diperkenalkan oleh Anne Roe yang merupakan seorang yang terlatih sebagai ahli psikologi klinikal. Beliau kemudiannya menceburi bidang pembangunan kerjaya melalui penyelidikan yang dilakukannya (Osipow, 1973). Teori Roe mengintergrasikan teori personaliti dengan klasifikasi pekerjaan. Teori ini menumpukan kepada dua bahagian iaitu personaliti dan klasifikasi pekerjaan bertujuan untuk melihat hubungan semua bidang pekerjaan dengan latar belakang keluarga dan pengalaman layanan ibu bapa semasa kanak-kanak. Menurut Roe (Zunker, 1986), pengalaman awal kanak-kanak di rumah bersama ibu bapa merupakan asas kepada pembentukan personaliti dan sikap individu terhadap pemilihan termasuklah pemilihan kerjaya. Kanak-kanak menjadikan peranan dan tingkah laku ibu bapa sebagai model peranan dan tauladan. Teori pemilihan kerjaya Roe menyenaraikan tiga faktor yang mempengaruhi pemilihan kerjaya individu. Faktor-faktor tersebut ialah latarbelakang genetik, pengaruh tenaga psikik serta pengaruh genetik dan hieraki keperluan individu (Sidek Mohd Noah, 2002).
Menurut Roe (dlm. Sidek Mohd Noah, 2002, Osipow, 1973), faktor latar belakang genetik mempengaruhi minat, kecerdasan, sikap dan personaliti individu yang akhirnya akan mempengaruhi pemilihan kerjaya seseorang. Selain itu, ia turut mempengaruhi sifat fizikal individu seperti ketinggian, kecantikan dan kecacatan individu. Individu yang rabun warna sudah tentu tidak sesuai untuk menjadi ahli kimia.
Manakala faktor pengaruh tenaga psikik pula merupakan perkembangan keupayaan khas seseorang individu ditentukan oleh ke arah mana tenaga psikik diperkembangkan di luar kawalan atau tanpa sedar. Arah perkembangan ini pula terlebih dahulu ditentukan oleh bentuk kepuasan dan kekecewaan yang dialami oleh individu pada zaman kanak-kanak. Pada peringkat kanak-kanak, keperluan yang paling asas ialah keperluan untuk rasa dimiliki dan ini akan kekal sebagai elemen-elemen tidak disedari oleh individu tersebut. Keperluan tidak sedar ini akan membentuk tenaga psikik dan seterusnya akan mempengaruhi bidang kerjaya individu.
Pengaruh faktor genetik dan perkembangan hieraraki keperluan mempengaruhi pemilihan kerjaya individu. Antara keperluan utama yang dikenal pasti oleh Maslow ialah keperluan fasiologikal, keselamatan, kasih sayang, penghargaan kendiri dan kesempurnaan kendiri. Apabila keperluan asas telah dipenuhi, keperluan yang lebih tinggi terbentuk dan keperluan ini akan terus meningkat sehingga mencapai keperluan yang paling tinggi iaitu kesempurnaan kendiri. Keperluan yang kuat untuk memenuhi sesuatu keperluan merupakan sumber motivasi yang sangat kuat yang akan menggerakkan individu.
Roe (Zunker, 1986) telah mengklasifikasikan kerja kepada dua kategori utama iaitu person oriented dan non-person oriented. Pekerjaan yang bersifat person oriented adalah seperti perkhidmatan, hubungan perniagaan, pengurusan (pengurusan dalam kerajaan, industri, perniagaan), budaya secara umum (mengajar, menteri, wartawan), keseniaan dan persembahan. Manakala pekerjaan yang bersifat non-person oriented pula ialah pekerjaan yang berkaitan teknologi, kerja-kerja luar (pertanian, perhutanan, perlombongan) dan sains. Pemilihan kerjaya tersebut mengikut Roe ditentukan oleh tahap keupayaan individu dan laterbelakang sosio-ekonomi. Kemuncak kepada hubungan antara anak dan ibubapanya merupakan faktor pengerak utama keinginan minat dan sikap yang kemudiannya mengrefleksikan pemilihan kerjaya seseorang.

Thursday, November 13, 2008

Materialisme

Menurut kamus Oxford Advanced Learner’s, materialisme bererti teori-teori atau kepercayaan bahawa material sahaja yang wujud. Manakala menurut Encyllopedia Britanica (hal. 1056), materialisme dari sudut falsafah bererti pandangan bahawa semua fakta atau hakikat termasuk hakikat yang berkaitan dengan pemikiran manusia, kecenderungan dan sebab akibat sejarah manusia adalah semuanya bergantung kepada proses fizikal atau benda. J.J.C Smart menyatakan materialisme adalah satu teori yang menganggap bahawa tiada sesuatupun yang berlaku di dunia ini melainkan seluruhnya ditentukan oleh fizik (benda). Beliau lebih ekstrim lagi menolak di dalam alam ini wujudnya apa yang dipanggil non-fizikal (metafizik) dan undang-undang non-fizikal (Robert Paul, 1976:288).
Perkembangan Materialisme dari sudut falsafah sudah wujud pada zaman Yunani lagi. Ahli falsafah Yunani yang mengembangkan materialism ialah Democritus dari Abdera yang hidup sekitar tahun 460 S.M hingga 360 S.M. Beliau dianggap sebagai Bapa Materialisme oleh William A.Shakian (1968:17). Bagaimanapun mengikut pengkaji falsafah, kebanyakan ahli falsafah Yunani sebelum Socrates, Plato dan Aristotle adalah terdiri daripada mereka yang materialis kerana mereka berpendapat sebab sesuatu benda itu mestilah sejenis dengan hakikat atau essensi benda itu sendiri. Oleh kerana itu, hanya material atau benda sahaja satu-satunya yang wujud, tiada metafizik atau Tuhan yang menjadikan segala sesuatu yang terdapat dalam alam ini. Ahli Falsafah Yunani bernama Thales menyebutkan bahawa air adalah asal segala sesuatu yang wujud di dunia ini. Eximendes anak murid Thales pula berpendapat bahawa asal segala sesuatu adalah udara, manakala Herecalitos merujukan segala sesuatu itu daripada api. Leucippus pula berpendapat yang wujud itu bukannya zat yang tunggal tetapi terdiri daripada berbagai-bagai elemen yang diistilahkannya sebagai atom-atom yang wujud tetapi tidak dapat dilihat. Beliau dalam menerangkan sesuatu kejadian lebih merujukan kepada gerakan atom-atom yang menurutnya merupakan sebab sebenar sesuatu kejadian. Sehinggakan jiwa baginya adalah dalam bentuk atom benda, yang sangat kecil, terlalu halus, sangat lembut dan terlalu aktif. Democritus dari Abdera telah melanjutkan pandangan Leucippus dengan berpendapat bahawa kewujudan atau alam ini mengandungi banyak zarah-zarah atom yang sangat kecil, yang tidak boleh dilihat atau dirasa dan mempunyai saiz-saiz tertentu. Ia tidak boleh dipecah-pecahkan lagi. Setiap atom tidak dijadikan, tidak musnah dan tidak berubah serta mempunyai jumlah yang tidak terbilang. Ia boleh bergerak-gerak dan hasil dari gerakannya itu berhubung dengan atom-atom yang lain dengan membentuk bentuk yang berbagai-bagai. Hasilnya terjadilah kejadian benda-benda lain. Jika ia diceraikan maka benda itu akan binasa.
Faham Materialism yang dikembang dan dianuti oleh ahli falsafah Yunani ini kemudiannya telah mempengaruhi perkembangan falsafah dan tamadun Barat. Ahli falsafah Barat yang pertama menganut materialism ialah Thomes Hobbes (1588-1679M). Karya pertamnya ialah The Leviathan. Melalui karya ini beliau cuba mengkritik dengan tegas institusi gereja. Beliau berpendapat, gereja hendaklah berada di bawah kekuasaan Negara. Raja adalah penentu agama Negara. Beliau pernah menjadi pembimbing kepada Raja Charles ii di Perancis, tetapi oleh kerana beliau terkenal sebagai seorang atheis dan freethinker menyebabkan kedudukannya di Perancis tidak setabil lalu kembali ke England dengan mengabiskan masa menulis buku-buku dan gembira dengan reputasi sebagai Bapa golongan atheis. Beliau berpendapat yang wujud adalah benda dan setiap yang berubah atau berlakunya perubahan adalah disebabkan gerakan. Mental atau roh adalah dihasilkan oleh benda di mana ia akan binasa sekiaranya asas benda itu binasa. Fahaman materialism yang dianutinya membawanya menerima agama jika ia bersifat praktikal dan menolak teologi sebagai ilmu tuhan. Hobbes juga berpendapat bahawa manusia adalah sama seperti haiwan di mana tubuh terjadi hasil gerakan, keinginannya adalah berupa kekuatan fizikal. Oleh kerana nature manusia adalah sama seperti haiwan di dalam membunuh dan dibunuh, di mana yang kuat akan mengatasi yang lemah mengikut undang-undang semula jadi. Oleh itu, apa saja yang bersesuaian dengan undang-undang semulajadi (nature law) adalah dianggap moral. Pandangan ini membawa Hobbes berpendapat bahawa manusia itu secara semulajadinya bersifat mementingkan diri sendiri dan egoistic dan tidak lebih dari itu. Menurutnya, manusia hanya mengasihi dirinya sendiri, dia hanya mengambil tahu tentang orang lain jika tuannya memberikan kepadanya kesenangan atau mengikut kemahuannya. Sifat egoistic yang terdapat dalam diri manusia di bawa oleh Hobbes ke dalam teori politiknya. Beliau berpendapat bahawa kerajaan itu adalah satu kontrak, dan dia hendaklah memaksa manusia memasuki kontrak tersebut. Alasannya kerana manusia itu ada sifat ego. Pelaksanaan politik oleh kerajaan merupakan suatu permainan ke atas kuasa ego yang terkumpul itu. Hobbes membangunkan teori tentang social contract yang mempengaruhi beberapa ahli falsafah politik zaman moden seperti Immanuel Kant dan lain-lain. Teori politik Hobbes adalah pengaruh dari pemikiran materialismenya yang cenderung kepada pemerintahan dictator, mementingkan diri sendiri dan hanya mengambil tahu keadaan orang lain jika hal itu boleh mendatangkan keuntungan kepada dirinya.
Turut menganut fahaman materilisme ialah Isaac Newton. Beliau dikelompokan sebagai ahli falsafah yang menggunakan metode saintifik. Newton dilahirkan pada tahun kematian Galileo Galilei . Beliau membangunkan falsafahnya dengan menyatukan penerangan yang berbentuk matematik dengan mechanical pada data-data yang boleh didapati dalam pengalaman setiap hari. Beliau menggunakan metode analitik (mengeluarkan kesimpulan daripada uji kaji dan penyelidikan) sebelum menggunakan metode sintesis (meramalkan sesuatu fenomena yang akan berlaku dengan diberi sebab-sebabnya). Newton mengambil secara umum idea-idea ahli falsafah materialism Yunani iaitu Epiqurus. Epiqurus berpendapat, dunia material adalah terdiri daripada zarah-zarah yang bergerak di dalam ruang kosong. Menurutnya lagi, pergerakan matahari yang abadi melintasi langit daripada timu ke barat. Matahari itu bukannya tuhan tetapi ianya adalah semata-mata himpunan atom-atom. Matahari itu mungkin juga mengelilingi bumi dan mungkin juga berpecah-pecah dan atomnya terpisah-pisah pada setiap malam, jadi dengan sebab itu ia adalah matahari baru yang dapat kita lihat pada waktu pagi pada esok harinya. Newton dari satu sudut cuba menerangkan bagaimana system solar berfungsi secara mechine di dalam bentuk gravity dan kekuatan mechine (Maurice Cornfort, 1972:33). Penemuan yang dibuat oleh Newton ini menyebabkan ia terkenal sebagai pengasas teori gravity hingga ke hari ini.
Ahli sains Barat yang menganut faham materialism cuba menerangkan system alam termasuk manusia dari perspektif mechanism atau bersifat benda. Mereka juga cuba untuk memasukan manusia ke dalam system mechanistic seperti yang dibuat oleh Harvey seorang ahli biologi. Beliau cuba memperlihatkan mechanism di dalam system peredaran darah manusia. Beliau menyatakan bahawa jantung itu seperti pam yang mengepam darah keluar dari jantung melalui saluran arteri dan kemudian darah itu mengalir balik melalui saluran pembuluh darah. Kebanyakan golongan mechanistic yang radikal menyatakan manusia ini bukan hanya merupakan satu proses fizikal tetapi diri manusia itu adalah mesin. Umpamanya, Rene Descartes, ahli falsafah Perancis abad ke 17M, telah menyatakan bahawa semua haiwan adalah mesin yang lengkap disebut automata, tetapi manusia berbeza dengan haiwan kerana ia mempunyai jiwa. Manakala pada abad ke 18M, Lamettrie yang merupakan pengikut Descartes menulis buku man and mechine dengan radikal menyebutkan bahawa manusia adalah sebuah mesin yang kompleks.
Pentakrifan seperti yang dikemukan oleh ahli falsafah dan sains Barat memperlihatkan manusia dan segala aktivitinya seolah-olah berdiri sendiri, bergerak dan hidup seperti mesin yang tidak ada ruang peranan Tuhan menentu, mengatur dan mengarah kehidupan manusia. Begitu juga dengan kejadian dan fenomena alam, semuanya berlaku akibat hukum benda atau sebab-akibat dan bukannya hasil dari perencanaan kebijaksanaan Tuhan.
Pada abad ke 18 dan 19M, materialism memasuki fasal yang lebih radikal bahkan mempunyai pengaruh yang besar dalam perkembangan ilmu, sains dan tamadun Barat moden. Kelahiran teori evolusi yang dikembangkan oleh Charles Robert Darwin (1809-1882M), seorang ahli biologi British telah mempengaruhi beberapa pemikiran falsafah Barat seperti Herbert Spencer (teorinya mengenai evolusi social), Hegel (evolusi kosmik) dan Friedrich Nietzsche yang menyesuaikan teori evolusi Darwin dengan etika. Bahkan Karl Marx telah mengambil idea-idea Darwin dalam falsafahnya mengenai sosio-politik. Karl Marx dalam suratnya kepada Engel telah menyatakan bahawa karya Darwin amat penting baginya dan dijadikan asas dalam pemikirannya mengenai pertentangan kelas dalam sejarah (Raymond William, 1980:93). Teori evolusi Darwin bertunjangkan kepada konsep strunggle for fittes, strunggle for survival dan strunggle for existence dimanifestasikan oleh Karl Marx dalam teorinya mengenai sejarah di mana sejarah mengikut Marx adalah ditentukan oleh pertentangan kelas di antara golongan berjouis dengan golongan pekerja. Teori yang dibangunkan oleh Karl Marx ini dikenali sebagai historical materialism. Teori evolusi Darwin adalah tunjang kepada sains Barat moden dan tamadun Barat hari ini. Menolak teori ini bermakna meruntuhkan asas sains barat. Oleh kerana itu, barat mempertahankan teori ini walaupun banyak kritikan dilemparkan kepada teori ini. Teori ini adalah symbol penolakan barat terhadap penerangan agama mengenai kejadian makhluk di alam ini yang tidak dianggap saintifik.
Teori evolusi Darwin mengajarkan bahawa semua makhluk yang wujud di alam ini dipengaruhi oleh berbagai-bagai proses alamiah, berevolusi dan berkembang dengan sangat sederhana menjadi beberapa jenis makhluk baru yang kompleks. Makhluk baru ini berevolusi juga menjadi jenis-jenis baru yang bertambah kompleks lagi dan kemudian dalam jangka waktu beratus-ratus tahun terjadi jenis-jenis makhluk yang paling kompleks seperti kera dan akhirnya menjadi manusia (Sulaiman Nordin, 1981:33). Hipotesis yang dibuat oleh Darwin, sekaligus memperlihatkan penafian yang mutlak konsep penciptaan manusia dan makhluk seluruhnya oleh Tuhan sama ada dari perspektif Islam atau agama-agama lain. Teori evolusi Darwin merupakan kemuncak daripada pandangan materialisme tentang metafizik. Menurut Nasr (1968:74), teori evolusi ini telah memberikan manusia satu formula untuk membolehkannya menerangkan segala apa sahaja, dari paras yang paling rendah tanpa merujuk kepada akibat yang lebih tinggi, dengan itu ia telah berjaya menumpukan segala cabang ilmu kepada materialisme. Lebih-lebih lagi Darwin sendiri telah menyifatkan dirinya sebagai seorang agnostic iaitu menafikan adanya wahyu Ilahi dan kewujudan Tuhan. Syed Hosein Nasr menganggap teori evolusi Darwin merupakan satu isme yang amat merbahaya kepada umat Islam. Teori ini dari aspek metafizik adalah satu yang amat mustahil dan dari segi logikal sebagai sesuatu yang sukar untuk difahami (Nasr, 1975:138-139).
Karl Marx yang pemikirannya juga dipengaruhi oleh Darwin dan Ludwing Feuerbach (ahli falsafah Jerman) berpendapat bahawa hanya benda atau material sahaja yang wujud manakala tuhan baginya adalah tidak wujud (Feiblemen, 1975:165). Pemikiran materialisme Karl Marx adalah kemuncak aliran materialisme yang muncul sebelum ini. Ia bukan sahaja menjadikan material sebagai kayu ukur dalam sesuatu perkara malahan lebih dari itu menafikan terus Tuhan dalam kehidupan manusia. Kalau kita meninjau kembali aliran materialisme yang dibangunkan oleh Hobbes, walaupun beliau digelar sebagai atheis tetapi ia masih mengakui kewujudan Tuhan cuma naturenya yang tidak dapat diselidiki. Pemikiran materialisme Karl Marx adalah bercorak dailektikal berbanding aliran sebelumnya yang bersifat mechanistik. Engel, Marx dan Lenin semuanya menentang pandangan mechanistik tentang dunia dengan alasan bukan semua gerakan bersifat mechanistik dan bergantung semata-mata kepada perubahan tempat atau kedudukan (Tatarkiewwics, 1973:104). Falsafah materialisme yang dibangunkan oleh Karl Marx telah dianuti oleh berjuta-juta manusia yang kemudiannya dikenali sebagai Komunisme yang dikembangkan oleh Lenin pada abad ke 20M.
Falsafah materialisme Marx melihat tujuan penting dan pokok dalam kehidupan manusia ialah keperluan material dalam kehidupan. Sesuatu peribadi itu akhirnya ditentukan oleh mode of production atau ragam pengeluaran sama mode itu adalah feudalisme, kapitalisme, sosialisme atau komunisme. Mode of production merupakan cara di mana manusia menghasil dan mengubah matlamat hidup mereka. Matlamat hidup itu ialah seperti makanan, pakaian dan rumah. Dengan itu, sebelum manusia membuat sesuatu perkara, mereka seharusnya memenuhi keperluan hidup mereka seperti yang disebutkan (Maurice Cornforth:35). Marx juga menyimpulkan bahawa ekonomilah yang menentukan kewujudan sosial, politik, pemikiran dan sebagainya dalam kehidupan manusia. Menurut Ali Shariati dengan menjadikan mode of production sebagai penentu kehidupan dan aktiviti manusia, ini bererti menjadikan manusia tidak lebih dari sejumlah wang dan kemanusiaan bertukar menjadi produksi yang dihasilkan oleh mode of material production (Ali Shariati, 1980:35). Marx juga mengambil prinsip triangle Hegel (iaitu theses, anti-theses dan synthese) dalam membuat pentafsiran mengenai sejarah manusia secara materialisme dengan pandangannya bahawa Komunisme sesuatu yang tidak dapat dielakkan. Marx menafsirkan sejarah sebagai pertentangan kelas iaitu Kapitalisme (theses), kediktatoran proletar (anti-these) dan Komunisme (syntheses).
Ringkasnya, falsafah materialisme Marxisme adalah falsafah mulhid yang menentang agama dan tidak mengakui kewujudan Tuhan. Marx sendiri mengakui beliau membenci Tuhan (Ali Shariati, 1980:54). Marx melihat agama sebagai satu perkara yang hanya dicipta oleh manusia. Marx juga melihat agama sebagai satu ilusioner dan menjadi candu bagi rakyat. Marx melalui manifestor of the communis party menyebutkan bahawa matlamat komunisme adalah untuk menghapuskan kebenaran yang abadi, menghapuskan seluruh agama dan moral, seterusnya membina satu asas baru yang berlainan sekali dengan pengalaman sejarah yang telah berlalu (On Historical Materialisme:101).
Kesimpulannya, falsafah materialisme akan membawa implikasi ke arah kehancuran sistem masyarakat, moral dan kepercayaan agama. Ia membawa manusia semakin jauh dari agama dan Tuhan, menolak metafizik dan hanya bergantung kepada kuasa benda semata-mata dalam semua perkara. Oleh kerana itu, umat Islam seharusnya memahami sejarah perkembangan sains, falsafah dan tamadun Barat moden yang amat pekat dengan materialisme, sekularisme dan agnositik dan tidak menelan bulat-bulat apa yang datang dari barat kerana ia boleh menghancurkan umat Islam dan terkandung racun yang amat berbisa.

Friday, November 7, 2008

Yoga bercanggah dengan Islam?

Tulisan Dr. Fatah Haron Ibrahim (seorang pengkaji ajaran sesat dari Fakulti Pengajian Islam, UKM) dalam Utusan Malaysia, Jumaat 7 November 2008 bertajuk “Yoga bercanggah dengan Islam?" menarik perhatian saya. Dalam rencana itu, beliau menyebutkan “secara tidak langsung dan tanpa disedari senaman Yoga ini mendorong orang Islam bakal murtad menganut wahdatul al-wujud Hindu. Agama Kristian ada bersefahaman dengan Hindu dalam masalah amalan senaman Yoga. Islam tidak”. Yoga menurut analisis beliau mengajarkan tentang mystical union atau wahdatul wujud atau penyatuan roh individu dengan Tuhan atau penyatuan antara Atma dengan Brahma (Dewa pencipta mengikut Hindu) yang dapat dilakukan melalui amalan meditasi dan mengikut disiplin seperti yang diajarkan oleh Yoga. Dalam ajaran Hinduisme kehidupan di dunia ini merupakan satu kesengsaraan kerana seseorang itu akan menghadapi kelahiran semula yang berulang-ulang selagi mana mereka tidak mencapai tahap Nirvana. Lingkaran kelahiran semula dinamakan Samsara. Oleh sebab kehidupan ini sebagai satu kesangsaraan, maka penganut-penganut Hindu berharap akan dapat terlepas daripada rantian kelahiran semula. Kebebasan dari rantian kelahiran semula dinamakan sebagai Mokhsa. Mokhsa ialah keadaan yang dicapai oleh manusia apabila ia mengetahui tentang jiwanya sendiri. Mokhsa tercapai apabila terlepasnya Atman (essensi Brahman yang wujud dalam setiap individu) dari tubuh, dengan itu ia akan dapat bersatu dengan Brahman.

Rencana yang ditulis oleh Dr. Fatah tersebut bagi orang biasa memang sukar untuk memahaminya. Apa tah lagi beliau membicarakan bersama faham Wahdatul Wujud yang menjadi isu kontraversi dalam sejarah perkembangan tasawwuf Islam. Fahaman ini dikaitkan dengan Ibn Arabiyy dan al-Hallaj, walaupun ada kajian Ulamak menafikan Ibn Arabiy menganut fahaman Wahdatul Wujud. Hal ini disebutkan oleh Prof. Dr. Su’ad al-Hakim bahawa fahaman Wahdatul Wujud yang disandarkan kepada Ibn Arabiy sebenarnya bukanlah berasal dari beliau. Yang menggembar gemburkan fahaman ini ialah para pengkaji pemikiran beliau yang menyenaraikan Ibn Arabiy sebagai salah seorang dari kalangan yang menganut faham tersebut. Ibn Arabiy tidak pernah menggunakan istilah tersebut. Beliau menggunakan istilah al-Wujud al-Haqq iaitu hanya Allah sahaja wujud yang hakiki. Yang lain hanyalah wujud khayali atau wujud makhluk hanyalah bayangan kepada al-Wujud al-Haqq. Ada yang berpendapat Ibn Taymiyyah adalah orang yang pertama mempopularkan istilah ini dalam risalah-risalahnya untuk menghentam golongan tasawwuf (Sulaiman Ibrahim, 2004).
Faham Wahdatul Wujud ini mengikut setengah ulamak adalah pengaruh dari ajaran bukan Islam. Dengan sebab itu, di India telah lahir beberapa ulamak melakukan tajdid iaitu membersihkan aqidah umat Islam dari ajaran khurafat dan bidah. Antara ulama yang terkenal melakukan tajdid ialah Imam Ahmad bin Abdur Rahim yang lebih dikenali sebagai Syah Waliyyullah Ad-Dahlawi (1703-1763 M). Beliau lahir empat tahun selepas kematian Aurangzeb di pinggiran kota Delhi. Beliau telah mendedahkan kemungkaran-kemungkaran, elemen-elemen kemulhidan yang bercampuraduk dan mengotorkan kepercayaan, moral, pemikiran, ilmu pengetahuan, tamadun dan pemikiran politik umat Islam. Permasalahan tersebut dari analisis beliau berpunca dari dua perkara pokok, iaitu pemindahan kuasa politik daripada kekhalifahan kepada sistem monarki dan kelenyapan semangat jihad dan dominasi taqlid ke atas pemikiran umat Islam. Rasa sedih Shah Waliyullah telah dizahirkan melalui karya-karyanya seperti Izalatul Khafa’, Hujjatullah al-Balighah, al-Budur Al-Bazi’ah, Al-Musawwa dan Al-Musaffa. Beliau telah memaparkan penyelewengan-penyelewengan yang dilakukan oleh umat Islam, antaranya; cara berfikir yang sesat akibat meresapnya ilmu pengetahuan Yunani, penyembahan terhadap intuisi (terlalu mementingkan tafsiran berbentuk batin) yang menjadi amalan para sufi, termasuk kiasan-kiasan sufi, membuat tafsiran sendiri terhadap maksud ayat-ayat al-Qur’an, melakukan amalan khurafat seperti membuat sambutan khusus setiap 10 Muharam, tidak mengeluarkan zakat, menjadikan kubur orang-orang suci sebagai tempat pemujaan (lihat S.Abul A’la Maududi, 1988).

Tuesday, November 4, 2008

Allah Yang Maha Suci

Tuhan di dalam Islam bersifat mutlak transenden atau Maha Suci. Agama Yahudi dan Kristian walaupun berasal dari tradisi 'Semit', telah melakukan kesalahfahaman mengenai sifat transendensi (kesucian) Tuhan yang tidak boleh diampunkan seperti memberikan sifat manusia kepada Tuhan (agama Yahudi), Tuhan yang ramai dan konsep tiga tuhan atau triniti (agama Kristian). Kesalahfahaman tersebut berlaku bukan semasa agama itu diturunkan, tetapi dalam sejarah perkembangan agama-agama tersebut, melalui teks-teks agama yang mereka terima sebagai kitab dan ungkapan atau petikan-petikan yang berkaitan dengan konsep kepercayaan yang mereka ajarkan kepada manusia.

Berdasarkan kepada keterangan yang diambil dari kitab Taurat orang-orang Yahudi yang telah diselewengkan, agama Yahudi apabila membincangkan Tuhan mereka, mereka telah menggunakan dalam bentuk plural atau jamak kepada tuhan "Elohim" mereka. Mereka mengatakan bahawa "Elohim" telah mengahwini puteri- puteri manusia (Genesis 6:2-4), Yaacob dan isterinya telah mencuri 'tuhan-tuhan' Laban kerana mereka memuja tuhan-tuhan tersebut (Genesis: 31:32), Tuhan adalah roh suci yang dijumpai oleh Yaacob secara berdepan dan telah bergelut dengan tuhan-tuhan tersebut dan ia hampir menggalahkan mereka (Genesis 33: 24-30), Tuhan adalah bapa kepada Raja Yahudi (Psalms 2:7; 89-26). Yahudi telah mengikat Tuhan kepada bangsanya sendiri, supaya menjadikan bangsa Yahudi sebagai bangsa pilihan Tuhan atau anak emasnya walaupun mereka bertindak bertentangan dengan moral, keras kepala dan degil (Deuteronomy 9: 5-6). Berdasarkan kepada keterangan ini, membuktikan Tuhan dalam pengertian yang diberikan oleh Yahudi bukanlah Tuhan yang transenden atau suci kerana ia telah merendahkan martabatnya sebagai Tuhan (al-Faruqi, 1992:21).


Agama Kristian juga telah melakukan perlanggaran yang besar terhadap sifat transendensi Tuhan. Kristian telah memperluaskan konsep non-transenden atau ketidaksucian Tuhan melalui dogma "kebapaan Tuhan", kesatuan subtansi Tuhan dengan Isa. Dogma ini bukanlah warisan Yahudi kepada agama Kristian, tetapi kesan atau berpunca dari 'agama-agama misteri' (lihat al-Faruqi, 1985:27-30). Ahli teologi Kristian seperti Augustine dan Tertullian telah menyandarkan konsep kejamakan Tuhan ( Genesis 1:2), yang menyebutkan: "Let 'us' create man according to 'our' image" (marilah 'kita' ciptakan manusia sesuai dengan imej 'kita'). Perkataan 'us' dan 'our' dalam ayat tersebut ditujukan sebagai bukti wujudnya tiga oknum (tuhan Bapa, Jesus dan ruh suci) dalam diri Tuhan. Walaupun begitu, orang-orang Kristian menurut al-Faruqi menyakini tentang konsep trensenden Tuhan. Namun bahan yang mereka gunakan untuk mengungkapkan trensenden Tuhan adalah penuh dengan kecelaruan. Perkara ini dapat dilihat ketika mereka membicarakan Jesus, mereka mensifatkannya sebagai manusia, yang boleh mengalami kesakitan semasa menghadapi mati. Orang-orang Kristian tidak pernah menyatakan pendapat mereka secara konsisten mengenai kemanusiaan atau ketuhanan Jesus. Setiap orang Kristian akan terpaksa mengaku bahawa Tuhannya adalah trensenden dan immanen (lawan kepada trensenden/ tidak suci/ menyerupai makhluk) sekaligus, tetapi pernyataan tentang trensenden tuhan mereka secara ipso facto adalah tidak mempunyai asas dan bertentangan dengan logik akal (al-Faruqi, 1992:22-23).
Islam adalah satu- satunya agama yang menegak dan mempertahankan sifat transenden Tuhan. Islam telah menyatakan bahawa konsep transendensi Tuhan merupakan urusan setiap orang Islam. Islam menegaskan bahawa Tuhan telah menciptakan semua manusia dalam keadaan mampu mengenal Tuhan dalam transendensiNya. Ini merupakan anugerah semulajadi manusia yang telah dibekalkan dengan sensus numinis atau fitrah semenjak manusia dilahirkan. Keadaan semulajadi fakulti ini mampu membawa manusia mengenal keEsaan, kemutlakan dan transenden Tuhan. Pengakuan transendensi Tuhan ini merupakan sesuatu yang melekat dalam diri manusia. Justeru itu, penyimpangan yang berlaku adalah akibat dari faktor pendidikan, sejarah, kealpaan, hawa nafsu dan kepentingan peribadi .
Sifat transendensi Tuhan di dalam Islam dikuatkan melalui pengakuan La Illaha Illa Allah yang bermaksud "Tidak ada Tuhan melainkan Allah". Pengakuan ini merupakan pengingkaran terhadap setiap bentuk pensekutuan Tuhan dalam Kepenguasaan dan Kehakiman Tuhan ke atas alam semesta dan juga penafian terhadap kemungkinan setiap makhluk untuk menggambarkan atau menjelmakan Tuhan dalam bentuk berhala atau sebagainya. Al-Qur'an juga telah mensabit dan mengukuhkan sifat transendensi Tuhan (lihat al-Baqarah, 2:117). Dalam menghayati pandangan ini, orang-orang Islam sangat berhati-hati untuk tidak menyegutukan Tuhan dengan apa cara sekalipun dan mereka tidak pernah menggunakan bahasa lain kecuali bahasa, istilah dan ungkapan al-Qur’an yang telah digunakan oleh Tuhan untuk mengungkapkan Diri-Nya, seperti Tuhan bersifat Esa, Berdiri Sendiri, tidak ada sesuatupun menyerupai-Nya dan lain-lain (al-Faruqi, 1992:24).

Monday, November 3, 2008

Aliran kerohanian Islam seperti yang dibincangkan dalam buku-buku menggunakan beberapa istilah seperti sufisme, tassawuf dan mystism. Penulis Barat umpamanya selalu menggunakan istilah Mystism. Perkataan mystic berasal dari perkataan Greek myein bermaksud "membuka mata". Antara difinisinya ialah, " kesedaran terhadap Satu Realiti yang dipanggil hikmah, cahaya, cinta dan tiada apa-apa, cinta terhadap yang Mutlak", di mana yang membezakan antara mistikisme dengan asketisme adalah cinta (Annemarie Schimmel, 1975:4.). Bagaimanapun R.A. Nichoon berpendapat istilah tersebut tidak begitu sinonim dengan istilah sufi, kerana sufi lebih terbatas kepada agama Islam berbanding mistikisme (R.A. Nichoon, 1974:3.) Bagaimanapun, pengkaji Islam Barat selalu mendifinisikan sufisme sebagai mistikisme Muslim (Titus Burckhardt,1976:21). Oleh kerana itu, mistikisme lebih merujuk kepada fenomena kerohaniaan agama-agama secara umum, manakala sufi atau tasawwuf lebih merujuk kepada fenomena spritual Islam.


Menuruty Prof. Ismail al-Faruqi, tasawwuf adalah nama yang diberi sempena dengan pakaian bulu yang lazim dipakai oleh golongan sufi. Menurut Hujwiri (pertengahan abad ke 11 M), sesetengah memanggil sufi kerana dia memakai sejenis pakaian yang berbulu. Ada yang berpendapat istilah itu merujuk kepada orang yang berada di saf hadapan (saff al- awwal) atau ashabi suffa iaitu mereka yang duduk pada satu tempat di Masjid Nabi. Pendapat lain mengatakan ia adalah satu nama yang diambil dari perkataan safa yang bermaksud kesucian atau kebersihan. Mengikut definisi Barat, sufi berasal dari perkataan Greek iaitu sophos iaitu bijaksana (Annemarie Schimmel, 1975:14). Peranan Sufisme pula adalah dalam bentuk memberi santapan rohani, menyucikan hati dan memenuhi keinginan golongan sufi terhadap ketakwaan, kemuliaan, keadilan dan juga untuk menghampiri Tuhan ( Al-Faruqi dan Lamya' al-Faruqi, 1992: 295). Menurut al-Junaid (meninggal pada 910 M), sufi bukan (dicapai) dengan banyak sembahyang dan berpuasa, tetapi dengan mengawal hati dan menteluskan jiwa (Annemarie Schimmel, 1975:14-15).

Tujuan dan matlamat kehidupan sufi adalah Tuhan semata-mata, dia mencintai Allah sahaja, pemikiran, meditasi dan sembahyangnya hanya semata-mata untuk Allah. "He is ever ignorant of everything save God" dan apabila ia memikirkan Tuhan semata-mata, fikirannya dibersihkan dan melalui perasaan ini dia mendapati dirinya berhubung dengan Tuhan dan dia tidak berhubung dengan segala sesuatu melainkan Tuhan (Mir Valilmuddin, 1959: 8).

Antara tokoh sufi yang terkenal dan kontraversi ialah Al-Hallaj. Beliau merupakan seorang tokoh sufi yang paling kontraversi dalam sejarah sufisme Islam. Nama sebenarnya ialah Abu'l Moghith al-Hosain ibn Mansur al-Hallaj, dilahirkan pada 244H(858M) berhampiran al-Baiza' dalam wilayah Fars. Beliau telah mengembara ke merata tempat, pertama ke Tostar dan Baghdad, kemudiannya ke Mekah dan selepas itu ke Khuzestan, Khorasan, Transoxiana, Sistan, India dan Turkestan. Akhirnya beliau telah kembali ke Baghdad di mana kemudiannya ditangkap kerana fahaman Wahdatu wujudnya. Beliau telah dihukum bunuh pada 29 Zulkaidah, 309H (28 Mac, 913M). Hallaj telah dihalau dari lima puluh buah bandar kerana mengajar orang ramai mengenai kebenaran yang sukar difahami. Dia dibunuh disebabkan dia mengatakan "Aku adalah al-Haqq". Menurut al-Jonaid, hakim yang mengadili kes Hallaj, "kita menghukum berdasarkan luaran, adapun kebenaran batin, maka hanya Tuhan sahaja yang Maha Mengetahui"(lihat, Farid al-Din al-'Attar, 1966: 264-266).